Пътешествие към света на естетизираната еротика
Бойка Велкова и Стефан Спасов репетират в театър "Възраждане" пиесата на Дейвид Хеър "Синята стая"
/ брой: 177
Общински театър "Възраждане" се готви, както ДУМА писа, за предстоящото си представяне на Празниците на изкуствата "Аполония", където ще гостува с три от най-хитовите си постановки. В същото време в театъра вече се репетира първата премиера за следващия сезон - "Синята стая" от Дейвид Хеър. Режисьорка е Ани Васева, драматургията е на Антоанета Симеонова, костюмографка е Майтия Цибулка, художник - Станимир Генов. В ролите ще видим една емблематична напоследък сценична двойка - Бойка Велкова и Стефан Спасов. Представлението се осъществява от фондация "Божура арт" с финансовата подкрепа на програма "Култура" към Столичната община и със съдействието на Столичната библиотека, научи ДУМА от Емил Добрев.
"Синята стая" на Дейвид Хеър е интерпретация на пиесата "Хоровод" от Артур Шницлер. Както и оригиналният текст, така и версията на Хеър представлява поредица от кратки сексуални срещи между различни двойки. Докато обаче пиесата на Шницлер предизвиква бум от скандали, свързани с полиция, забрани и обществено възмущение, "Синята стая" безболезнено се превръща в хит на Бродуей. Пренасяйки сюжета във време, в което сексът не е табу, а едно от най-експлоатираните средства за реклама, продажба, маркетинг и т.н., Хеър превръща взривоопасния, разобличителен сюжет в разказ за разминаването, неосъществяването и лицемерието в интимните взаимоотношения.
Постановката "Синята стая" в театър "Възраждане" ще потопи разказа в една хлъзгава и неясна територия, по-близка до сънищата, които Шницлер педантично е описвал в дневниците си, отколкото до "реалистичната" съвременна среда. Според Хеър "същественият обект на интерес за Шницлер е разривът между това, което си представяме, това, което помним, и това, което в действителност ни се е случило". Приемайки това предложение, екипът на постановката се впуска в пътешествие към света на естетизираната еротика. Пътешествие, което се движи по ръба между смешното и трагичното.
Бойка Велкова е играла едни от най-интересните женски роли в световната драматургия (като например ключовите женски образи в драматургията на Чехов - Елена Андреевна във "Вуйчо Ваньо", Аркадина в "Чайка" и Олга в "Три сестри"). Бойка е отличена с множество награди за своята работа. Работила е с режисьори като Стоян Камбарев, Крикор Азарян, Явор Гърдев и др. В момента е актриса в Народния театър.
Стефан Спасов е актьор на свободна практика. Играл е в пиесите "Абсолвента" от Тери Джонсън, "Кой се страхува от Вирджиния Улф" от Едуард Олби, "Лейтенантът от Инишмор, или смъртта на котката" от Мартин МакДона и др. Една от множеството му успешни роли е тази в "На чисто" от Нийл Лабют, където си партнира с Бойка Велкова.
Ани Васева е режисьорка и авторка на свободна практика. Сред последните й проекти са постановките "Пиеса за умиране" (The Fridge, София 2011), "С" (Червената къща, София 2010), радиопиесата "Болен" (съвместна работа с Асен Аврамов, продукция на Радиотеатъра към БНР) и др.
Антоанета Симеонова е театроведка и драматуржка, която развива специфичната и рядка за българския театър "режисура на текста". Макар и името й често да остава скрито, тя стои зад работата върху диалога и словото в множество български спектакли. Един от последните постановки, върху които работи, е представлението "Кралицата майка" от Марио Сантанели, постановка на Валентин Ганев.
Майтия Цибулка е модна дизайнерка, която живее и работи в Сантяго, Чили. Нейни работи присъстват едновременно на алтернативната модна сцена и на официалните форуми. Майтия Цибулка има собствена марка дрехи и се занимава и с дизайна на костюми за театрални, танцови и кинопродукции.
Станимир Генов е художник, който не се задоволява само с една форма - той работи с обекти от различни материали, с видео, прави инсталации, платна и пр. Има зад гърба си множество самостоятелни и участия в групови изложби, награди и участия в международни форуми.