Промените в ЗЗК ще повишат цените на стоките
Липсва икономическа обосновка за готвените изменения в закона, смята представител на Сдружението за модерна търговия
/ брой: 115
С готвените промени в Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) ще се стигне до повишаване на цените на стоките и повишаване на вноса. Това обяви вчера Емилиян Абаджиев от Сдружението за модерна търговия, което представлява 11 от големите търговски вериги у нас. Изявлението на Абаджиев бе в отговор на атаката от социолога Кънчо Стойчев, който е член на Съюз "Произведено в България". Стойчев обяви, че икономическото министерство е подготвило изменение на ЗЗК, с което ще се забрани злоупотребата със значителна пазарна сила. Той каза още, че очаква това да даде основание на доставчиците да търсят правата си, ако търговските вериги въвеждат прекалено много такси или ги карат да правят твърде големи отстъпки в цените. По думите на Стойчев, търговските вериги искат до 70 процента отстъпка за българските стоки. Той ги обвини в използване на нелоялни търговски практики, за да "изтласкат" родните производители за сметка на чуждите.
От Сдружението за модерна търговия заявиха вчера, че с промените в ЗЗК ще се постигне само една необмислена и прибързана регулация, която ще рефлектира върху икономиката. Ще се намали конкуренцията, а ще се повиши регулацията, каза Абаджиев. По думите му с приемането на поправките ще има уеднаквяване на търговските условия. Той добави, че липсва икономическа обосновка за готвените промени и че потърпевши от тях ще бъдат малките и средни фирми. Същевременно от организацията не дадоха конкретни примери с текстове от готвените в закона поправки.
Създава се впечатление за противопоставяне между търговските вериги и българските производители, обяви Абаджиев по време на пресконференцията, на която присъстваха и представители на български фирми. Това не е вярно, каза той и добави - българските стоки са в нашите магазини. Същевременно председателят на Съюза на птицевъдите в България проф. Димитър Белоречков обяви, че в някои от веригите има забавяне на плащанията. "Има вериги, които не плащат по 90 дни, такива, които изобщо не плащат, а има и такива, които правят фалшиви договори", каза Белоречков. В отговор Абаджиев заяви, че ако той има такава информация, би трябвало да я предостави на компетентните органи. Красен Кюркчиев от "Фикосота синтез" каза, че ако компаниите в Сдружението за модерна търговия държат 50 или 60 на сто от пазара у нас, то не би трябвало всяка една от тях да надхвърля 5% пазарен дял. В това отношение е необходима регулация, заяви Кюркчиев. По негови думи това се налага, защото някои от тях имат един и същи собственик.
Проучване на "Маркет линкс" сред 100 компании, поръчано от сдружението, показва, че 54% от фирмите, които работят с големите търговски вериги, са увеличили обема си на производство. 50% са достигнали нови пазари, 47% са увеличили асортимента си, а 45% са повишили качеството. 34% от ръководителите на фирмите са заявили, че вследствие на работата с търговските вериги са намалили цените, а 28% са открили нови работни места.