21 Ноември 2024четвъртък16:13 ч.

Опит пореден

/ брой: 197

автор:Евгени Гаврилов

visibility 4043

Доживяхме поредния опит за съживяване на проекта за тунел под "Петрохан". Председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Йордан Вълчев подписа онзи ден договора за изработване на идеен проект за скоростен път Монтана - София с тунел под "Петрохан". Стойността на договора е над 3,5 млн. лв. без ДДС, а срокът за изпълнение на поръчката е 365 календарни дни. Приблизителната дължина на пътния участък ще бъде 82 км, а проектната скорост - 120 км/ч. Скоростният път Монтана - София, с тунел под прохода "Петрохан", е ключов за националната и европейската транспортна мрежа. Както и за националната сигурност.
В най-новата история на България плановете за пробив на Стара планина са подхващани няколко пъти. Първата идея за изграждането на тунел под "Петрохан" е от 1916 година. Проект има и по времето на социализма от 60-те години на миналия век. През 1991 г. "Транспроект" беше разработил няколко варианта. През октомври 2003 г. ни обещаваха, че тунелът под "Петрохан" ще е готов до 2007 година. През 2012 г. също имаше процедури за предпроектни проучвания за тунел под "Петрохан". Вече сме 2024 г., но нищо не се случва.
Евентуален тунел намалява разстоянието между София и Монтана с над 60 километра. Логичен е въпросът, защо изграждането му се бави. Статистиката на Пътната агенция сочи, че за денонощие през прохода минават до около 20 хил. автомобила. Тунелът би направил трафика и по-бърз, и много по-безопасен. Едно от обясненията е, че проектът е сложен и скъп. Дано това оправдание не го направи поредната строителна илюзия у нас. Такава вече се оказва магистрала "Хемус", от началото на чието изграждане съвсем скоро отбелязахме половин век. Заради управленските безумия тя бе замразена за 3 години и сега ще ни излезе с 30% по-скъпа. За тунела под връх Шипка няма да говорим. Имаше един транспортен министър, който ни го обещаваше почти веднага, заедно с четири моста над р. Дунав. Добре, че бързо сдаде поста.
Проходът "Петрохан" се заговаря обикновено през зимата, когато една от основните връзки между двете части на България става жертва на лошото време. Затова и темата продължава да бъде доста актуална. Явно и тази зима, доколкото я има, няма да направи изключение от това правило.

КЗК се сети да проверява застрахователите за картел

автор:Дума

visibility 273

/ брой: 223

Не е ясно вдигат ли ДДС ставката за ресторанти, хляб и фитнеси

автор:Дума

visibility 278

/ брой: 223

Над 50% спад в производството на велосипеди у нас

автор:Дума

visibility 229

/ брой: 223

България водеща в ЕС по ръст на строителството

автор:Дума

visibility 228

/ брой: 223

Стачна вълна залива Европа

автор:Дума

visibility 250

/ брой: 223

Сръбската опозиция нахлу в съда в Нови Сад

автор:Дума

visibility 244

/ брой: 223

ЕНП намери място на Мария Габриел

автор:Дума

visibility 277

/ брой: 223

Накратко

автор:Дума

visibility 207

/ брой: 223

Мъка евроатлантическа

автор:Александър Симов

visibility 233

/ брой: 223

Пиянството на един народ

автор:Барбара Пейчинова

visibility 260

/ брой: 223

Пророци на стероиди

visibility 181

/ брой: 223

У нас има абсолютно класово неравенство

visibility 223

/ брой: 223

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ