Peugeot EX1 - на лов за скоростни рекорди
/ брой: 222
Новият прототип на Peugeot e 100% електрически двуместен родстър с нестандартен, оригинален и много футуристичен дизайн, създаден в чест на 200-годишнината на прочутата френска марка. Призванието му е да носи силни усещания и французите смело изкараха уникалния електроконцепт на състезателната писта. Резултатът на това не съвсем стандартно действие са шест рекорда за ускорение, повече от отличен подарък за 200-годишнината на лъвската марка.
Преди 40 години Георг фон Опел успя с електрически вариант на Opel GT да постави три рекорда за скоростно преминаване на четвърт миля, 500 метра и километър със старт от място. Тези постижения с бума на новите технологии на ДВГ не бяха особено актуални, докато за тях не се сетиха французите. Изкарвайки на пистата в Монтери концепта Peugeot EX1, пилотът Никола Вание, известен френски изследовател и кинорежисьор (Le Dernier Trappeur, Loup), успя да запише цели шест рекордни резултата за електромобили с маса до 1000 кг. Освен подобрение на трите немски рекорда 1/4-миля за 14,4 секунди, 500 метра за 16,81 секунди и 1 км за 28,16 секунди, Peugeot EX1 записа рекорди на 1/8 от милята - 8,89 сек., 1/2 миля - 23,85 и 1 миля - 41,09 секунди, извършвайки повече от ярка реклама за иновационните възможности на френската марка.
Но дори да ги нямаше рекордите, концептът не би бил подминат от никого на автосалона в Париж. Каросерията на EX1 е капковидна, защото двете задни колела са силно сближени, а задната част е стеснена. Предният мост се състои от двойни носачи със съставен шенкел, а задният включва рамо, свързано с централно разположен наклонен възел пружина-амортисьор, и междинна кобилица, осигуряващи промяната на еластичността.
Моноблоковата структура на купето e изработена от карбон в стил "пчелна пита", за да се оптимизира теглото и устойчивостта на машината. Идеята на дизайнерите е била да се получи своеобразен външен скелет, който да облича като ръкавица двуместния открит кокпит на колата. Използването на леки композитни материали за купето и отсъстствието на някои класически елементи (задните калници) помага да се постигне икономия на тегло, а оттам да се повиши екологичността, икономичността и динамичността на автомобила. Фиксирането на всички възли е директно към карбона.
Пропорциите на колата - 90 см височина и 1,77 м широчина, свалят много по-ниско центъра на тежестта и имат сериозен принос към отличната аеродинамика на машината.
Тя е с ефектно и агресивно "лице" с елементи от новия стил на марката, силуетът е необикновен и запомнящ се заради сложната пластика на отварящите се срещу движението врати, носещи в себе си двете седалки на колата. Трапецовидният вид на колата от птичи поглед с откритите задни колела подчертава изключителната екстравагантност и иновационност на дизайна.
В крак с последните тенденции, за задвижването са използвани два електромотора - по един за всяка ос. Това прави Peugeot EX1 пълноприводен автомобил, като електрониката може във всеки момент да променя подавания въртящ момент на всяко колело поотделно. Общо двата двигателя осигуряват мощност от 340 к.с. и максимален въртящ момент от 480 Нм. Това е напълно достатъчно, за да изстреля 750-е кила на 3,54-метровата кола от място до 100 км/ч за само 3,6 секунди и да развие максималната си скорост от 260 км/ч за 6,6 сек!
Футуристичният изглед на автомобила е и отвън, и отвътре. Водачът го управлява с помощта на волан, приличащ на авиационен щурвал. Всеки от пътниците си има индивидуален информационен панел, спортните седалки-кошове, които са интегрирани във вратите, осигуряват поза на сядане само на няколко сантима над асфалта, като в състезателна формула. В същото време тук спортният дух не означава икономичност - всичко е облечено в кожа, има скъпи апликации от полиран метал.
Въпреки че моделът едва ли ще се качи на конвейера, дизайнерите са помислили и за негов гараж. Покривът и стените му са фоточуствителни и произвеждат ток, който подпомага зареждането на акумулаторите през зарядната станция, докато колата си "почива" в гаража.
Прототипът EX1 е готов за излезе извън града и на пистата. Лекота, равновесие на масите, аеродинамика, въртящ момент и мощност на електродвигателите, високоенергийна литиево-йонна батерия са характеристики, които позволяват забележителни ускорения, по-големи от 1 "же". EX1 вече подобри няколко световни рекорда (хомологирани от Международната aвтомобилна федерация) за сухопътно електрическо превозно средство, а до края на тази година ще бъде в Китай, където ще се провеждат изпитанията му. Следва продължение...