Половината деветокласници под критичния минимум по математика
България е на последно място по математика и на предпоследно по четене в ЕС, показват резултати от международното изследване PISA
/ брой: 236
България е на последно място по математика и на предпоследно по четене в ЕС. Това сочат новите резултати от международния тест PISA, който проверява умения на 15-годишните ученици да прилагат усвоените знания на практика. Изследването измерва не просто знанията по конкретни предмети, а как учениците могат да ги използват наученото в реални житейски ситуации или така наречената функционална грамотност. Тази година основният акцент е поставен върху математиката и учениците в част от страните са участвали в допълнителни модули, свързани с финансовата грамотност и креативно мислене.
Малко над 6000 деветокласници от 200 български училища са включени в тазгодишното издание.
Българските ученици имат драстично по-ниски резултати по математика и четене в сравнение с последните години. През 2022 г. те се връщат до най-слабото си представяне от 2006 г. 54% от деветокласниците са под критичния минимум на знания и умения по математика, 53% от тях нямат елементарни четивни умения, а 48% от тях са с драстични дефицити по природни науки.
България остава под средното ниво на държавите-членки на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Това ни нарежда на последно място в Европейския Съюз по математика и на предпоследно по четене и природни науки (преди Кипър).
"Стръмният спад в постиженията, който се наблюдава между 2018 и 2022, е безпрецедентен. В сравнение с 2018 г. точките са паднали средно с 15 по математика и 10 по четене за държавите членки на ОИСР", съобщава международната организация в доклада си. Това се случва за първи път в историята на PISA - обикновено разликата между годините е около четири точки по математика и пет по четене.
Отличници по математика, както през изминалите години и този път са Сингапур, Китай, Япония, Корея, Естония. При четенето първенец отново е Сингапур, следван от Ирландия и Япония.
Като основна причина за общите резултати се посочва пандемията от КОВИД-19, но спадът в България започва още от 2015 г.
Липсата на дисциплина и внимание става все по-голям проблем, отбелязват в доклада. Деветокласниците в България споделят, че им е трудно да учат и внимават в час по математика. 48% от запитаните не слушат какво казва учителят, а всеки втори ученик в България се разсейва от дигиталното си устройство.
В България са участвали 6107 деца от 202 училища. Тестът през 2022 е с основен фокус върху математиката. Задачите включват реални ситуации като пресмятане на валути, избиране на слушалки спрямо отзиви в интернет, движение в града, спестяване на пари.