Създават колежи между средното и висшето образование
Тотална реформа в целия образователен и научен сектор замисля МОН
/ брой: 66
Сегашната двустепенна просветна система - само средно и висше образование, не е добра и не работи, обяви вчера министър Тодор Танев на спешно свикана пресконференция. Трябва ни нова образователна система на ХХ век, която не страда от локализъм, обяви Танев. МОН замисля тотална реформа в сектора на знанието - от забавачката до науката, като системата ще стане 4-степенна. Основна новост е, че ще бъдат създадени нов тип учебни заведения - професионални колежи между средното и висшето образование, както било в Швейцария, Австрия, Германия. Това ще запълни дупката след премахването на полувисшите институти, се коментира вече в социалните мрежи. В тези колежи след 2 години обучение ще се получава диплом за "майстор" с поне ІV степен на професионална квалификация. Но обучаваните ще могат да учат и трета година за получаването на степен "специалист". След това с получените в тази година професионални кредити ще могат да постъпят за бакалавър във висше училище, където кредитите ще се признават. МОН и депутати вече замисляли да се изпробва създаването на два такива колежа в Северозападна България. Сегашните колежи в системата на висшето образование са грешка, смята министърът, те ще се преобразуват в специализирани вузове или пък в колежи от новия тип след средното училище.
Според Танев първата степен в образованието ще включва предучилищното и училищното образование. Втората са колежите. Трета са висшите училища, а четвърта - т.нар. Центрове за върхови постижения (centers of exellence), където се срещат образованието и науката. Тези центрове (клъстъри) ще са структури, обхващащи няколко вуза, изследователски институти и фирми - имало 25 такива центрове във Франция. Според министъра до лятото МОН има няколко приоритета. Освен довършването на училищния закон в НС, трябва да се инкриминират посегателствата върху учители и употребата на дрога, за което се работи с МВР. В Северозападна България пък ще бъдат изпробвани нови решения в училищните информационни и комуникационни технологии. Замислена е също награда "Евлоги и Христо Георгиеви" за бизнеса, който инвестира в образование. В закостенялата според министъра система на висшето образование основно структурно звено трябва да стане не факултетът, а департаментът, който обхваща специалности от едно направление.
Основна грижа на МОН ще бъде също усвояването на европейски пари по новата оперативна програма и цялата система трябва да се промени за постигането на тази цел, смята министърът. До лятото МОН очаква и пълна партньорска проверка от ЕК по новата ОП "Наука и образование за интелигентен растеж", ще бъдат оценени секторите наука и висше образование, науката ще се подчини на създаването на иновации, обяви зам.-министър Костадин Костадинов. Ще се създаде отделна агенция за насърчаване на научните изследвания. Вече тече проект, оглавен от ректора на университета в Маастрихт, който ще оцени идеите на МОН за промени в науката и научния фонд на МОН. От края на 2013 г. и до момента фондът продължава да не работи.
МОН няма да променя Закона за БАН
Тодор Танев отново подчерта, че МОН не е правил и няма да прави проект за промяна в Закона за БАН. От ръководството на БАН министърът разбрал, че проектът на председателя на БАН акад. Стефан Воденичаров, около който в БАН се вихри скандал, бил стара идея, правена преди. В МОН имало тревога дали законодателната рамка на БАН може да поеме възможните евросредства. БАН трябва сама да направи свои законови промени така, че да получава по-ефективно средства от еврофондовете, нищо повече, каза Танев. В проекта на акад. Воденичаров обаче няма нищо, свързано с еврофондове, той е за това кой да властва в БАН.