Колела
Пет непознати „китаеца“
/ брой: 48
Китай съвсем не е лесна държава за разбиране. Още повече китайската автоиндустрия. Там няма понятие „интелектуална собственост“, има огромно желание от всяко позамогнало се индустриално предприятие да се захване с производството на автомобили. Дотолкова силно, че се налага дори партията да се занимава с неговото регулиране, драстично намалявайки броя на фирмите в бранша с директни забрани за производство. Ето и пет примера за това как в Китай виждат някои видове автомобили.
CH-Auto Event
Това, че китайците нямат кумова срама при копирането на чужди идеи, се знае от целия свят. Копира се всичко - от малките хечбеци и кросовъри, та чак до супер-колите. Пример за това е електрическият супер-модел на компанията CH-Auto. В предната му част се разпознават чертите на Audi R8, отзад тези на Infiniti Essence, а в профила нискокачествена и безцеремонна кражба на профила на Bugatti Veyron. Задвижването е с електродвигател 408 к.с. и въртящ момент от 650 Нм, захранването е от литиево-йонни батерии с капацитет 42,1 кВтч. „Производителят“ твърди, че моделът се ускорява от място до 100 км/ч за пет секунди и че максималната скорост е ограничена на 200 километра в час. Пробегът с едно зареждане на „Събитието“ бил около 200 километра. Този електрокитаец е по-дълъг с 200 мм от Audi R8 e-tron и с 40 мм по-широк. От фирмата твърдят, че ще са готови със серийното изпълнение през тази година.
G. Patton
Не е ясно защо китайците са взели името на известния американски генерал от Втората световна война, може би са искали да подчертаят бруталния му външен вид. Всъщност освен него от фирмата предлагат още три модела, външният вид на които определено подсказва американски афинитет при китайските им създатели. Всъщност това са поръчкови машини, правени от базираната в Пенсилвания фирма Allegheny Ford Isuzu Truck Sales, ползваща за основа пикапите Ford F-Series. Явно има някой доста богат китаец, който стои зад тази сделка.
BAIC (Beijing Auto) BJ100
Последната мания на китайските автопроизводители, сред които и някои доста сериозни, е направата на безумен брой концептуални автомобили. Такъв е и доста стряскащият с външния си вид BAIC BJ100, който отдалеч може да бъде взет за купе-образен прототип на базата на Jeep Grand Cherokee. Но китайците явно не са дали пари за дизайн и всичките идеи в прототипа са си направо „гепени“ от чуждестранни изделия. Прототипът BJ100 предлага интересни идеи като безвъздушни гуми от неизвестен местен производител, огромни 21-цолови джанти, опозитно отваряне на вратите, задни светлини с намек за 3D ефект и четири червени куки за буксиране. От BAIC обещават колата да влезе в серийно производство през 2017-а година, но това едва ли ще стане, въпреки че след спирането от производство на Hummer на пазара няма подобно предложение.
Hongqi H7
Марката Hongqi в Китай е аналог на руския проект за национални представителни автомобили, наречен Кортеж. Тя е собственост на концерна FAW, а името й се превежда като „Червено знаме“. С това име се правят представителни автомобили за висшите функционери на ККП и държавата от края на 50-те години на миналия век. Днес в гамата има и модели, достъпни за гражданите, като големия представителен седан H7. Той не е съвсем нов – продажбите му започнаха в Ктиай през миналата година. Премиалността на колата отвън е само в размерите й – тя е по-дълга от BMW 7-Series, докато екстериорът не впечатлява. Салонът обаче не е лош – на пода има червени килими, а не синтетика, седалките са като за добре гледани високопоставени четири букви. Реално погледнато, H7 е може би най-доброто, което може да предложи китайската автопромишленост.
Zotye E20
Този малък градски електрокар не би бил лош, ако и тук, не вярвайки на собствените си сили, китайците не бяха търсили сходство с чужди модели. Вместо да отприщят фантазията си, създателите на Zotye E20 са се опитали да направят скъсен и сплескан по височина вариант на старата Toyota Aygo. Не е шега – височината на автомобилчето е по-голяма от ширината му. За движението си двуместният E20 ползва електромотор 12 к.с., а пробегът с едно зареждане на акумулаторите се дава, неизвестно защо, от 120 до 266 километра. Максималната скорост на машинката е напълно достатъчните 80 км/ч. Колата вече се предлага в Китай, но засега само в големите градове, при цена от 100 000 юана /27 580 лева/.