Акцент
Отново ще лъскат имидж
Приоритетите на България не трябва да бъдат разглеждани само в контекста на нашето европредседателство
/ брой: 189
Галин ДУРЕВ*
Не разбирам еуфорията, предизвикана от председателството на България. Имайки предвид случващото се в страната, надали ще постигнем нещо по-различно освен скъпоструваща пиар акция със съмнителна ефективност (министър Лиляна Павлова също сподели, че става дума за "изчистване на имиджа на България"). Всичко, което всекидневно ни се предлага, навежда на мисълта, че ЕС се е вгледал единствено в себе си, че ЕС е едва ли не единственият политически субект на планетата. За съжаление Европа явно все още не е надраснала този свой комплекс, че е икономическа сила, политически неособено значим фактор и военно джудже, а последното винаги е било от изключително значение за световната политика.
Приоритетите на България не трябва да бъдат разглеждани само в контекста на нашето председателство. Идеите, целите, приоритетите на дадена държава трябва да са елемент от стратегическо целеполагане, а не плод на една или друга конюнктура. Или имаме приоритети и цели и използваме тази трибуна да ги покажем и наложим, или нямаме такива. Тепърва да ги мислим не е добре.
През последните седмици често чуваме, че председателството е благоприятният момент да намерим пресечна точка между интересите и приоритетите на ЕС и на България. Разбира се, че ще намерим такива. Бедността, трудовите отношения, мигрантската криза безспорно са такива, но те са и преди всичко общочовешки проблеми, цели и приоритети. Да търсим тук така очакваното съвпадение е, меко казано, наивно. Къде остава родното, националното, българското? По-добре би било да поставим в акцента на председателството ни разминаващите се интереси и приоритети, особено с оглед развитието на театралния спектакъл "Шенген".
Претенцията да бъдем регионален говорител също не е особено състоятелна. Най-малкото поради неясната развръзка на двата основни стълба на балканската политика на ЕС. Интеграцията на Западните Балкани изглежда все по-мъглява, с все по-неясен хоризонт, зависеща от все повече случайни или външни фактори. От друга страна, по отношение на т.нар. Черноморска синергия ЕС отдавна изпусна своите възможности и днес вече е трудно да говорим за политика на съюза към Черноморския регион, най-малкото поради факта, че той вече до голяма степен "принадлежи" на Русия и Турция.
По притеснително е, че в Бялата книга за бъдещето на Европа са очертани пет сценария за развитие на съюза, като обаче всички те са положени в рамките на една обща положителна тенденция. Това е голяма стратегическа слабост. Всеки подобен анализ изхожда най-малко от позицията на положителна, отрицателна и вероятна тенденция, а в петте сценария отрицателна не се забелязва. Същевременно няма признаци, че предизвикателствата, пред които е изправена Европа, започват да намаляват. Може би Европейската комисия има известни опасения да разглежда възможни негативни тенденции, но такива също съществуват.
Интеграцията на държави като България в Европейския съюз започна все повече да прилича на ромската интеграция у нас. Затова и се опасявам, че българското председателство ще премине единствено под знака на администрирането на процедурно изяснен отдавна процес. За да бъде полезен той за нас, не би следвало да търсим допирните точки, а да направим възможното да защитим своя национален интерес, било то и по малко на брой, но значими, въпроси. А и примерът с ромската интеграция ясно показа, че "допирните точки" често са такива само за лидерите, без общността да има полза от тяхното прилагане.
*Авторът е докторант към катедра "Политология" във Философския факултет на СУ "Св. Климент Охридски". Член е на Националния съвет на БСП
По думите на министър Лиляна Павлова плановете на ГЕРБ за европредседателството се изразяват в "изчистване на имиджа на България"