Омбудсманът внесе в НС доклад за защитата на потребителите
Текстове в нормативни актове водели до неравнопоставеност между гражданите и доставчиците на топлоенергия, ток, вода
/ брой: 116
В деня на провеждането на първото заседание на 42-ото НС вчера омбудсманът Константин Пенчев внесе в парламента доклад за проблемите при упражняването на правата на потребителите на обществени услуги, констатирани от омбудсмана на Република България, съобщиха от пресслужбата на омбудсмана.
Документът съдържа анализ на състоянието на защитата на правата на гражданите в отношенията потребители - монополи. Константин Пенчев акцентира върху наличието на текстове в различни нормативни актове, които водят до неравнопоставеност между гражданите и доставчиците на топлоенергия, електроенергия, вода, телефонни услуги. В доклада място е отделено и на проблемите на хората, ползващи финансови услуги, отбелязано е и несправедливото определяне на таксата за услугата "сметосъбиране и сметоизвозване".
Жалбите на потребители до омбудсмана през последните години трайно са на първо място сред всички постъпващи оплаквания в институцията. В тях хората ясно изразяват недоволството си от неразбирането на проблемите им, липсата на подкрепа от регулаторните органи, както и от органите на изпълнителната власт, се казва в съобщението. От началото на 2013 г. са постъпили 980 такива оплаквания, което е почти двойно увеличение спрямо същия период на 2012 г.
Изготвянето на доклада е продиктувано и от ангажимента, поет от Константин Пенчев пред инициативните комитети, които проведоха среща в Сливен на 23 февруари, както и от изпратеното до него през март писмо от протестиращите граждани, в което те настояха омбудсманът да поеме ангажимент да се направи цялостен преглед на отношенията между потребителите и монополите и доставчиците на финансови услуги, които разполагат със законодателни и процедурни привилегии.
Според Закона за омбудсмана общественият защитник внася до 31 март всяка година ежегоден доклад за своята дейност в Народното събрание. В закона е регламентирана и възможността по своя инициатива омбудсманът да изготвя доклади по отделни случаи от неговата практика. За първи път в историята на институцията общественият защитник внася подобен документ в парламента.