01 Ноември 2024петък04:25 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Потребители

Преносимост на мобилните номера

Какво трябва да знаем, когато искаме да си сменим доставчика

/ брой: 272

автор:Мая Йовановска

visibility 384

Какво е преносимост на номерата
Преносимостта на номерата е възможността, която позволява на абонатите на предприятията, доставчици на мобилни и негеографски (фиксирани) услуги, да запазват номерата си при смяна на доставчика с друг, предоставящ същия вид услуги. От гледна точка на потребителите това е една много удобна и необходима услуга, която обаче изисква доста процедури от страна на операторите на мобилните и фиксираните мрежи.

Как е по света
В различните държави преносимостта се постига по различни начини. Най-широко разпространената в Европа практика за преносимост на номерата е, когато потребителят пожелае да запази номера си, но иска да смени доставчика си, да се свърже с новия и той да уреди протичането на процедурата със стария доставчик по служебен път. Това е и най-удобният вариант за потребителите.     Единствената държава, която не работи по тази процедура, е Великобритания. Там абонатът, който желае да си запази номера, трябва да се свърже най-напред с донора и да получи оторизационен код, който се предоставя на реципиента. Този метод обаче е неефективен и бавен. Във Великобритания минималният срок за извършване на преносимост на номер е 5 работни дни. Същата процедура отнема само 2 часа в Австралия и САЩ. В Ирландия процедурата отнема 20 минути от заявката до активирането на номера при новия оператор.

У нас
В България националният регулатор - Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), обявява спецификации за осъществяване на преносимост още през 2006 г., съобразявайки се с изискванията на Европейския съюз. След преминаването на най-различни процедури, включително и след известни спорове, КРС оповести приемането на правилата за преносимост, които се наричат "Функционални спецификации за преносимост на номерата в мобилни телефонни мрежи", и определи като последен срок за реализирането на преносимостта месец март 2008 г.
В началото на април същата година и трите мобилни оператора започнаха да предлагат услугата. Първоначално потребителите, които желаеха да се възползват, трябваше да подават молба за издаване на сертификат за съгласие при досегашния си оператор, за което бе необходимо да изчакат 2 работни дни. Трябваше също да платят сметките си и по 5 лева за всяка прехвърлена SIM карта. Сега плащането на такса не е необходимо. Следваха още 10 дни, необходими за процедурата по прехвърлянето на номера в новата мрежа. През миналата година обаче бяха променени правилата за преносимост, с което значително бе облекчена процедурата за пренос и бяха премахнати някои от изискванията, за които ще напишем малко по-долу.
От годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за миналата година става ясно, че от стартирането на преносимостта на мобилните номера общият брой на пренесените към края 2012 г. номера в мобилните мрежи е 420 917, като през 2012 г. пренесените номера са нараснали с 49% спрямо 2011 г. Общият брой на потребителите, които са се възползвали от правото си на преносимост, представлява 3,48% от общия брой крайни потребители.

Какво трябва да знаят потребителите
- Мобилният номер включва и кода за достъп до мрежата на съответния оператор (например 087, 088, 089 и т.н.);
- Вече не е необходимо, за да си пренесете номера, да сте били абонат или потребител на даряващата мрежа най-малко 3 месеца преди подаване на заявление за пренасяне на номера;
- Пренасянето на номера не означава запазване на допълнителните услуги, които абонатът е ползвал до този момент на този номер. Той има възможност за избор между предплатена услуга и услуга на абонамент при оператора, при който се пренася номерът;
- Потребителите могат да пренесат повече от един номер - всички или част от ползваните номера. Това трябва да се посочи в заявлението. Условието е всички номера в едно заявление да са от един тип - за ползване на предплатени услуги или на абонамент;
- Възможно е вече пренесен номер да се пренесе обратно в мрежата, към която е принадлежал, или да се пренесе в друга мрежа;
- Процедурата започва с подаване на писмено заявление за преносимост на номера при приемащия доставчик, т.е. оператора, при когото потребителят иска да се пренесе. Процедурата от 2010 година се извършва на "едно гише", като не е необходимо разрешение от даряващия доставчик. Заявлението се подава лично, от пълномощник или законен представител на потребителя, в центровете за обслужване на клиенти на приемащия оператор. След промени, направени през 2012 г., за които споменахме по-горе, отпаднаха някои задължения за потребителя, който е заявил преносимост:
1. Отпадна задължението потребителят да е заплатил всички задължения към даряващия доставчик, пряко свързани с пренасяния номер и услугите, ползвани чрез него, които са с настъпил падеж преди датата на подаване на заявлението за пренасяне;
2. Потребителят не е задължително да е заплатил и всички задължения към даряващия доставчик, пряко свързани с пренасяния номер и услугите, ползвани чрез него, възникнали и/или станали изискуеми след подаване на заявлението за пренасяне на номера до прекратяване на договорните отношения, както и всички дължими суми, свързани с предсрочно прекратяване на срочни договори и/или такива за лизинг на крайни устройства или оборудване;
3. Отпада и възможността за приемащия доставчик, в случай на незаплащане на задължения от страна на абоната или потребителя да налага ограничения за ползване на услуги или да заплаща неговите задължения към даряващия доставчик;
4. Също така отпада и възможността в случай на незаплащане на задължения от абоната или от приемащия доставчик, даряващият доставчик да изиска отлагане на датата на "прозореца на преносимост" (това е времето, през което номерът се деактивира от старата мрежа и се активира в новата мрежа, като през това време абонатът е лишен от услугата).
- Ако няма причини за отказ за пренасяне, приемащият доставчик уведомява потребителя, че номерът ще бъде пренесен, както и за датата, на която ще бъде извършено техническото прехвърляне на номера;
- Пренасянето на номера трябва да се осъществява в рамките на 2 дни, а "прозорецът на преносимост" не трябва да е по-голям от 5 часа;
- Операторът, при който се пренася номерът, трябва да уведоми абоната, че номерът му е пренесен;
- Причините, при които можете да получите отказ за пренасяне на номер в мобилната мрежа, са посочени в "Общите условия" на мобилните оператори;
- При набиране на пренесен номер от определена мрежа абонатите на същата мрежа се уведомяват чрез звуков сигнал, че търсеният от тях номер е пренесен в друга мрежа. Уведомителният сигнал е еднакъв за всички оператори и е с продължителност 3 секунди, като това време не се таксува. След сигнала потребителят има възможност да се откаже или да продължи повикването;
- За абонатите на мрежата, към която е принадлежал пренесеният номер, таксуването на повикването към този номер се променя. Цената на повикването е като за повикване в друга мрежа според тарифния план на викащия абонат;
- Договорът с новия доставчик влиза в сила от деня на успешното пренасяне на номера.

Къде да намеря допълнителна информация?
Подробна информация за стъпките и условията за пренасяне има в "Общите условия" на всеки мобилен оператор и в Процедурите за преносимост на номерата.

Къде да подам жалба
След въвеждането на преносимостта на номерата в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията са постъпвали жалби от потребители заради някои пропуски, които към настоящия момент вече са изчистени. Например първоначално услугата не се извършваше на "едно гише", а беше необходимо потребителят да иска разрешение от оператора, на който е абонат, за да се премести при друг, а това много затрудняваше хората. Другият проблем е бил свързан със забавяне на преносимостта.
Жалбите във връзка с преносимостта на номерата могат да бъдат подавани до:
- Комисията за защита на потребителите. Адресът й е София, пл. Славейков 44, ет. 3. Може да подадете жалбата и по електронната поща на комисията, която е: info@kzp.bg;
- Комисията за регулиране на съобщенията. Адресът на комисията е София, ул. Гурко 6. Телефонът за информация е 02/949 24 18, а интернет страницата на комисията е www.crc.bg.

Какво беше променено
През миналата година например бе променено изискването абонатите първо да погасят всичките свои текущи задължения и след това да направят заявление за пренос. Операторите вече трябва да задвижат заявление за пренос и едва след това да търсят евентуални стари задължения. Внесена бе яснота и по отношение на това, в кои случаи операторите могат да върнат неправилно попълнено заявление за пренос. В практиката дотогава често са получавани откази за пренос поради неправилно попълнени данни, без повече обяснения. Занапред отказ може да бъде направен само ако неправилно са попълнени името или идентификационният номер на абоната.

Какво съветват експертите


- Най-добре е да искате пренасяне на номера си от един доставчик към друг, когато договорът ви е изтекъл;
- Ако искате номерът ви да бъде пренесен преди изтичането на договора, то вие дължите неустойки към настоящия оператор. 

Публикацията е подготвена със съдействието на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията

7200 лекари в Словакия подадоха оставки

автор:Дума

visibility 440

/ брой: 208

Шефът на ВАС се гласи да остане на поста си

автор:Дума

visibility 566

/ брой: 208

Едва 8,7% от учениците могат да различат факт от мнение

автор:Дума

visibility 572

/ брой: 208

Бизнес климатът у нас се влошава

автор:Дума

visibility 580

/ брой: 208

Газът поскъпва с 8% в началото на зимата

автор:Дума

visibility 472

/ брой: 208

Wizz Air спря полетите от София до Женева и Лисабон

автор:Дума

visibility 540

/ брой: 208

Високо темпо на руското настъпление

автор:Дума

visibility 556

/ брой: 208

Скопие с ново условие за конституцията

автор:Дума

visibility 634

/ брой: 208

Опозицията в Албания блокира страната

автор:Дума

visibility 505

/ брой: 208

Ценоразпис за власт

автор:Таня Джаджева

visibility 514

/ брой: 208

Махалото вляво и дясно

автор:Александър Симов

visibility 593

/ брой: 208

Ако зависеше от българите, Тръмп би спечелил вота в САЩ

автор:Дума

visibility 543

/ брой: 208

Не е фокус, а нови политики

visibility 557

/ брой: 208

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ