Предстои временно затваряне на "Витиня" към Варна
/ брой: 55
Преди няколко дни най-после приключи ремонтът в тръбата за София на тунел "Витиня". Автомобилите отново могат да пътуват нормално през двата ръкава. Бойко Борисов не пропусна да се похвали с ремонта. Голямата реконструкция приключва точно преди изборите. Очертава се обаче ново временно затваряне, но на другата търба на тунела - към Варна, което не е ясно кога ще се случи, но едва ли ще е преди изборите.
Тръбата към Варна трябва да бъде затворена, за да се направят три напречни връзки с другата - към София. Това се налага, защото някой не е догледал, че без напречните връзки "Витиня" не изпълнява изискванията на евродирективата за безопасност на тунелите. Еврокомисията дори изпрати предупредително писмо до София, че рискува да наруши европравила, което води до наказателна процедура. В съответствие с европейската директива ще бъдат пробити три напречни галерии - две пешеходни и една шосейна. В случай на авария в някоя от тръбите, връзките ще се ползват за евакуация на хора и автомобили, за достъп на линейки, пожарни и т. н. Пробивите в тубата в посока София вече са направени, предстои довършването в тръбата за Варна и монтиране на портални врати. При извършването на тези дейности и монтирането на вратите движението в посока Варна временно ще трябва да бъде прехвърлено в новата тръба за София. Внимателно обаче щяло да се прецени кой период е най-удачен за тези дейности, за да не се затруднявал трафикът около предстоящите празници.
Съоръжението влезе в дълга реконструкция още през 2016 г. Тогава бе затворена тръбата в посока към Варна, а след ремонтирането й през 2018 г. започна работата по тубата към София. Големите огледи и ремонти по старите тунели на "Хемус" започнаха след серия тежки злополуки. Формално ремонтът на "Витина" към София бе възложен на държавното предприятие "Автомагистрали", но официален партньор в поддържането на АМ "Хемус" е фирмата ГБС. "Санирането" на тунела гигант, освен че се проточи, излезе твърде скъпо, особено на току-що поправената част - над 47 млн. лева, цена като за нов тунел. АПИ и изпълнителите няколко пъти обясняваха, че ремонтът е бил изключително труден, защото в конструкцията била открита огромна каверна, която трябвало да бъде запълнена с много материал по сложна технология, за да се елиминира рискът от срутване. "Всичко започна като обикновен ремонт. Но при почукване на хидравличния чук се отвори огромната каверна и се видя, че корозията почти е "изяла" вътрешната облицовка, която би трябвало да е поне 60 см, а бяха останали едва 20 см", разказа пред БТВ проф. Николай Жечев, ръководител на реконструкцията. През есента на 2020 г. АПИ съобщи, че при направените изследвания с георадар и геологически сондажи са установени кухини между облицовките на тунела и скалния масив, някои от които "със значителни размери".
На практика по цялото протежение на тунела, построен през 1984 г., е зейнал разлом между скалите и горната част на констукцията. Рухването е било въпрос на време. За запълване на гигантската кухина са инжектирани почти 10 хил. куб метра бетон. Навремето строителите не са направили качествена хидроизолация по цялото протежение на тунела и водата невидимо е дълбала и компрометирала съоръжението. Поне така твърди шефът на АПИ Георги Терзийски, обяснявайки защо ремонтът се е оказал толкова сложен и скъп.