16 Септември 2025вторник16:34 ч.

Петър Витанов: Директивата Евровинетка може да доведе до по-ниски цени на някои пътни такси

автор:Дума

visibility 898

Цената на дневната, седмичната и месечната винетка ще стане по-ниска, ако директивата Евровинетка влезе в сила. Това съобщи в предаването на БНР „Хора, пътища, автомобили“ Петър Витанов.

Лидерът на социалистите в ЕП беше единственият български депутат, който участва в преговорите за директивата Евровинетка. А тя трябва да реши проблемите с емисиите на парникови газове, задръстванията и финансирането на пътната инфраструктура.

 Витанов даде пример какво ще е отражението върху българските автомобилисти.

„Ако цената на годишната винетка остане непроменена, то тогава дневната, седмичната и месечната винетка ще стане значително по-евтини. Това процентно съотношение ще гарантира и по-справедлива цена за потребителите съобразно времето, в което те ползват пътната инфраструктура“, коментира Петър Витанов.

Предвижда се размерът на винетните такси да бъде фиксиран процент от този на годишната винетка, съответно не повече от 9 % за еднодневна винетка, 11 % за седмична винетка, 12 % за десетдневна винетка, 19 % за месечната винетка и 30 % за двумесечната винетка.

Цената на винетките ще се решава, както и досега, от съответните компетентни национални институции, тоест няма да е еднаква за 27-те държави от Съюза.

Вече няколко години унифицирането на правилата на Европейския съюз е обект на преговори.

„Имаме 27 различни подхода, колкото са страните от ЕС. Идеята е да се върви към един много по-справедилив принцип, а именно – ползвателят или замърсителят да плащат повече от тези, които ползват по-рядко пътищата или имат екологично чисти коли“, каза още Витанов.

В следващите осем години всички държави от Европейския съюз ще трябва да въведат тол системи за тежкотоварните автомобили и да се откажат от винетките.

„Тази стъпка се прави, защото Европейският съюз смята, че тол системата е по-справедлива“, каза още Витанов и добави, че цените на пътните такси ще зависят от два компонента – от изминатото разстояние и от въглеродния отпечатък върху околната среда.

„Ако споразумението бъде препотвърдено на равнище Европейски съвет и Европейски парламент, то ще гарантира прозрачност за това, за какво се харчат парите от пътните такси“, каза още Витанов и даде пример с налог, който съществува в други европейски държави. „Ако има такса за задръстване например, то държавата, която я е въвела, трябва да похарчи парите от нея целенасочено за решаване на конкретния проблем. А това в случая е инвестиция в инфраструктура и мерки за пречистване на въздуха“, добави Петър Витанов.

 За контакт с Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите в ЕП: https://www.socialistsanddemocrats.eu/

 

Българинът прави неразумни инвестиции преди еврото

автор:Дума

visibility 507

/ брой: 172

БДЖ с намаления за ученици и студенти

автор:Дума

visibility 459

/ брой: 172

Годишната инфлация се задържа на 5,3 на сто

автор:Дума

visibility 418

/ брой: 172

Банкнотите в обращение у нас намаляват с 9%

автор:Дума

visibility 429

/ брой: 172

Отново бум на нелегални мигранти

автор:Дума

visibility 450

/ брой: 172

Работещи и пенсионери в Гърция с повече пари

автор:Дума

visibility 479

/ брой: 172

Тръмп шокиран от "меките" санкции

автор:Дума

visibility 469

/ брой: 172

Накратко

автор:Дума

visibility 410

/ брой: 172

Военни комикси

автор:Александър Симов

visibility 457

/ брой: 172

Парите на инвалидите

visibility 462

/ брой: 172

Къде е реалното производство?

автор:Гарабед Минасян

visibility 487

/ брой: 172

Ще събарят ли старите панелки за нови жилища?

visibility 508

/ брой: 172

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ