Съмнения
/ брой: 154
Както съм обещал на хората от Тетевен, Севлиево, Габрово, Велико Търново, Търговище и Варна, магистрала "Хемус" ще е готова до 2024 г., каза премиерът. Толкова е хубаво това обещание, че чак не е за вярване, като вземем предвид с какви темпове се ремонтират участъците в старата част на магистралата. През последната година чувствителен напредък няма. Уж рязаха лентата на обновения тунел "Витиня, а сега пак едната тръба е затворена. Да не говорим, че от миналия август са подписани договорите за строителството на два участъка - от Ябланица до Боаза и от Буховци до Белокопитово. По първия се работи и вече беше инспектиран от началниците, а първата копка за втория се очаква да бъде идната седмица. Според проектите 16-километровото трасе от Ябланица до Боаза трябва да бъде готово в края на 2020-а. Премиерът Борисов обаче обяви, че догодина по това време участъкът ще е готов. Ако съдим по реализацията на други подобни обекти, това е малко вероятно да се случи.
Даже да приемем, че строителите ще извършат чудеса от героизъм и двата споменати участъка бъдат пуснати в експлоатация след две години предсрочно, "Хемус" ще се увеличи едва с 25 км. Което е 5% от цялата й дължина. Търгове за нови отсечки не са обявявани, не е представен и окончателният вариант на преработения проект за трасето между Боаза и разклона между Ловеч и Плевен. Оттам до Велико Търново се чака технически проект. Няма информация дали въобще нещо се подготвя за участъка от старопрестолния град до Търговище. Не е изключено да се появят и нови варианти на трасето, по което ще минава пътното съоръжение, което допълнително ще отнеме време.
За да се случи всичко това, ще трябват пари, много пари - най-малко 2 млрд. лв. за цялостното довършване на магистралата. Те трябва да бъдат осигурени от държавата, защото еврофондове не могат да се използват за този проект. Никой обаче не знае откъде.