22 Декември 2024неделя19:30 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Личности

Рaзкошна музика! Йосифовска

Навършиха се 80 години от рождението на именития композитор проф. Александър Йосифов

/ брой: 174

автор:Петър Михайлов

visibility 2748

Кръгла годишнина от рождението на именития музикант проф. Александър Йосифов се навърши на 12 август. Не успя да достигне 80-те - отиде си преди 4 години, но до последно маестрото продължаваше да пише музика. Невероятно богато откъм жанрове е творчеството му - от малката форма на песента, художествена миниатюра по текстове на Лилиев или Георги Константинов, или първокласен поп хит, каквито са "Синева", "Молба" по текстове на Павел Матев, изпълнени от най-големите звезди на жанра Васил Найденов и Лили Иванова, та до мащабите на ораторията "Към XXI век" и операта "Хан Крум Ювиги". От рондо и токата за пиано до клавирни концертни произведения за 48 ръце! От камерната соната до инструменталния концерт. А там той имаше и своя исторически принос - Концерт за кавал и оркестър.

Александър Йосифов е кръстен на дядо си - един от будните граждани в Казанлък, връстник и приятел на Чудомир и акад. Петко Стайнов, който допринася за културното изграждане на града. А бащата - изявеният композитор и диригент Йоско Йосифов, е в първия композиторски клас на младия тогава, завърнал се от Германия, проф. Панчо Владигеров. Състуденти на бай Йоско (така го наричаха близките) са Парашкев Хаджиев, Васил Стефанов, Атанас Маргаритов, Светослав Обретенов - цяло съзвездие. Александър Йосифов е сред възпитаниците от поредния силен клас на Владигеров - заедно с Красимир Кюркчийски, и май именно те двамата останаха най-верни на Учителя. И двамата написаха прекрасни клавирни концерти в памет на Владигеров, които ярко, силно, майсторски заразително преповтаряха така характерните интонации на може би най-значимия ни композитор за XX век.

Огромно е творчеството му! Над 20 са оперите, сред които се открояват "Хан Крум Ювиги", "Арко Ирис", "Съдба за двама". Има и балет - "Кръстоносци", който се отличава с по-различна мелодика, не е традиционно българска в звученето си. Ала все пак той запази родните интонационни кодове - това, което завеща първоучителят. Сашо Йосифов силно ценеше и бащината музика - "Тъжа", Концерта за виолончело (новост за България през 1950 г.). Отношенията баща-син бяха изключително чисти, проникновени, засвидетелстващи истинска обич. Бай Йоско казваше: "Сашо ме надмина като музикант." И го споделяше с топлина, с възхищение. А Сашо пък представи на фестивала "Нова българска музика" Концерта за фагот с една нова оркестрация на 85-годишния тогава Йоско Йосифов. Нежен и любящ беше и към майка си Ефтимия-Ева, грижовен и отговорен към съпругата Анна, също музикант, обожаваше дъщеря си Боряна - посвети й великолепното Концертино за пиано, боготвореше внука си, който прие името му.

Изключителни заслуги Сашо Йосифов има и в обществената сфера. Поема завода за грамофонни плочи "Балкантон" през 60-те години и го налага като водеща звукозаписна фирма, предлагаща гласовете на Никола Николов, Райна Кабаиванска - ученичка на легендарния му чичо проф. Илия  Йосифов, Гяуров, Гюзелев, Гена Димитрова, Анна Томова-Синтова и мн. др. Разбира се, увековечи на запис и гласа на великия Борис Христов. Реализира документирането на много оперни спектакли, сред които "Аида", "Хованщина", "Тоска", "Мадам Бътерфлай". Записа поредица от авторски плочи на всички значими български композитори (мисля над 60) - от Добри Христов и Емануил Манолов през Никола Атанасов и Боян Икономов до Владигеров, Стайнов, Големинов, та чак до Лазар Николов, Александър Райчев, Васил Казанджиев, Иван Спасов (и те Владигеровци), до съвременниците - Кюркчийски, Драгостинов, Табаков, Пламен Джуров, Георги Костов...

Беше професор в Националната музикална академия и в Нов български университет, където под неговата диригентска палка дебютираха плеяда наши млади оперни звезди - ще спомена само Александър Мутафчийски, Диман Панчев, Деян Вачков, Кирил Манолов, Петя Иванова, Ина Кънчева, Денис Иванов и др.

От световните композитори боготвореше Пучини - и може да се открият постмодерни цитати в някои от дуетите на "Арко Ирис" (вдъхновено интерпретирани от Стефка Минева и Константин Янков). Написа "Хан Крум Ювиги", като мислеше гласово за Стоян Попов - и прославеният ни баритон неподражаемо се превъплъщаваше в тази любима своя роля. Александър Йосифов създаде своите инструментални концерти за най-изявените ни солисти - Стойка Миланова, Минчо Минчев, Николай Евров, Теодосий Спасов, Йовчо Крушев. Сред изпълнителите на неговото камерно творчество се нареждат Йосиф Радионов, Ангел Станков, Дора и Анастас Славчеви, дуо Кодама, дуо Евгения Симеонова и Десислава Щерева, Павел Герджиков...

Експериментираше. Обичаше да цитира по постмодерен начин най-много народни песни. Националният колорит на първата му симфония направи впечатление на международното жури в Триест, Италия, през 1968 г., където спечели най-високата награда на конкурс за композиция. Още звучи в ушите ми високият му баритон: "Петьо, ела довечера да чуеш Петия ми концерт за пиано - Йовчо и Найден така хубаво го правят!" Ставаше въпрос за проф. Йовчо Крушев - проникновен пианист и добър композитор и педагог, и за диригента Найден Тодоров, който извайва фразата. Да, маестро, разкошна музика! Йосифовска.

Не зная дали е най-талантливият, най-продуктивният, но зная, че е любим, че е в сърцата на много почитатели, понякога без да знаят, че, тананикайки си "Боянският майстор", "Не си родена още ти", "Люлякови нощи", "Реквием" - реално това са мелодии на Александър Йосифов. Да, музиката му го надживя! Той знаеше, че така ще стане. Знаеше, че на много хора е любим. И се радваше. Беше щастлив човек. Носеше радост! Обичаше! Уважаваше! Ценеше! Беше така витален! Борец!

Неговият талант и послания продължават да живеят чрез творчеството му

Летният театър в Бургас на 4 август беше под знака на свежата емоция и прекрасната музика на операта за деца от Александър Йосифов "Макс и Мориц", по либрето на Банчо Банов, майсторски режисирана от Александър Текелиев, сценография - Иван Токаджиев, диригент-постановчик - Цанислав Петков, танци - Галина Калчева.

На 12 август композиторът Александър Йосифов би чествал 80-годишен юбилей, но за съжаление не е сред нас, а неговата личност, талант и послания продължават да живеят чрез творчеството му, се посочва в сайта на Бургаската опера. 

Щастливи детски усмивки и аплодисменти изпратиха артистите от Държавната опера в Бургас, отнасяйки със себе си чудесно настроение и необходимата доза ненатрапчива поука. Събитието бе второто от поредицата "Детско лято", включена в Бургаските музикални празници "Емил Чакъров", реализирани от Бургаската опера и община Бургас.

Много смях, породен от динамично редуващите се интригуващи сценични картини, създадоха за децата, а и за техните родители Стефка Христозова като палавника Макс, Весела Апостолова - съратникът по бели Мориц, Бранимир Недков като Писателя Буш, разказвач на историята, Лина Пеева - забавната Леля Грета, Диман Панчев в ролята на изобретателния Хлебар, който измисля поучително наказание за вагабонтите, Яни Николов - Музикантът с нежна душа, Петър Тихолов - несръчният, но симпатичен Майстор Бьок, Мирослав Димитров - Художникът, чийто талант бива компрометиран от двамата разбойници Макс и Мориц. Във веселата, динамична, емоционална и цветна постановка взеха участие и балерини от артистичния балетен състав на Бургаската опера.

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 14333

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 11429

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 13802

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 15793

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 13220

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 13446

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 11780

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 11681

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 19515

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 16535

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 13619

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 12718

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ