Търговия. Все повече и повече магазини
Русия ще надмине Англия и Франция
След две години Русия ще излезе на първо място в Европа по обща площ на магазините, като изпревари Великобритания и Франция, прогнозират аналитиците на Cushman & Wakefield.
/ брой: 182
Юлия Петрова
«Ведомости”
Пазарът на търговски площи се развива много интензивно. Според данните на Cushman & Wakefield инвеститорите обещават да застроят в Европа през 2013 година 7 милиона кв.м. търговска площ. Това си е почти рекорд, защото повече (7,8 милиона кв.м.) са били предадени само през 2009 година. Досега истинската Мека за любителите на шопинга бяха Франция и Великобритания. Именно в тези страни се отваряха по-голямата част от новите магазини и моловете. Към началото на 2013 година във Франция имаше 16,95 милиона кв.м. търговска площ, а във Великобритания – 16,48 милиона кв.м. В момента Русия има малко по-малко – 16,47 милиона кв.м.
Руските инвеститори обещават през 2013 година да разкрият 2,87 милиона търговски центрове, тоест, да осигурят почти една четвърт от всички европейски проекти. Анализаторите от Cushman & Wakefield са малко скептични, смятат, че към края на годината винаги се разкриват по-малко търговски центрове, отколкото са били заявени първоначално. Според тях в края на 2013 година ще бъдат застроени не повече от 1,6 милиона кв.м. Но даже и да се сбъдне тази песимистична прогноза, Русия пак ще стане рекордьорката на Европа по броя на създадените нови търговски центрове и ще надмине Великобритания по обема на новите търговски площи. Продажбата на търговски площи в Русия сега нараства за сметка на регионите. Татяна Ключинская, началничка на департамента за търговски обекти на фирмата Jones Lang LaSalle, отбелязва, че в Москва през първото тримесечие не е открит нито един добър търговски център, а към края на годината ще влязат в експлоатация не повече от 300 000 нови квадратни метри търговска площ. Затова пък около 70% нови търговски центрове се строят сега в провинцията и почти половината от тях са в градове с население под 1 милион души. „Ако само преди няколко години търговските вериги твърде нерешително предприемаха такава експанзия, то сега приоритет за много търговски марки стават именно регионите, и най-вече малките градове. Плановете си за развитие в градове с население под 1 милион души вече са потвърдили такива компании като Leroy Merlin, Jeans Symphony и Subway” – добавя тя.
През изминалата година най-много търговски обекти са били построени в Сургут, Екатеринбург, Нижни Новгород, Митишчи и Сочи. След първото тримесечие на 2013 година нови търговски площадки са получили пазарите на Петербург, Белгород и Волгоград.