19 Юли 2025събота22:39 ч.

Опит пореден

/ брой: 197

автор:Евгени Гаврилов

visibility 7996

Доживяхме поредния опит за съживяване на проекта за тунел под "Петрохан". Председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Йордан Вълчев подписа онзи ден договора за изработване на идеен проект за скоростен път Монтана - София с тунел под "Петрохан". Стойността на договора е над 3,5 млн. лв. без ДДС, а срокът за изпълнение на поръчката е 365 календарни дни. Приблизителната дължина на пътния участък ще бъде 82 км, а проектната скорост - 120 км/ч. Скоростният път Монтана - София, с тунел под прохода "Петрохан", е ключов за националната и европейската транспортна мрежа. Както и за националната сигурност.
В най-новата история на България плановете за пробив на Стара планина са подхващани няколко пъти. Първата идея за изграждането на тунел под "Петрохан" е от 1916 година. Проект има и по времето на социализма от 60-те години на миналия век. През 1991 г. "Транспроект" беше разработил няколко варианта. През октомври 2003 г. ни обещаваха, че тунелът под "Петрохан" ще е готов до 2007 година. През 2012 г. също имаше процедури за предпроектни проучвания за тунел под "Петрохан". Вече сме 2024 г., но нищо не се случва.
Евентуален тунел намалява разстоянието между София и Монтана с над 60 километра. Логичен е въпросът, защо изграждането му се бави. Статистиката на Пътната агенция сочи, че за денонощие през прохода минават до около 20 хил. автомобила. Тунелът би направил трафика и по-бърз, и много по-безопасен. Едно от обясненията е, че проектът е сложен и скъп. Дано това оправдание не го направи поредната строителна илюзия у нас. Такава вече се оказва магистрала "Хемус", от началото на чието изграждане съвсем скоро отбелязахме половин век. Заради управленските безумия тя бе замразена за 3 години и сега ще ни излезе с 30% по-скъпа. За тунела под връх Шипка няма да говорим. Имаше един транспортен министър, който ни го обещаваше почти веднага, заедно с четири моста над р. Дунав. Добре, че бързо сдаде поста.
Проходът "Петрохан" се заговаря обикновено през зимата, когато една от основните връзки между двете части на България става жертва на лошото време. Затова и темата продължава да бъде доста актуална. Явно и тази зима, доколкото я има, няма да направи изключение от това правило.

С 14% повече са банкрутите на фирми у нас

автор:Дума

visibility 6385

/ брой: 131

Чуждите инвестиции нарастват с 47 на сто

автор:Дума

visibility 6060

/ брой: 131

Сред първите в ЕС сме по поскъпване на имотите

автор:Дума

visibility 7309

/ брой: 131

Испания има полза от мигрантите

автор:Дума

visibility 6763

/ брой: 131

Украйна ще мобилизира и мъже над 60 години

автор:Дума

visibility 6445

/ брой: 131

Четири държави отказаха да купуват оръжие от САЩ

автор:Дума

visibility 6526

/ брой: 131

Накратко

автор:Дума

visibility 6328

/ брой: 131

Касапинът на протест

автор:Александър Симов

visibility 6514

/ брой: 131

Трагедията мигранти

автор:Таня Глухчева

visibility 6727

/ брой: 131

Силата на корените ни вдъхновява

автор:Ина Михайлова

visibility 7153

/ брой: 131

За какво ЕС ще изхарчи 2 трилиона евро... Евентуално

автор:Дума

visibility 6711

/ брой: 131

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ