Пазарувам, значи съществувам!
Защо вихрените обиколки по магазините за мнозина са щастие, но в същото време и голямо нещастие, тъй като те водят до пълна промяна на начина на живот и до "производството" на гигантски планини от отпадъци
/ брой: 273
Пенка Исаева
В последната събота на ноември (т.г. на 30-и) се отбелязва Денят без покупки вече в около 60 страни по света. Инициативата е на канадския художник Тед Дейвид, който през 1992 г. се обявява против консуматорското общество. През 1997 г. денят е преместен в петъка след Деня на благодарността в САЩ, когато хиляди американци щурмуват магазините и издигат пазаруването в култ.
Критиците на Деня без покупки са на мнение, че всъщност това е стратегия за насърчаване на пазаруването на следващия ден. Привържениците обаче са за цялостна промяна на начина на живот в посока към по-скромни навици с по-малка консумация и съответно с "произвеждане" на по-малко отпадъци.
Според статистиците само 12% от населението, живеещо в Северна Америка и Европа, потребяват 60% от ресурсите, произведени на планетата. Темата за свръхконсумацията е особено болезнена за американците, за които пазаруването е част от националния им навик, а девизът им е "Пазарувам, значи съществувам".
Как се "роди" Черният петък
Той идва от края на ХIХ в. Тогава магазините спонсорирали паради за Деня на благодарността, защото имало неписано правило да не се рекламират стоките на самия Ден на благодарността, когато американците благодарят на Бог за това, което имат. Така че когато настъпвал следващият ден - петък, това си било събитие в търговията. Обаче през 1939 г. Асоциацията на търговците на дребно предупредила тогавашния президент на САЩ Франклин Рузвелт, че ако празничният сезон на пазаруване не започне преди Деня на благодарността, който тогава традиционно се чествал в последния четвъртък на ноември, продажбите на дребно ще претърпят провал.
Рузвелт лесно решил проблема, като издърпал Деня на благодарността с една седмица по-рано - вместо 30, 23 ноември била новата дата на Деня на благодарността, прибавяйки още една седмица към сезона на празничното пазаруване в края на годината.
Отначало идеята не се приела добре, но до 1941 г. недоволството отшумяло, когато Конгресът приел закон, според който Денят на благодарността се празнува в предпоследния четвъртък от ноември.
Някои смятат, че
името
"Черен петък" идва от търговците, които използват огромните приходи от този ден, за да "излязат на черно" и да завършат годината с печалба. Според изследователите обаче името дошло от Филаделфия в началото на 60-те години. Въпросният петък тогава бил между Деня на благодарността и традиционния мач по американски футбол между Военната академия и Военноморската академия на САЩ, който се играел във Филаделфия в събота. На този ден в града пристигали много запалянковци, които се блъскали по улиците и магазините, което си е било малък рай за търговците, но местните хора го нарекли "черен", за да покажат колко неприятен им е бил.
В началото на 50-те години на миналия век, след унищожителната за световната икономика Втора световна война, икономическите гении измислят начин да увеличат печалбите от продажбите, като намалят
качеството на произвежданите стоки
за да се развалят по-бързо и клиентите да си купят нови. Има различни научно разработени стратегии хем да се запази доверието на клиента към съотвената марка на стоката, хем да се заменя тя по-често. Това е известно като "планирано излизане от употреба" и за съжаление работи и до днес с една-единствена цел - да се повиши печалбата на всяка цена.
Със същата цел са и маркетинговите стратегии на промоции - намаляване цените на някои продукти с цел да се увеличи оборотът им, но обикновено това са стоки с по-ниско качество. Особено вредно за здравето на клиентите е намаляването на цените на хранителните стоки, защото те са или с изтичащ срок, или със съмнително качество и произход.
Най-най-най
Манията за пазаруване отвъд океана достигна рекордни размери миналата 2012 г., когато общият обем на продажбите през четирите почивни дни след Деня на благодарността надмина 59 млрд. долара - с 6,7 млрд. повече от 2011 година (52,4 млрд. долара). По данни на Федерацията за търговия на дребно 140 млн. американци посетили молове и магазини през четирите почивни дни, привлечени от големите намаления, като средно всеки американец похарчил по 423 долара - с 25 долара повече от 2011 г. Само в Черния петък след Деня на благодарността за миналата година са продадени стоки за 11,2 млрд. долара, с което е достигнат световен рекорд в продажбите за 1 ден. Рекорд отчитат и продажбите по интернет, като в Черния петък те са ударили 1 млрд. долара, което е с 26% повече от регистрираните през 2011 г. 816 млн. долара.
Информация за размишление
Добре е да се замислим за най-тревожното последствие от увеличената консумация - ненужните продукти и опаковки, които изхвърляме.
- Ако не се пазарува само 1 ден, ще се спестят 900 млн. полиетиленови торбички, за направата на които отива цяло море от петрол.
- Изчислено е, че до 2020 г. всеки един от нас ще "произвежда" 45% повече боклуци в сравнение с 1995 г.
- Всеки европеец изхвърля по 1,5 кг боклук на ден, което прави 10 кг на седмица!
- 50% от боклука, с който пълним кошчето, се състои от опаковки.
- Всяка година само опаковъчните материали, които европейците изхвърлят, се равняват на теглото на 4000 Айфелови кули (4000 по 10 100 тона).
Верният път
Противниците на Деня без покупки се увеличават, защото в днешните времена на криза политици и икономисти се опитват да съживят икономиките на страните си чрез стимулиране на потреблението. И някак естествено смисълът на Деня без покупки се измества. В САЩ например напоследък в този ден широко се рекламират мащабни дарителски кампании, по време на които хората даряват на бедните излишните си зимни палта, обувки, дрехи и предмети от бита. Организират се и базари за бартерна замяна на вещи. Според анализатори и социолози правилният акцент на тази инициатива е да се формира нов тип мислене сред производителите и потребителите, който да доведе до създаването на по-качествени продукти, които могат да се използват дълго и да се рециклират.