Постановка срещу синдикалния лидер на шофьорите в София
Открили бутилка с гориво в автобуса на Йордан Младенов, който пръв алармира за бруталните условия в транспорта
Синдикалният лидер на водачите от Градски транспорт в София е станал жертва на постановка. Шофьорът Йордан Младенов пръв разказа преди дни за бруталните условия на труд в транспорта в столицата. Той е един от протестиралите в сряда шофьори, които сложиха жълти жилетки и окачиха надпис "протест" на предното стъкло.
Тази сутрин Младенов е бил причакан от проверяващи от ведомствен линеен контрол на последна спирка на автобус 77 в Западен парк, съобщава "Барикада".
В „проверяващия екип“ изненадващо се е оказал и завеждащият „Безопасност на движението“ в Столичния автотранспорт Борислав Попов, известен като приближен до директора на предприятието Слав Монов. Проверяващите са принудили Младенов да слезе от автобуса, след което са „открили“ вътре литър и половина бутилка с дизелово гориво.
Шофьорът е бил обвинен, че е откраднал нафтата от предприятието. Младенов, който е и лидер на КТ „Подкрепа“ в Столичен автотранспорт, е категоричен, че това е поредна постановка срещу него във връзка със синдикалната му дейност. Той разказа, че преди три години, когато в автотранспорта отново е имало социално напрежение, той пак е бил спиран от „случайна“ проверка на Околовръстното шосе. Като тогава е била повикана и полиция. Щом като разбрали, че шофьорът е синдикалист и че в предприятието има социални проблеми, полицаите отказали да участват в проверката и да свидетелстват и си тръгнали.
Както преди три години, така и сега, Младенов е отказал да докосне бутилката, за да няма негови отпечатъци по нея. Шофьорът тогава е настоял веднага да засекат количеството гориво в резервоара, което се е оказало дори над нормата.
Допълнителна подробност е, че набеденият работник от два дни шофира с жълта жилетка.
Новината за поредната постановка срещу Младенов бързо се е разпространила сред колегите му. Шофьори са заявили, че или няма да застъпят на смяна, или ще прекратят работата си. Някои от тях вече са започнали да се стичат в гараж „Земляне“, допълва "Барикада".
Директорът на гаража също е заявил, че не вярва в подобни обвинения срещу опитен и авторитетен шофьор като Младенов.
Младенов разказа стряскащи подробности около условията на труд в Градски транспорт след поредния инцидент с шофьор, на който му прилоша зад волана. Оказа се, че той е шофирал 14 дни без почивка, а от последните 39 дни не е работил само в 4. От организацията "Спаси София" алармираха първи за бруталните нарушения и поискаха оставките на шефовете на дружеството. Общинските съветници от БСП в София настояха за пълна проверка в транспорта и поставиха проблема на заседание на транспортната комисия в СОС.
Във вторник и сряда ватмани и шофьори излязоха на работа с облечени жължи жилетки в знак на протест. Председателката на транспортната комисия Екатерина Йорданова призна, че има проблем с недостиг на водачи, но той не бил софийски, а национален, регионален и европейски.
Шефът на „Столичен Електротранспорт“ ЕАД Евгений Ганчев пък обяви, че проблемът започвал да става и демографски. В предприятието му търсели решения с безплатни курсове за водачи.
Синдикатите се опитват да намерят решение, но не са еднни докъде трябва да стигнат, коментира пред "Барикада" Йордан Младенов, който е председател на секцията на КТ „Подкрепа“ в „Столичен автотранспорт“. Шофьорите се страхуват да излязат на обща стачка, защото се опасяват, че властта има достатъчно механизми - да ги настрои едни срещу други или да настрои общественото мнение срещу тях.
От Столична община например твърдят, че заплатите не са ниски – към 1800 лева. Това обаче не е основна заплата, а цялата сума, до която шофьор с над 30-годишен стаж може да стигне с изнорителен труд и ако почти не почива. Тук влизат добавки за извънреден труд, за храна и професионален стаж и опит, известна още като „клас прослужено време“.
Смените са 8-часови, а в почивни дни и с час и половина повече. Годишните отпуски е трудно да се планират, а още по-трудно да се вземат. Последното лято заради ремонтите в София автобусните шофьори поемат обслужването и на трамвайни линии, което ги товари още повече. През септември и октомври в „Земляне“ са стигали до 55 часа месечно допълнителен труд. Според председателя на синдикалната секция на „Подкрепа“ в „Земляне“, 80% от водачите не са си взели частично или изцяло годишните отпуски.
От 3 години шофьори масово започват да напускат предприятието, много от тях отиват да работят в международния транспорт. Младенов поддържа постоянна връзка с много от тях. Казват, че ще се върнат, ако заплатите се увеличат поне до чисти 1800 лева, а почивните дни – до 7-8. Ще предпочетат да спят вкъщи, вместо по кабините, дори и да взимат по-малко пари на ръка. Това, което може да ги накара да се замислят, е и ако професията се върне в първа категория труд.