
Пускат конкурса за пътническите жп превози в страната
Гроздан Караджов обеща реформи в железопътния сектор до края на годината
/ брой: 155
Следващата седмица ще бъде отворена конкурсната процедура за избор на нови оператори на жп пътнически превози, с която ще може да се включат и частни фирми. Това обяви министърът на транспорта Гроздан Караджов след заседанието на правителството. По-рано МС одобри провеждането на процедура за избор на превозвачи за извършване на обществени услуги с железопътен транспорт.
Секторът страда от десетилетия от остро недофинансиране и липсата на реформи. Промените са предвидени в Плана за възстановяване и устойчивост и трябва да бъдат направени до края на годината. Достъп до конкурсната процедура ще имат всички лицензирани оператори в ЕС. Те ще имат 3 месеца срок за кандидатстване, а сключването на договорите ще стане до 13 декември. Те ще са с продължителност 12 години. От 13 декември догодина ще започне реалната дейност на новите оператори, обясни Караджов.
"Включването на частни оператори ще направи тази дейност по-устойчива и атрактивна, това ще е състезание за по-добро обслужване. До момента са дадени 3 жп лиценза, но никой не е направил стъпки да стане реален оператор, въпреки че от 2019 г. законът предвижда тази възможност", припомни транспортният министър. Той обясни, че затова в ПВУ правителството е записало, че при процедура за възлагане ще се премахнат всички потенциални пречки за достъп до пазара, включително разделянето на договора на няколко обособени позиции.
Мрежата е разделена на 3 региона - западен, който обхваща 75% от дейността, северен с 13,5% от дейността, и южен с 11,2%.
Най-голяма субсидия от държавата ще получат участниците, които ще бъдат избрани да обслужват западния регион, където влизат най-рентабилните линии. Индикативната стойност на услугата е оценена на 980,6 млн. евро без ДДС за 12 години.
Субсидията за северния регион е за 229,5 млн. евро без ДДС, а за южния - 186,3 млн. евро без ДДС.
Избраните превозвачи ще могат не само да ползват собствен подвижен състав, но и да наемат от държавата, която ще им предостави и композиции за безвъзмездно ползване, закупени с европейски средства.
Максималната печалба за превозвачите е фиксирана на 5%, според публикувания през юни Проект на условия и ред за възлагане на обществени превозни услуги с железопътен транспорт.
Подвижният състав, закупен след 2009 г., ще може да се ползва безплатно от операторите, но собствеността остава на държавата. Подвижният състав отпреди 2009 г. остава на БДЖ, които ще могат да го отдават при нужда при пазарни условия. След изтичане на договорите операторите трябва да върнат в същия вид подвижния състав. Трудовите правоотношения на работниците се запазват, обясни още Караджов.
"Целта на нашето правителство е да превърнем сектора в гръбнак на обществения транспорт в страната. От десетилетия той е недофинансиран и нереформиран. Срокът за реформата е до края на годината. Частните оператори имат шанс да направят нашата железница атрактивна, устойчива и ефективна”, каза министърът.