(не)Европейски модел
С колело на училище - забранено!
Липсата на велоалеи ни тормози от години, но управляващите трябва да се замислят и за безопасността на децата
/ брой: 269
Данаил ВАСИЛЕВ
В началото на учебната година на учениците от известна гимназия в София бе прочетена следната заповед: "Забранявам паркирането на пътни превозни средства (автомобили, мотори, мотопеди и велосипеди) в района на училището." Тази заповед породи вълна на неодобрение, която впоследствие стихна и забраната започна да се спазва.
Какво стои зад решението на директора на тази институция? Вероятно паркирането на автомобили пречи на движението в района, а и площадката зад сградата наистина не е паркинг. Но това, което учуди всички ученици, беше защо е забранено да се идва с колело на училище? Какво пречи на училището? Здравословно е, екологично е, евтино е.
Навярно ръководството на учебното заведение си е задало следния въпрос: "А ако някой пострада, идвайки на училище?" Да - това е разумен довод. Все пак до училището няма велоалеи, а общината от години отказва да сложи светофар на близкото кръстовище, където неведнъж са ставали инциденти. Навярно ръководството на учебното заведение има право да наложи такава, на пръв поглед абсурдна, забрана, имайки предвид, че някой може да бъде прегазен.
Повечето родители безспорно биха се чувствали по-спокойни, ако знаят, че децата им трябва да се придвижват до училище с автобус, маршрутка или такси. Най-вероятно голяма част от тях подкрепят решението на учителския съвет. Но проблемът е друг.
Защо във всички учебници на тези деца да се обяснява подробно проблемът със замърсяването, да се прожектират филми по темата и да се пропагандира здравословният начин на живот, а в същото време те да бъдат лишавани от възможността да ходят с велосипед на училище? Нали се стремим да изповядваме европейски ценности и да ги предадем на младите? В целия ЕС използването на велосипеди за движение в града е широка практика и учениците там безпрепятствено се придвижват на две колела. Какво пречи същото да се случва и в България?
Пречи, от една страна, безотговорността на шофьорите по пътищата. И от друга - липсата на велоалеи. По първия проблем се работи - слагат се камери в учебните коли по време на изпит, въвеждат се по-трудни листовки, за да може само истински съобразителните младежи да станат шофьори и пр.
София все пак е европейска столица, на която обаче й липсва инфраструктурата на такава. Цените на горивата се повишават, градският транспорт е недостатъчно развит и като резултат - хората все по-често избират велосипеда като превозно средство. Проблемът с липсата на велоалеи от години занимава обществото, но явно това, че на велосипеди се придвижват доста деца и следователно именно те са най-застрашени, не интересува особено управляващите.