Служебният министър на образованието Николай Денков разясни какви са разминаванията между вижданията на сегашния кабинет за икономическа и финансова политика и това, което е предложил Николай Василев. Пред БиТиВи той коментира, че е отказал пост в кабинета на „Има такъв народ“ заради нежеланието на партията да подкрепи повече социални разходи, а не заради други кадрови съображения, описани като "държание по детски" от Тошко Йорданов.
С министър Асен Василев имаме много ясна идея как да се направи актуализация на бюджета, да има средства за пенсиите, да има средства за медицинските работници и подготовка за бизнеса, който ще бъде затворен при евентуална следваща вълна. Това, което ни представи Николай Василев, изглежда по друг начин - да няма актуализация на бюджета, да няма средства за тези сфери, което неминуемо ще доведе до социален сблъсък между различните групи, категоричен бе Денков.
Когато намалявате, данъците без да поставите като основен акцент спиране на изтичането на разходите - как ще увеличите заплатите, попита Николай Денков.
По думите му, закупуването на таблети и лаптопи за учениците е сред важните задачи преди началото на новата учебна година. Денков обаче значително занижи броя от 1 млн. устройства, който Слави Трифонов обяви като обещание на бъдещия кабинет.
Ако аз искам пари за електронни устройства за подготовка на новата учебна година, това ще се сблъска с исканията на пенсионерите да бъдат запазени техните допълнителни средства, които са напълно заслужени. Не искам да участвам в такъв сблъсък, защото той не е справедлив, уточни проф. Денков.
По думите му системата има нужда от 50-100 000 устройства, а не от 1 милион, както обяви Слави Трифонов. Министърът предположи, че става дума за техническа грешка. Много по-важно е да се кажат две други неща: да се промени системата на финансиране и от принципа "Парите следват ученика", да стане "Парите следват качеството". За да се случи това нещо, ние трябва да изградим система за оценка на качеството в училищното и предучилищното образование, каквато липсва. Тя трябва да покаже доколко училището е помогнало на ученика да напредне в образованието си, обясни още служебният министър.
Денков настоя още, че образованието на 21 век е персонализираното - учителят да се грижи за нуждите на всяко едно дете. По думите му има два начина да стане това. Скъпият е да сложим много повече учители, а другият е да вкараме новите технологии, които дават огромни възможности на учителя той да види как напредва всеки ученик.
Той посочи, че извънредното обучение в дистанционен режим по време на пандемията, е издържало само благодарение на усилията на учителите, но между 20 и 25% от децата са били съществено засегнати от преминаването в този режим заради липсата на техника или достъп до интернет.
Денков коментира, че целият му фокус е насочен към завършване на мандата на служебния кабинет и няма други приоритети по линия на участие в бъдещи управленски формати.