16 Септември 2025вторник23:53 ч.

Петър Витанов: Европейските и българските граждани ще знаят къде отиват парите от пътни такси, които плащат

Преговарящите от Съвета и Европейския парламент с политическо споразумение по директивата Евровинетка

автор:Дума

visibility 1736

Преговарящите от Съвета и Европейския парламент постигнаха политическо споразумение относно ревизираните правила за таксуване на пътищата (директива Евровинетка) за справяне с емисиите на парникови газове и други въздействия върху околната среда, задръстванията и финансирането на пътната инфраструктура. Единственият български представител в преговорите беше Петър Витанов, лидер на групата на българските социалисти в Европейския парламент.

Един от най-важните елементи на постигнатото споразумение е задължението за всяка държава-членка да публикува информация, която трябва да бъде предоставена и на Европейската комисия,  не само за размера на приходите от събираните пътни такси, но и за тяхното използване и как то е позволило да изпълни целите за намаляване на замърсяването на въздуха и шумовото замърсяване от автомобилния транспорт.

Стимулирането на споделената и устойчива мобилност, изграждането на инфраструктура с алтернативни горива в съответствие, подобряването на пътната безопасност и безопасната инфраструктура са другите важни цели, които са заложени в споразумението. То ще даде възможност на европейските и българските граждани по прозрачен начин да се информират за използването на събирането на пътни такси.

„Щастлив съм, че късно тази нощ, заедно с Португалското председателство на Съвета и Европейската комисия успяхме да постигнем споразумение по отношение на Директива за заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определени инфраструктури (позната като Евровинетка), по която работих като докладчик в Комисията по околна среда, обществено здраве и безопасност на храните. Така постигнатият компромис ще даде ясен сигнал и правна сигурност на производителите на превозни средства и превозвачите в рамките на следващото десетилетие“, заяви Петър Витанов.

Според Витанов приемането на тази директива е правилна стъпка в процеса на декарбонизация на транспорта и постигането на целите на Зелената сделка.

„С постигнатото споразумение поставяме началото на осемгодишен период на поетапно премахване на винетните такси за тежкотоварни превозни средства в рамките на основаната Трансевропейска транспортна мрежа и замяната им с тол такси. Същевременно винетната система се запазва по отношение на леките и лекотоварните превозни средства“, коментира още Витанов.

Предвижда се размера на винетните такси да бъде фиксиран процент от размера на годишната винетка, съответно не повече от 9 % за еднодневна винетка, 11 % за седмична винетка, 12 % за 10 дневна винетка, 19 % за месечната винетка и 30 % за двумесечната винетка. Това процентно съотношение би следвало да гарантира по-справедлива цена на потребителите спрямо времето, през което използват съответната пътна инфраструктура.

Гарантира се и целенасочено разходване на таксите за задръствания, когато те са въведени. Те ще следва да използват за справяне с конкретни проблеми със задръстванията или за развитие на устойчив транспорт и мобилност като цяло. 

За контакт с Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите в ЕП: https://www.socialistsanddemocrats.eu/

 

Българинът прави неразумни инвестиции преди еврото

автор:Дума

visibility 672

/ брой: 172

БДЖ с намаления за ученици и студенти

автор:Дума

visibility 600

/ брой: 172

Годишната инфлация се задържа на 5,3 на сто

автор:Дума

visibility 549

/ брой: 172

Банкнотите в обращение у нас намаляват с 9%

автор:Дума

visibility 553

/ брой: 172

Отново бум на нелегални мигранти

автор:Дума

visibility 595

/ брой: 172

Работещи и пенсионери в Гърция с повече пари

автор:Дума

visibility 632

/ брой: 172

Тръмп шокиран от "меките" санкции

автор:Дума

visibility 588

/ брой: 172

Накратко

автор:Дума

visibility 574

/ брой: 172

Военни комикси

автор:Александър Симов

visibility 606

/ брой: 172

Парите на инвалидите

visibility 619

/ брой: 172

Къде е реалното производство?

автор:Гарабед Минасян

visibility 642

/ брой: 172

Ще събарят ли старите панелки за нови жилища?

visibility 645

/ брой: 172

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ