18 Май 2024събота12:16 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Акцент

Руското ядрено гориво раздели Европа

/ брой: 224

автор:Дума

visibility 630

Олга САМОФАЛОВА


Идеята да се забрани доставката на ядрено гориво от Русия, заедно със забраната за въглища, петрол и петролни продукти, доведе до формирането на два лагера в ЕС. Полша и Германия категорично подкрепят, а Унгария и Франция са против. В същото време САЩ, които също зависят от руското ядрено гориво, изобщо не повдигат тази тема. Защо Европа изпреварва парния локомотив и какво я заплашва?



Европейският съюз се раздели на два противоположни лагера заради обсъждането на забраната за доставка на руско ядрено гориво. Американската агенция "Хил" съобщава, че "Полша, Ирландия, Естония, Латвия, Литва и Германия са препоръчали на ЕС да забрани вноса на ядрено гориво от Русия, за да се избегне финансирането на страната ни. За това вият в Унгария и Франция, а в Брюксел си затварят очите."
Защо ядреното гориво се превърна в

ябълката на раздора

в Европа? Как Германия се оказа в една лодка с Полша, а Франция - с Унгария? И какво ще стане, ако ЕС осъществи идеята си и наистина се откаже да купува руско ядрено гориво?
Защо Полша, Ирландия, Естония, Латвия, Литва и Германия предлагат да се забрани руското ядрено гориво? Отговорът е банален - защото по собствено желание се оказаха без ядрена енергия (Германия затваря последните реактори преди края на годината). Тези държави нямат какво да губят.
"Има група държави, това са Словакия, България, Чехия и Унгария, където са инсталирани реактори по съветски дизайн, плюс Финландия с реактори, построени по съветски инженерни проекти. Те получават не просто ядрено гориво от Русия, а технологично завършен продукт - горивни касети", казва Сергей Кондратиев, заместник-ръководител на икономическия отдел на Института по енергетика и финанси.
Теоретично руските горивни касети имат алтернатива - това са горивни касети, произведени от американската компания "Уестингхаус", която има производствена площадка в Швеция. Именно тази компания тества своето гориво в украинските атомни електроцентрали. В Източна Европа Чехия има опит в използването на американско ядрено гориво, но той се оказа неуспешен. След няколко инцидента Чехия отказа американско гориво. След това такива тестове в Европа не са правени, отбелязва експертът.
"Не знаем как точно са се държали американските горивни касети в украинските АЕЦ. Имаше съобщения за няколко инцидента. Но през последните две-три години не е получавана информация от украинската компания "Енергоатом". Не знаем дали това се дължи на секретността на този вид информация или липсата на инциденти", казва Кондратиев.
Във всеки случай преходът към алтернативно ядрено гориво не е лесен процес. Първо, ще трябва да се получи сертификация на новото гориво от националния регулатор, а това не става бързо. Второ, това е сложен процес от технологична гледна точка, който не може да се извърши мигновено.

Как протече процесът на подмяна в Украйна?    

"Първоначално украинските атомни електроцентрали използваха хибриден режим, тоест едновременно зареждаха гориво от руско и американско производство и наблюдаваха как се държат. След това делът на американското гориво постепенно се увеличава. Има енергоблокове, които напълно преминаха на работа с гориво на "Уестингхаус", припомня източникът. Той се съмнява, че някой в Източна Европа или Финландия ще се реши да премине от руско към американско гориво за една нощ от страх от инциденти и аварии.
"Следователно, ако ЕС реши да наложи санкционна забрана върху доставките на руско ядрено гориво, това ще означава спиране на поне част от реакторите в рамките на 8-12 месеца. Факт е, че зареждането с гориво обикновено се извършва веднъж на всеки 18-24 месеца. В този случай част от горивото е претоварено. Не е публична информация кога и колко гориво е заредено. Но ако горивото изгори, разтовари се и няма откъде да се вземе ново гориво за зареждане, тогава това ще означава спиране на реакторите, например, до следващото лято. Спирането може да е временно. Но това може да бъде истинско предизвикателство. Дори европейските власти признават, че следващите година и половина-две ще бъдат най-трудните за европейската енергийна система. А Унгария, Чехия, Финландия са доста зависими от ядрената енергетика. Тя представлява повече от 30-40% от цялото производство на електроенергия в тези страни", обяснява експертът.

Защо Франция беше на една страна с Чехия и Унгария?

"Във Франция няма заплаха, че няма да има технологично правилно гориво за презареждане, но има заплаха от повишаване на цените. Русия е основен доставчик на ядрено гориво за Европа. Дори руското гориво да може да бъде заменено с френско или американско, това пак ще доведе до по-високи цени. А цените на урана вече са на най-високите си нива през последните четири или пет години. За Франция растящите цени са проблем. Повече от 75% от производството е ядрена енергия. И значителна част от него се продава на преференциални цени - 35 евро за мегаватчас, което е от пет до осем пъти по-ниско от борсовите цени. Френските власти са благосклонни към населението и бизнеса. За френския регулатор увеличението на разходите ще бъде неприятна изненада", обяснява Сергей Кондратиев.
Експертът обаче се съмнява, че ЕС ще реши да наложи санкции срещу руското ядрено гориво. Защото тук Брюксел изпреварва САЩ, а ЕС обикновено повтаря ограниченията, наложени от партньорите отвъд океана.

САЩ също са доста силно зависими

от доставките на ядрено гориво от Русия (делът им е около 15%). Въпреки това САЩ в своите санкции изглеждат много по-прагматични.
"Забрана за доставка на руско ядрено гориво за САЩ не се разглежда дори на политическо ниво. Нито администрацията на САЩ, нито Министерството на енергетиката на САЩ обсъждат това. Защото разбират, че тази забрана ще ги удари повече от доставчика", казва Кондратиев.
"Русия има тесни връзки с Узбекистан и Казахстан, които са суровинна база. Русия произвежда малко уран в сравнение с Казахстан, който е световен лидер. Основните съоръжения за обогатяване и производство на готово гориво обаче се намират в Русия. Само няколко държави в света имат такива технологии. Това са САЩ, Великобритания, Франция и Русия", заключава заместник-ръководителят на икономическия отдел на Института по енергетика и финанси.

Взгляд.ру

 


Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК   --> ТУК <--

Споделяйте нашите публикации.

 

 

 

 

"Булгаргаз" съди "Газпром" за 400 млн. евро

автор:Дума

visibility 603

/ брой: 91

КЕВР: Евтиното парно ще доведе до по-скъп ток

автор:Дума

visibility 560

/ брой: 91

Изпитът за ловци поскъпва

автор:Дума

visibility 572

/ брой: 91

Състоянието на Фицо остава "много тежко"

автор:Дума

visibility 605

/ брой: 91

Нидерландия ще има дясно правителство

автор:Дума

visibility 552

/ брой: 91

Скъсаха Преспанския договор в Атина

автор:Дума

visibility 641

/ брой: 91

Извънредно положение в Нова Каледония

автор:Дума

visibility 573

/ брой: 91

5 куршума

автор:Таня Глухчева

visibility 659

/ брой: 91

Стъкмистика

автор:Мая Йовановска

visibility 583

/ брой: 91

За достойна България в мирна Европа!

автор:Дума

visibility 491

/ брой: 91

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ