Рекорден брой жалби при омбудсмана
74 500 българи са се оплакали и са потърсили помощ през миналата година от обществения защитник Диана Ковачева
/ брой: 63
Близо 74 500 българи са се оплакали на националния омбудсман и са търсили помощ през миналата година. От тях 31 900 са се обърнали с колективни подписки и жалби по конкретни казуси, показва годишният доклад за дейността на националния обществен защитник Диана Ковачева.
Само жалбите са били над 15 000, което е абсолютен рекорд в 17-годишната история на институцията.
"Тъжен рекорд, който ни показа ясно, че хората изпитват все повече трудности да посрещат дори и най-базисните си потребности - за храна, за лекарства, да плащат сметките си за ток, вода, отопление", отбелязва омбудсманът. Според Ковачева институцията отдавна не е просто пощенска кутия за сигнали, а е извоювала авторитет, доверие и е разпознавана от гражданите като защитник на правата им.
Статистиката потвърждава трайната тенденция - традиционно най-много са жалбите, свързани с нарушените потребителски права. Те са срещу доставчиците на обществени услуги и частноправни субекти като ВиК и електроразпределителни дружества, мобилни оператори, банки, колекторски фирми. Това са 30% от всички сигнали, получени в институцията. На следващо място се нареждат социалните права, образование и здравеопазване, които са почти 20%, следвани от жалбите с нарушено право на собственост и икономически свободи - 12,35 на сто.
Общественият защитник поставя акцент върху три нови кампании - за приемане на законодателни мерки за защита правата на хората с увреждания, за подкрепа на бежанци и мигранти и за приемане на законодателни мерки за защита от домашно насилие.
"Ако 2021-ва е годината на уважените конституционни жалби - инструмент, с който омбудсманът защити стотици хиляди граждани от административен произвол и тормоз, то 2022-ра е годината, в която парламентът прие редица важни закони, подготвени и внесени от институцията на националния обществен защитник", отбелязва проф. Ковачева. Сред тях са две законодателни промени, свързани с решаването на проблема на изтеклите ТЕЛК решения, заради които близо 700 000 души с увреждания са оставени на ръба на оцеляването.
В доклада на националния обществен защитник се припомня и фактът, че борбата с монополите отбеляза съществен успех - по сигнал и настояване на омбудсмана до министъра на финансите "Топлофикация София" възстанови на 201 222 домакинства над 3 млн. лв. надвзети суми за ДДС.