16 Април 2024вторник22:29 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

...но защо в подземието?

По повод на филма "Забравената галерия", излъчен на 23 юли по БНТ

/ брой: 171

автор:Константин Еленков

visibility 1399

Достоевски, авторът на "Записки от подземието", но и на "Записки от мъртвия дом", иронизира жестоко Тургенев по повод негова дописка от бреговете на Темза: "Не гледайте, сякаш ни казва авторът, страшната буря, нито давещата се майка с дете в ръце, които моето могъщо перо е описало достатъчно живо, но вижте как аз не съм могъл да понеса всичко това."
Чаках с нетърпение тоя филм - първо, защото сам се увлякох преди 10 години да извървя една пътека от ония, по които е минавал Майстора. И, второ, защото знаех за усилията на кюстендилци да извадят от подземията и другия дял на галерията, незастроения.
Удивих се тогава на неподозираните пространства, белязани на всичко отгоре (отдолу?) с подстъпите към римските основания на този най-древен град.
Филмът започва завладяващо с изваждане на "сцената" на една от моделките на Майстора, която с цветя нарежда по народному пред паметника на Художника. После обаче бързо-бързо ни сваля по един недобре премислен начин в подземието на галерията! И оттук нататък зрителят недоумява: за кого плачат? Склонен съм да отдам причината за подвеждащото раздвоение на зле построения пърформанс*. Разфокусирването стига дотам, че се чудиш - за Майстора, за галерията или за подземието, което стои недостроено! И кому беше нужен тоя плач!?
Най-малкото на Майстора! Светла душа, с творчество, построено и предназначено за ГОРНИЯ кат, за етажа на "светлата и чиста багра". В разговор с Васил Стоилов той казва: "Светлината се пречупва не само през очите ми, но и през палитрата. И това е другата светлина. Тя е или по-цветна, или по-бледа - според чувството, което имам в момента. И като отнесеш картината у дома, все едно че си я откъртил от природата..."
Защо акад. Светлин Русев е решил по този начин да извика съчувствие и съучастие към... Майстора? И е подвел сума хора, които така и не разбраха какво точно се иска от тях. Не бяха убедителни, според мен, нито Страдивариусът на Минчо Минчев, нито "земетръсният" спомен на проф. Емил Попов (Освен ако не си е припомнил картината "Земетръс" на Борис Георгиев, в която лицето на Майстора изразява целия потрес от събитието). Не вярвам и Михаил Калдъръмов, директор на галерията, поет със светла душа, да е останал доволен от тая интерпретация. Той навремето ме изпрати до баба Тодорка от Невестино с поръката да не я "преекспонирвам". А сега всеки, който иска да каже свои думи за Майстора, се отърква о нея.
Благодарение на нея все пак и на гласа и мандолината на Майстора, благородната човешка светлина успява да надвие театрализираното черногледство. Иначе остава заблудата, че не подземието, а Художникът е захвърлен и забравен!
Сигурно съм краен и ревнив, но Майстора е прекалено свята и светла душа, за да си позволяваме подобна "защита", па макар и с добри намерения!
Той си стои добре в ГОРНИЯ кат на галерията и няма нужда от нашия поплак! На него му стигат сълзите и цветята на баба Тодорка Каменова от Невестино!
---------------
*Изкуството на пърформанса е определяно като постмодерно и заради това, че способства за унищожаване на границите между високо и ниско изкуство (Мирослава Мариянова, "Бележки върху отношението между пърформанса и постмодерната театралност")

 

Билетът за влак поскъпва с 20% от 7 май

автор:Дума

visibility 300

/ брой: 72

Тецовете в Източномаришкия басейн минават на газ

автор:Дума

visibility 341

/ брой: 72

Инфлацията леко се забавя, но храните поскъпват

автор:Дума

visibility 283

/ брой: 72

Заплаха за поливния сезон в Пловдивско

автор:Дума

visibility 297

/ брой: 72

Разногласия в Тел Авив за отговора срещу Иран

автор:Дума

visibility 348

/ брой: 72

В Гърция забраниха паленето на огън

автор:Дума

visibility 303

/ брой: 72

Кипър спира да дава убежище на сирийци

автор:Дума

visibility 302

/ брой: 72

Накратко

автор:Дума

visibility 294

/ брой: 72

Широко затворени очи

автор:Мая Йовановска

visibility 323

/ брой: 72

"Наивният" Иран

автор:Юри Михалков

visibility 323

/ брой: 72

Ще изпратим ли на изборите отново бандити във властта?

visibility 295

/ брой: 72

За нов икономически модел в ЕС, базиран на знанието

автор:Дума

visibility 275

/ брой: 72

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ