15 Юни 2024събота09:14 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

С жажда за висока поезия и гибелни страсти

Голямото послание на постановката "Кървава сватба", с която Драматичният театър "Иван Радоев" от Плевен гостува на софийска сцена, е да не бягаме от истината в сърцето си

/ брой: 127

visibility 129

Антония Каракостова
 
Плевенският драматичен театър има славна 85-годишна история. В хода на десетилетията Плевенският театър е дал на столичните театри и изобщо на българския театър редица ценни и неповторими актьорски, режисьорски и директорски кадри. В репертоара му по традиция винаги е присъствала българската класика и с творческа дързост театърът е посягал към общественозначими съвременни пиеси.
От 1997 г. театърът е удостоен с името на големия български поет и драматург Иван Радоев. И носи това име с чест и достойнство. На всеки две години този театър организира в памет на Иван Радоев фестивал на новата българска драматургия. И тази пролет успешно преминаха фестивалните дни на новите български пиеси. Тези дни почти съвпаднаха със 75-годишнината от рождението на Иван Радоев. Това беше истинско зачитане на делото и паметта му. Миналата година съвсем незаслужено честването на 75-годишнината от рождението на Иван Радоев бе отбелязано в камерното пространство на Народния театър "Ив.Вазов". А на този юбилей в блестящата поредица от Радоеви пиеси организаторите на тържеството бяха пропуснали да отбележат едно от възловите заглавия в творчеството на Иван Радоев. Става дума за пиесата "Червено и кафяво", която срамно отсъстваше от творчеството на своя създател. Защо? Дали защото юбилейният комитет се срамува от грандиозната победа на Георги Димитров в Лайпциг през 1933 г.? Или това е подлизурско, слагаческо съобразяване с управляващата тогава ГЕРБ? А може би това си е чиста проба цензура от времето на културния министър Вежди Рашидов? Все едно - това е позорен факт.
Успешното гостуване в София на Драматичния театър "Иван Радоев" се реализира на сцената на Учебния театър на НАТФИЗ "Кр. Сарафов". "Кървава сватба" на Лорка се игра пред препълнена с младежка публика зала и в присъствието на видни столични театрали. На финала всички в залата станаха на крака и с продължителни и бурни аплодисменти наградиха плевенските артисти. А театър "Иван Радоев" реализира тази трудна за поставяне пиеса с блестящ творчески екип. Ръководството на театъра е проявило голяма доза дързост и е възложило постановката на съвсем млада, за първи път стъпваща на професионална сцена режисьорка. Рискът е бил премерен, защото режисьорката Маргарита Мачева е възпитаничка на студията към Драматичния театър "Иван Радоев" с художествени ръководители Адриан Филипов и Богдан Петканин. Тази година Маргарита Мачева се дипломира със специалност режисура в НАТФИЗ "Кр. Сарафов" в класа на проф. Пламен Марков. Самият Пламен Марков е художествен консултант на дебютната режисьорска работа на М. Мачева за "Кървава сватба" на Лорка.
С този спектакъл младата режисьорка доказа, че има талант за конструкция, усет за ритмика и акценти. Показа, че стилово може да обедини  актьорските изпълнения.
В трагиката на днешния ни ден, в материалната и духовна мизерия на съществуването ни днес артистите на театър "Ив. Радоев" ни респектираха с високата поетичност, гибелните страсти и мечтата за друг начин на живот.
Зрелищно спектакълът е построен на контрасти. Черното облекло на сцената и високият подиум, също черен, се превръщат в метафора за един зачернен живот, жаден за вода и любов, както жадна е сухата земя. Художник на сценографията е Теодор Киряков. Контраст има и в траурните дрехи на жените, загубили мъжете си, и светлите дрехи на девойките, мечтаещи за сватба и празник в живота. Художничка на костюмите е Анастасия Стойкова. Накрая светлите дрехи изчезват и всички жени са в траурно черно.
Тази графичност на постановката подчертава и засилва изненадващите контрастни обрати на страстта, постигната и търсена в изпълнението на всички артисти. Всеки от образите има оня миг на превръщането на силната и трудно овладявана страст в своята противоположност. Спектакълът заразява с извисената си духовност и въздейства трагедийно с обречеността на тази духовност.
Най-внушителна като актьорско изпълнение е Майката на Нина Илиева. Превъплъщението  на артистката в тази силна, властна и горда жена започва с натрапчивите си предчувствия за бедата, надвиснала над сина й. Предчувствия, които звучат даже маниакално, защото в драматичните си загуби на мъж и синове, тя подозира истината. Но не може да устои на мечтата си за друг живот, за внуци, въпреки че до нея стигат клюките за връзката на бъдещата Невеста с Леонардо. Изпълнението е с чисти, естетизирани линии и пластика. Когато става неизбежната катастрофа, Майката на Нина Илиева се срива над трупа на сина си и автоматизирано следва многократно  изпълнявания ритуал на оплакването, с плач без сълзи. Тя вече не търси вина, нито мъст, защото се е превърнала от съдбата в жив мъртвец.
Удачно попадение на режисурата е разпределението на ролите на Женихът и Леонардо, двамата съперници в любовта, поверени на двама млади и силни таланти като тези на Сергей Константинов и Адриан Филипов. Тяхната равностойност като внушение подсилва загадката и магията на любовта. Адриан Филипов потиска тази любов, владее с труд страстта си, а в самозаблудата си иска само свобода от съпругата си. До жестоката за него истина за предстоящата сватба, където страстта му се взривява. А Женихът на Сергей Константинов предусеща истината и затова още преди сватбата настоява за нож. Когато невестата избягва от самата сватба, любовта и страстта в миг се преобразяват от актьора в жажда за мъст. Боят с ножове между тях, и двамата еднакво силни, всеки със своята цел, довежда не само до взаимното им унищожение, но и до саморазрушението на духовността, която носят.
Голямата находка на режисурата е образното решение на младите жени. Те действат и като отделни индивиди, но има моменти, когато звучат като античен хор. Единната им колективна радост на сватбата на Невестата, общата пластика и ритмика, засилват надеждата, че този другият, щастлив живот е възможен. Те емоционално подсилват, съпреживяват тази мечта на интересно решената Невеста на Ива Вълкова. В следващата паника от разтурената сватба се разлитат и кръжат като птици, за да ги видим преобразени в траурното черно около трагиката на Майката. В този своеобразен хор звучат южняшки фолклорни, много ненатрапчиви мотиви, които подсилват емоционалното въздействие на спектакъла. Жените, вече в черно,  ритуално разтварят капаците на подиума, за да разкрият живителната вода. В  нея, във водата се срещат Леонардо и избягалата Невеста, за да се върнат към чистотата на детството, да се плискат в игра и да реализират поне за миг чудото на любовта, с която са се разминавали. Пак така ритуално жените ще скрият отново водата, но остава споменът за възможното чудо.
Голямото послание на постановката на "Кървава сватба" е да не бягаме от истината в сърцето си, защото разминаването с нея води до трагика в нас и за всички около нас.
Нека пожелаем на Маргарита Мачева успех в бъдещата й кариера. А следващия път, когато посегне към класическо произведение, то да не е "ПО" Лорка или друг световен автор. Всеки режисьор реализира своето виждане или вариант на авторовия текст. Това е част от професията и изкуството. А тя има таланта да усети конструкцията, стила, жанра на автора и да отправи  заразително послание към залата.
Не е ясно защо постановката се играе, без да се упомене името на преводача и не само кой е той, но и от какъв език е преводът. Ако е на режисьора, нека поеме своята публична отговорност.
Недоумение буди фактът, че тази постановка, реализирана с простички, но ефектни, лаконични, но многознакови средства, е трябвало да бъде осъществена с финансовата подкрепа на Министерството на културата. Защо голям духовен български център като театър "Иван Радоев" да няма един нормален бюджет, за да си позволи сам средствата за "Кървава сватба" на Лорка? Не прилича ли това и на посегателство към творческата свобода и самостоятелното право на избор на художественото ръководство на театъра?

Сцена от спектакъла
Снимки Архив на ДТ "Иван Радоев"

Едното платно на "Струма" ще е извън дефилето

автор:Дума

visibility 412

/ брой: 111

Произвеждаме все по-малко плодове

автор:Дума

visibility 342

/ брой: 111

Задава се голям излишък на петрол

автор:Дума

visibility 361

/ брой: 111

Пускат еднодневна винетка за леките коли

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 111

71% недоволни от управлението на Шолц

автор:Дума

visibility 395

/ брой: 111

Сенатът в Аржентина одобри плана на Милей

автор:Дума

visibility 389

/ брой: 111

Макрон призова леви и десни да се обединят

автор:Дума

visibility 373

/ брой: 111

Масов бой в италианския парламент

автор:Дума

visibility 354

/ брой: 111

Не давайте партията на търговците

автор:Дума

visibility 327

/ брой: 111

Трябва ни управление на широка основа

автор:

visibility 352

/ брой: 111

БСП е жертва на структурите си

visibility 413

/ брой: 111

Конференция за мир или "път към нищото"

автор:Таня Глухчева

visibility 376

/ брой: 111

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ