Пет плана спасяват заседналия кораб без риск за природата
/ брой: 187
Разработени са пет възможни плана за разрешаване на ситуацията с кораба "Vera Su" от кризисния щаб, сформиран от всички отговорни институции. Има готовност за спасителна операция за екипажа, който се намира на борда на кораба, натоварен с азотни торове. Горивото от кораба е източено, като е оставено минимално количество, нужно за осигуряване на електричество.
Основна пречка пред акцията по изваждане на плавателния съд са метеорологичните условия. След заседанието на Министерския съвет вчера министърът на транспорта Христо Алексиев обави, че веднага ще търси отговорност от длъжностни лица, а екоминистърът Асен Личев гарантира, че няма да бъде допусната екокатастрофа.
Въпреки това опасенията за такава остават. Според водолаза Михаил Заимов има голяма вероятност азотните торове да се изсипят в Черно море при истински щорм. Заимов е на мнение, че отговорността ще понесе шефът на ИА "Морска администрация" Живко Петров, въпреки че имал малко вина, тъй като цялата държава не разполага с ресурс. "Това е административна структура, която издава лицензи и се занимава с документооборот. Има звено за спасяване, но то е само проформа и не разполага с никакъв бюджет, въпреки че всяка година има инциденти", коментира водолазът. Той разкри, че 30 години нищо не е направено за реакция при такива аварийни ситуации, въпреки че България е ратифицирала конвенцията за морско спасяване през 1999 г. Страната обаче така и не е изпълнявала задълженията си по нея.