03 Август 2025неделя10:26 ч.

Интервю

Юлия Спасова:

Пенсионират 400 училищни директори, посягат и на учителите

Министър Кунева пет дни преди 24 май даде указания до 31 май да се освободят всички пред пенсия, прави се през лятото конкурс по стария закон за хора, които ще изпълняват новия, алармира директорката на 94 СОУ в София

/ брой: 119

автор:Велиана Христова

visibility 5596

Юлия СПАСОВА е директор на 94 СОУ "Димитър Страшимиров" в столичния кв. "Слатина", в което всички деца са от ромски произход. В училището се обучават около 900 ученици, то дава и професионална подготовка. Преподавателският й стаж е около 39 години, била е училищен директор 19 години, от които 12 в 94 СОУ.  


- Г-жо Спасова, изглежда няма да успеете да направите 20 години като директор на училището, в което работите, защото има заповед на министър Меглена Кунева да бъдат спешно пенсионирани всички директори, които са навършили години и стаж за пенсия. Така ли е?
- Да, аз съм между директорите, получили странно поздравление за 24 май. Няколко дни преди празника е пуснато писмо на министъра за пенсиониране на директори. То засяга 31 директори на общински училища в София и 10 на държавни. Всъщност трябва да бъдат пенсионирани 30 директори на общински училища, защото г-жа Снежана Дукова е депутат и в момента няма как да я пенсионират. В страната сме общо около 400 директори. Писмото е изпратено на 19 май до шефовете на регионалните инспекторати с указание да бъдат връчени предизвестията за пенсиониране до 31 май. Това става точно преди 24 май и между двете матури. В София ни спестиха емоцията преди празника, прави чест на шефа на инспектората Ваня Кастрева, че изчака да мине 24 май и тогава ни каза, че има такова нещо и ще бъдат пенсионирани всички, навършили стаж и възраст. Това да стане до 31 май е указанието на министъра.
- Искате да кажете, че до утре 400 училища в страната ще останат без директори?!
- Точно така. Бях изумена, че в това писмо на министъра има приложена бланка за самото прекратяване на договорите - да не би да се обърка нещо, сакън! Далеч съм от мисълта, че един директор на 70 години е достатъчно ефективен. Но, честна дума, себе си не виждам като пенсионер и повечето от колегите също не се виждат като пенсионери. най-страшното е, че в това писмо на министъра има указание директорите на училищата да освободят учителите, навършили пенсионна възраст. При този глад за учители! При това вече може да се освобождават и учители с достатъчен стаж, придобили право на ранно пенсиониране. Някои директори вече го правят, освобождават се от неудобните. Това не може да бъде наречено обновяване.
- В София може би някак ще се оправят училищата, защото кадрите са повече, но в страната, особено в малките селища, няма откъде да се вземат нови учители. И сега не достигат около 2000... А за София, доколкото знам, инспекторатът няма намерение да иска пенсиониране на учители.
- В София също не достигат учители - по български, по математика, по езици особено е трудно да се намерят учители. Когато правим конкурсите за учители, има една група млади хора, които се въртят от училище в училище и не стават за нищо. По принцип много рядко се появяват кадърни млади учители при тези ниски заплати. Сега има някакви програми за подпомагане на студенти, които желаят да учат за учители...
- Но те ще излязат от университетите след 4-5 години.
- И може би ще влязат в училище. По закон работодателят има право да пенсионира работниците си, които са придобили право на пенсия. Но министърът не ни е работодател. Работодател са шефовете на инспекторатите. А с това писмо, което си е жива заповед, след като има указан срок докога трябва да се извърши пенсионирането, се отнема правото на работодателя да прецени къде може да се направи това, къде трябва да се направи и къде не бива да се пипа. Аз примерно преди време съм предупредила, че не желая да бъда пенсионирана, смятам, че имам сили, започнала съм куп неща в училището, които искам да довърша. И няма основание моят работодател да ме освободи поради несправяне с работата.
- В училище като вашето, където децата са само ромчета, работата е трудна - първо, за да бъдат вкарани тези деца в училище, и второ, за да бъдат обучени. За такива училища има ли кандидати?
- За директор най-вероятно ще има кандидат, защото не знам защо се смята, че директорът управлява, но не работи. Не е вярно. Но кадри няма, кадри не се задържат. Има хора, които пристигат и за два месеца срок или се издънват и аз ги освобождавам, защото стават опасни за себе си и за децата. Или пък сами бягат, защото не е лесно и не издържат. Много трудно се намират учители.
- Дори едновременно да се обявят всичките тези 400 конкурса за нови директори, те как ще приключат до 15 септември, при това в летния период, по време на ваканцията?   
- На 2 юни ще бъдат обявени училищата, в които ще има конкурс, в които вече са връчени заповедите за пенсиониране или колегите сами са си подали молби, защото голяма част от тях просто не издържаха на напрежението и сами се оттеглят. И започва да тече срокът на конкурсите. Те трябва да приключат за един месец, понеже от 1 август влиза в сила новият училищен закон.   
- Помня, че имаше една подобна акция по време на първото правителство на ГЕРБ и тогава за директори назначаваха верни на ГЕРБ хора, училища протестираха, но нищо не се промени. Сега усещате ли новата акция да има подобна цел?
- Нямам идея, но фактът, че се бърза страшно много, ме навежда на мисълта, че конкурсът ще бъде не както трябва. Защото ще се провежда по стария закон, а новите хора ще са назначени да работят по новия закон. Сегашният закон обаче изисква човек да има три години стаж като учител, за да стане директор, новият изисква 5 години...
- Новият изисква също при назначаване на директор и при определяне на училищните учебни програми да се произнася т.нар. Обществен съвет на училището, в който влизат общинска администрация и родители, които са некомпетентни в образованието. Готови ли са тези съвети? Може би се бърза конкурсите да станат без тях?
- Няма такива съвети. Освен това по новия закон има много четене - него все още малко хора  го знаят и разбират, в него има много тънкости.
- Излиза, че той ще влезе в сила за новата учебна година, влизат нови учебни програми за І и V клас, няма да са готови учебниците, гонят се в пенсия най-опитните управленци и педагози, които някак могат да се оправят с новия закон, на 15 септември ще е пълен хаос с щата и т.нар. Образец 1 - и това се смята за нормално, така ли?
- Вероятно. Точно сега - не го разбирам защо се прави. Но всичко се прави в пълна секретност, никой не знаеше, че ще бъдат пенсионирани директори и учители. Никъде нищо не бе съобщено. Всичко дойде изневиделица, напълно неочаквано. Доколкото знам, Ваня Кастрева е написала обширно писмо до МОН по повод на това пенсиониране, тя е била за поетапно пенсиониране, така че да не се отрази изцяло на системата. Не е прието. Става дума за почти една четвърт от училищата в страната! Инспекторатът най-добре познава училищата. Лидерката на СБУ Янка Такева неотдавна обяви, че учителите, на които им предстои пенсиониране, са над 24%. Като ги пенсионират, какво се случва? Младите учители са 3%. Всеки млад педагог, който знае поне един език, работи друго или заминава навън. Училищата в Англия са пълни с български учители с педагогическа квалификация.
В петък бях в парламента, видях се с депутати от две парламентарни групи - на СДС и на БСП. И двете групи бяха безкрайно изненадани, те също нищо не знаеха. Аз се чудя какво смята да прави след всичкото това г-жа министърката. Да, засягат се чисто морални въпроси, но има и някои неща, които са опасни. Това, което се прави с освобождаването на учители и директори, е опасно. В образованието ефектът идва след 10 години, тук ще дойде много по-рано. В новия закон има 20 члена, които, ако не се поправят, просто нямаме образование. А това е въпрос на националната сигурност. На нас не би трябвало да ни пука, ние ще сме пенсионери. Но си задаваме въпроса: Защо ручахме жабетата, защо работихме по 40 години за тази система? В моето училище бяха 350 ученици, докарах ги до 900, с три компютърни кабинета, с оборудване и най-важното - с присъствие, ние докарахме учениците в училище.
- Всички се притесняваме, че ромчетата не ходят на училище, как го направихте?
- С много работа. Има разни програми за роми, но парите не стигат до училището, наливат се в едни според мен безсмислени организации. Била съм общински съветник и зам.-председател по ромските въпроси, искахме отчети няколко пъти, но никой нищо не отчете, така си заминаха парите. В нашето училище направихме процедура, която в никое училище я няма - на 1 април колегите, които трябва да водят предучилищни групи от следващата година, и тези от ІV клас, получават списъците на децата, които трябва да са в училище, и се започва издирване на адреси, посещения на семействата, убеждаване и докарване на децата в училище. Проблеми има и от V клас нагоре, особено в VІ и VІІ, когато момичетата ги женят, има силен миграционен процес - те се местят там, където има работа. Но аз издирвам всяко дете, имам стотици писма до институции - за закрила на детето, до полицията, аз трябва да знам къде е това дете. Имали сме случаи отговарят, че детето е минало на еди-кой си граничен пункт. Не го знам това дете къде е - дали е на органи разфасовано, дали е проститутка в Западна Европа или е в Гърция просяк. Затова ги издирвам. И единственият финансов лост, който има образованието, когато напускат децата - не подписвам бележките за социални помощи. Да не говорим, че част от децата идват в училище, защото е топло, защото има закуска, там се яде. Децата нямат. Има пет-шестгодишни деца, които идват в училище и нямат хигиенни навици, не знаят да се хранят, трудно разговарят - не знаят цигански, но не знаят и български. И ние правим всичко възможно да ги доведем и да ги задържим, компенсираме липсата на семейна грижа с целодневно обучение. Имаме огромно количество деца с аномалии. Имаме примерно дете, което майката всеки ден кара с кола до училището и го носи на гръб по етажите, по кабинетите. Това е пример, като дадеш малко, получаваш много. Когато покажеш, че искаш да помогнеш на това дете да се образова, родителят прави всичко възможно да му помогне и той. Но се иска много работа!
Успехът при нас е на второ място. Но факт е, че имаме студенти, имаме дипломи с отличен успех, на външното оценяване се справят 70 на сто от децата. Това е едно от най-тежките ромски училища в страната, защото децата са от 5-годишни до 20-годишни. Но ще ви кажа, че когато правихме апробация на тестовете за VІІ клас и за ІV, министерството ни прати тестове и си представете - по математика и география задачите грешни! По география отговорите грешни, няма въпрос с верен отговор. Били правени въпросите от университетски преподаватели, но ги пуска МОН. Това е абсурдно.
- Интересно, циганчетата преписват ли на изпити и на матури?
- Не. Това го няма.    
- Как коментирате новите учебни програми, които МОН огласи? Като се намали основното образование с една година, след VІІ клас циганчетата ще напускат по-рано. Или как те ще учат "Декамерон" в VІІІ клас?
- Много трудно си го представям. Темите в програмите са така обтекаемо формулирани, че като има 10 учебника по един предмет, в тях ще пише различни неща по една и съща тема. И тук трябвало да се прояви майсторлъкът на учителя. Всичкото това, което се прави, аз мисля, че никой не разбра с каква цел се прави. Разместваме, преместваме, свиваме, училища променяме. Каква е целта? Защо го правим? С колкото колеги директори съм разговаряла за този нов закон, никой не е казал, че го приема. Всъщност единствената полза от този закон е може би за частните училища, част от държавната субсидия ще отиде при тях. Не виждам друга полза от закона.
- Чу се, че 14 000 учители ще бъдат събрани в "Арена Армеец" да приветстват предстоящото влизане на закона в сила. Какъв е смисълът на това нещо, аз също не разбирам.
- Ами, като се пенсионират хората сега по стария закон, получават 8 заплати, а по новия ще получават 10. Може би с "икономията" от тези две заплати ще направят този събор? Това е първата шега, която ми идва наум, въпреки че не ми е до шеги. Голяма част от хората ще бъдат докарани от провинцията, това е транспорт, разходи. Такова нещо като учителски събор не е традиция. Поставя се началото на нова традиция, която, пак питам, защо се прави? Каква е целта на този събор? Всяко училище има определена от МОН квота според бройката на персонала, връчих писмото на синдикалната ни лидерка - да си изберат делегатите. Наистина учителите са в шаш от цялата тази история. Ами, да питат - каква е целта на този нов закон, защо пенсионират най-опитните хора, при положение че в страната има чудовищен недостиг на учители. Според мен, когато се вижда, че се създават проблеми, всяка заповед може да бъде отменена.
 

Две магистрали ще бъдат пуснати тази година

автор:Дума

visibility 9901

/ брой: 141

Искат да ограничат промоциите на храни

автор:Дума

visibility 9214

/ брой: 141

Губим 626 млн. евро от сделката между ЕС и САЩ за митата

автор:Дума

visibility 8314

/ брой: 141

Въвеждат електронен контрол срещу претоварени камиони

автор:Дума

visibility 8618

/ брой: 141

Русия ни предупреди с "адекватен отговор"

автор:Дума

visibility 8664

/ брой: 141

12 плажа в Гърция наказани без син флаг

автор:Дума

visibility 9430

/ брой: 141

Турци искат гражданство в карибските страни

автор:Дума

visibility 8622

/ брой: 141

Тръмп е песимист за сделка с Канада

автор:Дума

visibility 9001

/ брой: 141

За качество на живот - чисти градове и села

автор:Дума

visibility 9109

/ брой: 141

Винаги до хората в защита на нуждаещите се

автор:Дума

visibility 8807

/ брой: 141

Модернизация на средата на живот

автор:Дума

visibility 8530

/ брой: 141

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ