26 Ноември 2024вторник22:41 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Интервю

Проф. Диана Ковачева: Стотици се жалват от колекторите

Решаването на проблема с вечния длъжник може да стане чрез приемане на закон за личния фалит, казва националният омбудсман

/ брой: 29

автор:Мая Йовановска

visibility 2331

Интервю на Мая ЙОВАНОВСКА


- Проф. Ковачева, изпратихте писмо във връзка с инициативата на вицепремиера Корнелия Нинова за законопроект, който да регулира дейността на колекторските фирми. Вие също предлагате законодателни мерки. Каква защита е необходима на гражданите и какви са основните проблеми, свързани с тази дейност, които хората споделят?

- В писмото си поздравих министъра на икономиката за инициативата и заявих готовност за включване на експерти от институцията на омбудсмана в работна група за изработване и обсъждане на текстове с цел по-пълна защита на гражданите в отношенията им с фирмите за събиране на вземания. От стотиците жалби, които получаваме относно колекторските фирми, оплакванията са свързани основно с неуведомяване за прехвърляне на дълга; прехвърляне на погасени по давност вземания; упражняван непрестанен психически тормоз върху тях и техни близки с цел събиране на задължение (всекидневни и многобройни телефонни обаждания, при това рано сутрин или късно вечер, както и в почивни и празнични дни, заплахи); начисляване на такси и неустойки, които не са предвидени в основния договор; липса на коректна информация относно задължението, което необяснимо нараства.

В тази връзка отбелязах и основните моменти, които трябва да залегнат в законопроекта, а именно: вземанията срещу потребител да са непрехвърлими, освен ако същият не е дал изрично и в писмена форма съгласието си за това, при това преди прехвърлянето и в индивидуално уговорена клауза в договора; задължително предоставяне при поискване от страна на длъжниците на коректна и точна информация какво са изплатили и какво остава да дължат; уведомяване за прехвърлянето от предишния кредитор, като се посочи кой е новият кредитор; основание и падеж на вземането; общият размер на дължимата сума; общият размер на платената сума; банковата сметка на кредитора; ограниченията за новия кредитор да начислява такси, неустойки, санкции и лихви, които не са предвидени в договора; създаване на специален регистър на фирмите за събиране на вземания; подробно описание на процедурата по несъдебно събиране на задължението с предвидени изрични забрани и ограничения за колекторите; предвиждане на глоби и санкции при неспазване на законовите разпоредби; засилване на контрола, като се предвиди например прекратяване на регистрацията при няколко нарушения.

- Казвате, че България е единствената в ЕС, която не предоставя възможност на длъжниците, които обективно и трайно не могат да погасяват своите задължения, да решат проблема си. Как този въпрос може да бъде решен? 

- Решаването на проблема с вечния длъжник може да стане чрез приемане на закон за несъстоятелността на физическите лица, по-известен като закон за личния фалит. България остава единствената държава в ЕС, която няма такъв закон и намирам за необходимо да се предприемат нужните законодателни мерки, за да се даде "втори шанс" на гражданите, шанс да продължат на чисто живота си. 

- Непосилни ли станаха цените на тока, парното, водата? Какво показват сигналите?

- Разходите за комунални услуги се оказват непосилни не само за социално уязвимите групи, но и за много по-широк кръг домакинства, още повече, че по време на КОВИД-19 много хора загубиха работата си. На 3 декември м.г., в първия ден от работата на 47-ото НС, обърнах внимание на народните представители върху множеството жалби и сигнали срещу високите цени на природния газ, електрическата и топлинната енергия в условията на пандемия. Настоях да се въведат ефективни мерки, които да гарантират на гражданите достъп до енергийните услуги за периода в епидемична обстановка, като например, замразяване на енергийните цени за зимните месеци; удължаване срока на плащане на задълженията към доставчиците на обществените услуги; забрана за изключване на услугата при неплащане на задължения, с възможност за разсрочване на последните; намаляване на ДДС за енергията в Закона за данък върху добавената стойност.

През декември и януари се обърнах към министър-председателя да се разработят възможно най-скоро мерки за компенсация на битовите потребители на природен газ със задна дата - от началото на отоплителния сезон през октомври 2021 г. до края на март 2022 г. МС одобри програма за компенсиране на битовите потребители на природен газ, действието на която може да продължи до март 2022 г.

През м.г. най-много са жалбите в сектор "електроснабдяване", предимно свързани с некачествено електроснабдяване, което в условията на пандемия възпрепятства работата и обучението онлайн, затруднява и домакинствата, които се отопляват на ток.

- Призовахте мобилните оператори да не вдигат цените. КЗП забрани поскъпването за две години. Очаквате ли компаниите да спазят съдебното решение? Какви оплаквания постъпват срещу телекомите?

- Със заповедите на КЗП бе спряно намерението на "Теленор" и А1 да вдигнат цените на услугите с инфлацията за две години назад, а не индексацията по принцип, тъй като в типовите им договори и общи условия е разписано, че имат единствено възможност да индексират цените с обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени за предходната година. Срещу "Виваком" не бе издадена заповед, тъй като те заявиха, че увеличението на цените ще е само с размера на индекса за 2021 г. Препоръката, която отправих към мобилните оператори, бе в ситуация на извънредна епидемична обстановка да не бъдат променяни цените на телекомуникационните услуги.

Към момента, с определения на Административен съд София-град се оставиха без уважение исканията на "Теленор" и А1 за отмяна на допуснатото предварително изпълнение на заповедите. Спорът не е разгледан по същество.

След като HCИ обяви средногодишния индекс на потребителските цени за 2021 г., от "Teлeнop" бе съобщено, че ще повишат цените на услугите си,  но само с инфлацията за предходната година, т.е. допустимото по разписаните правила. "A1 България" вероятно ще предприеме същите действия. Гражданите се оплакват основно от завишени сметки, подвеждаща или липса на информация при сключване на договори, както и от качеството на услугите.

- Кои са най-тежките случаи на нарушения на правата на хората, които сте спрели?

- Когато има нарушение, съм длъжна да реагирам, не деля случаите на тежки или по-леки. Имало е случаи, в които се самосезирам - извършваме проверки, пиша становища, препоръки. Показателно е, че всяка втора моя препоръка е взета под внимание, но остава още много работа. Шест пъти, само в рамките на 2021 г., КС обяви за противоконституционни разпоредби, за които го сезирах.

Атакувах и пожизнено намалените пенсии, всеки момент очаквам да излезе решението. Кодексът за социално осигуряване от години дава възможност за пенсиониране до година по-рано от възрастта при наличие на нужния стаж. Повод за реакцията ми са множество сигнали и жалби на граждани, които търсят съдействието ми срещу наречения от тях "дискриминационен" и "несправедлив" текст в кодекса, който ги "наказва" до живот да получават с 4,8% по-малка пенсия, при положение че имат необходимия осигурителен стаж, но са се пенсионирали с една година по-рано. Затова сезирах КС с искане за установяване на противоконституционност на пожизненото намаляване на пенсията на граждани, пенсионирали се до една година по-рано от възрастта по чл. 68, ал. 1 от КСО при наличие на целия изискуем осигурителен стаж. Разпоредбата "пожизнено" противоречи на чл. 6, ал. 1 и ал. 2 и чл. 16, както и чл. 4, ал. 1 и ал. 2 от Конституцията и на преамбюла на основния закон.

Подкрепям възможността гражданите да упражнят право на пенсия по-рано от предвидената за това възраст, но така приетата разпоредба противоречи на принципа на правовата държава и поставя хората, избрали да се възползват от възможността, в по-неблагоприятно положение. Неравностойното третиране е по отношение на лицата, които имат право на ранно пенсиониране и които получават намален размер само до навършване на общата възраст, а не пожизнено. Още повече, че гражданите, които могат да се пенсионират съгласно оспорената норма, са изпълнили изцяло условието за осигурителен стаж и са поставени в по-неблагоприятно положение и от лицата, които също са изплатили напълно дължимите си осигуровки, но тъй като и възрастта им съответства на изискванията на чл. 68, ал. 1 от КСО, са придобили пожизнено право на пенсия в пълен размер. Според мен това решение е дискриминационно, несправедливо и ограничаващо социалните права.

- На какво ви научиха гражданите?

- Гражданите стават все по-взискателни към институциите, отстояват докрай правата си и са чувствителни към най-малката несправедливост. Реагирам на всеки сигнал или жалба, проверяваме всеки случай.

Институцията на омбудсмана е своеобразен барометър на недоволството и на всички важни обществени проблеми. Давам гласност винаги, когато има нарушение на човешки права и интереси. Съдействам институциите да бъдат по-близо до гражданите, да допринасят за спазване на баланса между техните правомощия и правата на хората. И съблюдавам защитата на основните права да съответства на всички международни и европейски стандарти.


ДИАНА КОВАЧЕВА е родена в София. Завършва право в СУ "Св. Климент Охридски". Магистър по право на Европейския съюз и съдебна система, Университет Нанси II, Франция. Доктор е по международно право и международни отношения. Между 2002 и 2011 г. е директор на "Трансперанси Интернешънъл" - България. Министър на правосъдието от 2011 до 2013 г. През 2016 г. става заместник-омбудсман, през май 2020 г. с голямо мнозинство е избрана за национален омбудсман на България.

Нова година идва с по-високи цени на водата

автор:Дума

visibility 513

/ брой: 226

Закриват ключова паралелка за обучение на пчелари

автор:Дума

visibility 510

/ брой: 226

За 17 г. членство в ЕС сме усвоили едва 40% от еврофондовете

автор:Дума

visibility 508

/ брой: 226

И КНСБ предупреди за възможна криза с тока

автор:Дума

visibility 532

/ брой: 226

Пълен обрат на изборите в Румъния

автор:Дума

visibility 534

/ брой: 226

България ще подкрепя отношенията ЕС-Виетнам

автор:Дума

visibility 519

/ брой: 226

Уругвай избра ляв президент

автор:Дума

visibility 460

/ брой: 226

Накратко

автор:Дума

visibility 461

/ брой: 226

Поколение безпризорно

автор:Барбара Пейчинова

visibility 460

/ брой: 226

Нито една повече!

автор:Александър Симов

visibility 480

/ брой: 226

Време, облечено в безвремие...

автор:Юлия Кулинска

visibility 475

/ брой: 226

Демокрацията е заплашена от капитализма

visibility 433

/ брой: 226

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ