28 Март 2024четвъртък19:14 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Петър Витанов: Нека бъдем умерени оптимисти!

Лидерът на българските социалисти в ЕП очаква законодателни мерки от ЕК за компенсиране на българските превозвачи

/ брой: 247

автор:Георги Христов

visibility 2113

Петър Витанов е роден на 18 април 1982 г. в Сливен. Завършва Английската гимназия в София. Владее английски и руски език. Има две магистратури - по Международни отношения от СУ "Св. Климент Охридски" и по Международни финанси от НБУ.

Работил е в отдел "Връзки с международни организации" в Националния съвет на БСП. Депутат е от ПГ на "БСП за България" от 25 МИР в София. През 2019 г. е избран за евродепутат и е ръководител на Делегацията на българските социалисти в ЕП.

"Би било успех, ако съумеем да наложим нашия интерес със силата на логическите аргументи"

- Г-н Витанов, как оценявате изминалия парламентарен сезон в ЕП? От какво сте доволни и от какво - не?

- Смятам, че все още е рано да се правят равносметки, тъй като мандатът на ЕП е в началото си и същинската работа предстои. А тя е свързана в значителна степен с предлаганите законодателни изменения от страна на Европейската комисия. 

Имаше някои неща, които събудиха неудовлетворение у мен. Начинът, по който силово бяха прокарани решения, особено по отношение на пакета "Мобилност", без диалог, без търсене на пресечна точка и на консенсус между заинтересованите страни. Имаше и сякаш непрозрачно взимане на решение, когато се избираше новият председател на ЕК и по отношение на останалите високи позиции в ЕС. Все още е рано да изпитаме удовлетворение, но би било успех, ако съумеем да наложим нашия интерес със силата на логическите аргументи.

- Какви са предизвикателствата пред българските и европейските социалисти?

- По различни въпроси имаме различни виждания от нашите европейски колеги - такива, свързани с приемането на Истанбулската конвенция, с ролята на Русия като пълноправен партньор на ЕС, с нашето разбиране за новия Зелен курс на ЕС и трансформирането на икономиките в по-щадящи екологията и климата.

Основна цел ще бъде да изразим нашите различия, и въпреки тях, да бъдем възприети като сериозен партньор в голямото социалистическо семейство. 

Предизвикателствата пред европейските социалисти са свързани с повишаване на социалните права, на трудовите права на работещите, с установяването на единен критерии за въвеждане на  минимална заплата и пенсия, с осигуряване на повече средства за младежите, за децата, за хората в неравностойно положение. Тъй като обаче, в ЕП мнозинството не е при нас, всичко това минава през диалог и компромиси с останалите европейски сили.

- Кои теми бихте желали да поставите в дневния ред на ЕС през 2020 година?

- Това, което ще обуслови пътя на ЕС в следващите години, е приемането на Многогодишната финансова рамка. Европейските граждани разчитат все повече на ЕС, но за да може той да функционира ефективно, трябва да бъдат отпуснати повече средства за редица политики. Сега има възможност Кохезионната политика да бъде орязана с над 10%, Общата селскостопанска политика - с над 15%, политиките за вътрешна сигурност - почти с 1/4, предприсъединителните програми с 12-13% (което в известна степен връзва ръцете на ЕС, а това носи неудовлетворение на трети страни спрямо него), средствата от Отбранителния фонд и за военната мобилност наполовина, за управление на граничния контрол с 1/3. Т.е ние трябва да убедим останалите европейски институции да бъдат отделени още средства за ефективни европейски политики.

Следващо предизвикателство е Новият зелен курс, обявен като приоритетна политика на следващата комисия. Това само по себе си е хубаво, но тук трябва да отчитаме, че Европа като континент генерира не повече от 10% от вредните емисии. Тези политики трябва да бъдат всеобхватни, да не засягат не само европейския континент, защото на практика ние ще направим европейската икономика по-малко конкурентоспособна. 

Освен това, трябва да бъдат внимателно подбирани, защото страни като България биха се оказали в доста неизгодна позиция поради наличието на редица енергоемки индустрии у нас, редица топлоцентрали, снабдявани с въглища. Зеленият курс е както възможност пред българската икономика да се трансформира в по-ефектива такава, но и опасност, защото тези енергоемки производства са свързани и с множество работни места и загубата им би била пагубна за бедна страна като нашата.

- В тази връзка, бих желал да ви попитам как оценявате новите развития по пакета "Мобилност" от миналата седмица?

- Несъмнено миналата седмица получихме позитивен сигнал от страна на ЕК. Очевидно притесненията на новия комисар по транспорта, г-жа Валеан, са възприети от цялата комисия. Изпълнителният заместник-председател Валдис Домбровскис декларира, че ще бъде направена оценка на въздействието по приетите предложения по пакет "Mобилност", най-вече в частта относно завръщането на камиона по място на регистрация на всеки осем седмици. Признато бе, че тези мерки са изцяло в несъответствие с новия зелен курс, който беше обявен от председателя на ЕК.

Това е битка, която водим вече шест месеца за тази оценка на въздействие. Опитахме през ЕП, опитахме и през ЕК. Ако тази оценка потвърди нашите опасения, че предложенията ще имат много сериозен негативен ефект върху превозвачите от Източна Европа, включително и чрез загуба на работни места, то ЕК ще може да предложи законодателни мерки, които да коригират тази несправедливост в посока положително развитие на нещата за България. Нека обаче бъдем умерени оптимисти!

- След изборите във Великобритания изглежда Брекзит най-накрая ще се случи. Как виждате бъдещето на ЕС след него?

- Бих нарекъл победата на консерваторите пирова, защото, макар че ще напуснат ЕС в края на януари, това би имало много тежки последици върху целостта на Великобритания. От една страна, защото вероятността тя да излезе без сделка от ЕС става все по-голяма предвид малкото време и недостатъчния преходен период. Наред с победата на консерваторите, впечатление прави разширяването на местните национализми в Уелс, в Шотландия, В Северна Ирландия. За първи път след разделяне на Острова в Северна Ирландия имаме по-голям брой националисти депутати спрямо юнионистите (работещи за оставане в състава на Великобритания), Шотландската национална партия взе 13 депутати повече, а там мотото е "втори референдум за отделяне от Великобритания и оставане в ЕС". Така че тепърва Великобритания ще трябва да се бори с национализмите, което пък създава редица проблеми и дезинтеграционни процеси.

За нас като българи е важно и по какъв начин ще бъдат защитени правата на нашите сънародници на Острова. Затова призовавам и за по-сериозна активност от тяхна страна, по посока реализиране на всички възможни мерки за закрила на правата им. В този смисъл, разчитам и на ефективността, и подкрепата на българското посолство в Лондон.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ