28 Юни 2024петък06:19 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Димитър Дъбов:

Промените в ДАНС са спешно необходими

Сливането на Държавна агенция "Национална сигурност" и ГДБОП ще неутрализира нелоялната конкуренция между службите, дублирането на функции, както и ще възстанови изконните им правомощия*

/ брой: 124

автор:Дума

visibility 1402

Законът за Държавна агенция "Национална сигурност" (ЗДАНС) е в сила от 1.01.2008 г. Според наши и партньорски експерти по сигурност и обществен ред ЗДАНС е модерен и синхронизиран с евроатлантическите аналогични закони. Нещо повече, твърди се, че в изработката му са взели участие елитни специалисти от Западна Европа и Северна Америка.
В началото на управлението на ГЕРБ, т.е. основно през 2009 г., ЗДАНС претърпя 5-6 изменения и допълнения с цел ограничаване на правомощията в оперативната и административната дейност на държавната агенция. Върхът на тази тенденция е отнемането на възможността на ДАНС да използва служители "на" и "под" прикритие. В същото време някои от службите в МВР и специалните служби имаха възможност да използват тази високоефективна специализирана сила.
Заедно с това бяха направени

драстични бюджетни съкращения

в ДАНС - от 133,405 млн. лв. за 2009 г. през 2010, 2011, 2012 и 2013 г. финансовият ресурс на агенцията падна съответно на 96,675 млн., 85,340 млн., 75,340 млн. и 85,443 млн. лв.
Бяха осъществени няколко кадрови чистки с неясни критерии. Ръководството на службата също неколкократно беше подменяно. Създаде се крайно напрежение и несигурност сред личния състав. Започна масово пенсиониране и доброволно напускане на висококвалифицирани експерти, анализатори и оперативни работници. Изкуствено бяха провокирани конфликти и междуведомствени войни най-вече с ГДБОП и другите служби от МВР. Грешките на нереформираното МВР се приписваха на ДАНС. Интригантски бяха предизвикани няколко оставки на ръководители в ДАНС по вина на очевидни гафове в МВР: "Мишо Бирата", "Кетчърите", печатницата и др.
В същото време на другия полюс на системата "Сигурност и обществен ред" бяха направени законодателни промени, примерно в Закона за МВР, Закона за специалните разузнавателни средства, Закона за електронните съобщения, Наказателния кодекс и Наказателно-процесуалния кодекс - промените са 65, с цел фаворизиране на МВР, ГДБОП и СДОТО.
В следствие на тези предприети законодателни промени се получи

недопустима концентрация на власт

неуправляемо мегаминистерство с 4 главни дирекции, 28 областни дирекции на МВР, 28 областни управления ПБЗН; 23 специализирани оперативни и административни служби с ранг на дирекции; 6 научно-учебни звена, три вътрешноведомствени фирми (БМВ, РЕС и СОД) и междуведомствена комисия за бедствия и аварии. Получи се дублиране на функции най-вече между ДАНС и ГДБОП, но и между "Вътрешна сигурност", "Инспекторат" и "Човешки ресурси", както и в секторите международно сътрудничество и финансово-материално осигуряване.
Поради това като цяло проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за ДАНС (ЗИДЗДАНС) е крайно необходим и адекватен спешен опит за решаване на най-неотложните проблеми в сектор "Сигурност и обществен ред" и най-вече преодоляване на кризата в ДАНС и МВР.
Сливането на ДАНС и ГДБОП ще неутрализира нелоялната конкуренция между службите, дублирането на функции, както и ще възстанови изконните правомощия на двете служби. Заедно с това се решава проблемът за взаимодействието и координацията на ДАНС с гранична, криминална, икономическа и транспортна полиция, както и съвместната дейност със служба "Миграция", служба "Български документи за самоличност", сектор "Научна, учебна и развойна дейност" й най-вече въпроса за подбора, обучението, квалификацията, преквалификацията, разстановката и развитието на човешкия ресурс.
В проекта за ЗИДЗДАНС специално внимание заслужават предложенията за изменения в глава втора, чл.4 от ЗДАНС. С тях ще се възстанови контраразузнавателното и разузнавателното противодействие на такива особено

вредни за националната сигурност дейности

като:
* незаконното производство, съхранение и разпространение на общоопасни средства, изделия и технологии с възможна двойна употреба;
* разпространението на наркотични вещества и прекурсори;
* транснационална, национална и местна организирана престъпност, корупция и изпиране на пари;
* незаконни дейности в митническата, финансовата, данъчната и осигурителната системи;
* трафик на хора и незаконна миграция;
* престъпления в или чрез компютърни системи;
* престъпления срещу интелектуалната собственост;
* престъпления в паричната система, платежните инструменти и официалните документи;
* трафика на културни и исторически ценности;
* незаконни дейности в занимателния бизнес и хазарта;
* накърняващи националните интереси договори;
* незаконосъобразно и нецелесъобразно използване на фондове от ЕС.
Още по-актуални са предложенията за изменение и допълнение на чл.8 от ЗДАНС. Съгласно сега действащото законодателство, държавните агенции са с ранг на министерства. Това предполага и налага председателят на ДАНС да бъде избиран от НС, а на назначаван от президента с указ.
В унисон с функциите, задачите, правата и отговорностите на ДАНС са предложенията и за 3-ма заместник-председатели, вместо 2-ма, и годините юридически или професионален стаж на председателя на ДАНС и неговите заместници.
Според водещи експерти в сектор "Сигурност и обществен ред" от изключително значение е възстановяването на правомощията на ДАНС за задържане и обиск на лица. Всичко това дава основания за пълна подкрепа на проекта за ЗИДЗДАНС.
Тук няма никакви индикации за политическа преднамереност и политическо овладяване на тази толкова важна за националната сигурност служба. Напротив, това е

първата най-неотложна крачка

към правилната юридическа обезпеченост на дейностите в ДАНС.
В стратегически план за решаване на проблемите в сектор "Сигурност и обществен ред" предстои много работа, най-вече в законодателно отношение. Безспорно на първо място е приемането на закони за:
* националната сигурност;
* обществения ред;
* Закон за управление при кризи или Закон за критичната инфраструктура;
* радикално изменение и допълнение на Закона за специалните разузнавателни средства;
* радикално изменение и допълнение на Закона за класифицираната информация.
След приемането на посочените за рамкови закони следва синхронният прием на закони за:
* МВР;
* НРС или Държавна агенция "Разузнаване" (ДАР);
* военното разузнаване;
* Националната служба за охрана;
* допълнителни изменения на ЗДАНС.
И на следващия етап следва да се приемат еднотипни правилници, инструкции и указания за всички звена в сектор "Сигурност, отбрана и обществен ред". Чак тогава можем да твърдим, че имаме правово уреден сектор и дейности.
Това пожелавам да стори 42-ото народно събрание, Министерският съвет и всички компетентни в това отношение институции.

* Изказване пред НС вчера по повод на законопроекта за промени в Закона за ДАНС, внесен от Сергей Станишев, Лютви Местан, Михаил Миков, Христо Бисеров

 

Официално ни отрязаха за еврозоната през 2025 г.

автор:Дума

visibility 404

/ брой: 120

Плашат с възможна липса на бял, "Добруджа" и типов хляб

автор:Дума

visibility 368

/ брой: 120

Жилищното кредитиране в България приближава 22 млрд. лв.

автор:Дума

visibility 370

/ брой: 120

Шефът на АЕЦ "Козлодуй" призна за инцидент в шести блок

автор:Дума

visibility 376

/ брой: 120

Урсула фон дер Лайен остава начело на ЕК

автор:Дума

visibility 369

/ брой: 120

Сърбия готова да направи компромиси за Косово

автор:Дума

visibility 374

/ брой: 120

Бивш швейцарски президент оглави Съвета на Европа

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 120

Накратко

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 120

Твърдо "не"

автор:Нора Стоичкова

visibility 372

/ брой: 120

Парламентарното театро на Б.Б.

автор:Александър Симов

visibility 370

/ брой: 120

Путин създава ново поколение олигарси

автор:Дума

visibility 384

/ брой: 120

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ