18 Февруари 2025вторник14:12 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Колела

На трите континента:

САЩ - Tesla Model Y - седем места и пробег от 480 км

/ брой: 56

автор:Дума

visibility 2058

По-малкият елкросовър на Tesla ще струва 39 000 щатски долара. Продажбите на колата ще тръгнат следващата пролет, а премиерата й вече премина в дизайн центъра на компанията в Лос Анджелис. Новият компактен кросовър на напредничавата марка е всъщност повдигнат вариант на седана Model 3 с добавен като екстра трети ред седалки и вдигаща се нагоре задна врата. Сходството с “народния” вариант Model 3 се вижда най-вече в оформлението на предната  и задната част на кросовъра, а в профил автомобилът прилича на по-големия кросовър Model X. Няма ги и станалите вече фамозни задни врати тип “крила на сокол” на по-големия кросовър, вратите са нормални четири, но без рамки на стъклата. 

Салонът на Model Y е оформен също така минималистично, както при “тройката”. Сред основните особености на интериора са панорамният стъклен покрив и хоризонтално ориентираният 15-инчов централен сензорен дисплей. Максималният обем на багажника при сгънати седалки на втория ред е 1840 литра.

За модела се обявяват четири модификации. Базовата версия на Model Y - Standard Range, е само със задно задвижване и ще може да измине с едно зареждане на акумулаторите си 370 км. Ускоряването от място до 60 мили в час /0-96 км/ч/ се определя на 5,9 секунди, а максималната скорост е ограничена електронно на 193 км/ч. На американския пазар този базов вариант - Model Y Standard Range, ще струва 39 000 долара, но ще излезе на пазара последен – през пролетта на 2021-а година.

Продажбите на останалите три модификации компанията планира да започне през пролетта на следващата 2020-а година. Модификацията Long Range също ще е със само задно задвижване, като тук пробегът с едно зареждане е увеличен на 483 км, времето за ускоряване до 96 км/ч е намалено на 5,5 секунди, а максималната скорост е 209 км/ч. Стартовата цена тук е 47 000 долара.

Пълноприводната версия с допълнителен електромотор, задвижващ предната ос на колата, ще тръгва от цена 51 000 долара. Тук пробегът с едно зареждане на акумулаторите ще е 451 км, максималната скорост ще е 217 км/ч, а ускоряването от място до 96 км/ч пада под пет секунди – става за 4,7 секунди.

Топ версията Performance стартира от цена 60 000 долара, има също пълно задвижване и пробег с едно зареждане 451 км, но електромоторите са с повишена мощност и позволяват на кросовъра да се изстрелва от място до 96 км/ч за само 3,5 секунди и да развива максимална скорост от 241 км/ч.

Русия – прехвърляш колата на газ, държавата ти плаща 

В Русия има план за стимулиране използването на по-чисто гориво на всички нива в транспорта – в случая на газ. Министерството на енергетиката е разработило федерална подпрограма с име “Развитие на пазара на горивото газ”, в рамките на която се планира изплащането на държавни субсидии за разработването на автомобили, работещи на газ, за закупуването на подобна техника за нуждите на общините и комуналните служби, както и да се компенсират част от разходите за преустройство за работа на газ на таксиметровите коли, пътническите превозвачи и частните собственици на автомобили. 

Подпрограмата влиза в държавния проект “Енергоефективност и развитие на енергетиката”. В нея голяма част е отделена на газовото гориво, защото се смята, че субсидирането трябва да помогне не само за развитие на пазара на газовото гориво, но и да подобри екологичната обстановка, защото автомобилите с газови уредби изхвърлят в атмосферата по-малко вредности от класическите бензинови и дизелови коли. 

За да се класира автомобил за държавна помощ при преустройството на газ, той трябва да не е по-стар от пет години. От министерството предлагат помощта за преустройството да възлиза на 27 000 рубли /723 лева/ за частните собственици на автомобили. При това референтната цена за преоборудване на колата на газ се определя на 90 000 рубли /2410 лева/. Собствениците на лек търговски транспорт ще имат право на субсидия от 48 000 рубли /1285 лева/, на автобуси с дължина до осем метра на 63 000 рубли /1690 лева/, на други автобуси - 111 000 рубли /2970 лева/, на камиони - 114 000 рубли /3052 лева/, а на ТИР-ове 147 000 рубли /3930 лева/.

“Няма по нищо да различаваме собствениците на автомобили и очакваме, че основният брой транспортни средства, които ще ползват облекчения по програмата, ще са личен транспорт, принадлежащ на гражданите” - съобщават от министерството на енергетиката. 

За следващите пет години министерството предлага да се отделят от бюджета средства за субсидии и компенсации по програмата в размер на 187 милиарда рубли /5 милиарда лева/. От ведомството отбелязват, че по тяхна прогноза около 80% от тези, които ще се възползват от правото на субсидии за монтиране на газова уредба в автомобилите си, ще са частни собственици на коли. Програмата е планирана за реализация в тези региони на Руската федерация, които ще подадат съответна заявка. Средствата ще бъдат отделени от  федералния бюджет, но за организацията на процеса за изплащане на  компенсации и субсидии ще отговарят регионалните власти.

Япония - Toyota се готви за десант на Луната

Toyota показа първите изображения на свой луноход, който трябва да се отправи на Луната в 2030-а година. Японската агенция за аерокосмически изследвания (JAXA) и Toyota Motor Corporation подписаха съглашение за сътрудничество в областта на усвояване на космоса, в рамките на което автопроизводителят ще разработи и построи първия си луноход.

Компанията вече показа първите рисунки на машината, която ще е снабдена със слънчеви батерии. Според авторите на проекта, запасът на ход на лунохода ще надхвърли 10 000 километра, а астронавтите ще се намират в херметичната му кабина без скафандри. Габаритите на лунохода са - 6,0 х 5,2 х 3,8 метра, а обемът на вътрешното му пространство възлиза на 13 кубически метра. Той е разчетен с пълна система за животообезпечаване за двама, но в случай на извънредна ситуация може да побере четирима.

Надценката на храните може да се ограничи до 30%

автор:Дума

visibility 443

/ брой: 32

Производителите и потребителите са еднакво ощетени

автор:Дума

visibility 427

/ брой: 32

Подготвят пореден опит за концесия на пловдивското летище

автор:Дума

visibility 458

/ брой: 32

Почивката у нас излиза с 500 лв. по-скъпо тази година

автор:Дума

visibility 444

/ брой: 32

Започват преговорите САЩ-Русия в Рияд

автор:Дума

visibility 458

/ брой: 32

Макрон не покани България на евросрещата за Украйна

автор:Дума

visibility 446

/ брой: 32

Северна Македония била жертва на Европа

автор:Дума

visibility 461

/ брой: 32

Накратко

автор:Дума

visibility 406

/ брой: 32

По-дълбинната промяна

автор:Александър Симов

visibility 432

/ брой: 32

Национален съвет на Българската социалистическа партия

автор:Дума

visibility 465

/ брой: 32

Общопартийна контролна комисия на БСП

автор:Дума

visibility 456

/ брой: 32

Българската идея

автор:Ина Михайлова

visibility 1004

/ брой: 32

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ