Одобриха оскъпяването на "Дунав мост 2" с 50 млн. лв.
Без допълнителното финансиране има опасност съоръжението да не бъде построено в срок и да изгубим парите по ИСПА или една трета от общата стойност на проекта
/ брой: 23
Депутатите гласуваха с пълно единодушие оскъпяването на общата стойност на българския дял от финансирането на "Дунав мост 2" с 50 милиона лева. Предложението беше направено от министъра на транспорта и информационните технологии Ивайло Московски. Според първоначалния план сумата за строежа на "Дунав мост 2" (Видин - Калафат) е 173 милиона евро.
Премиерът Бойко Борисов аргументира предложението от парламентарната трибуна, като заяви, че основната причина за оскъпяването е необходимостта от използване на стоманобетонни вместо стоманени колони поради геофизичните условия на района, а посочените колони са по-скъпи. Той посочи, че ако не се осигури допълнителното финансиране, по всяка вероятност мостът няма да бъде изграден до края на тази година и така ще изгубим и финансирането по ИСПА, което е близо една трета от общата стойност на проекта.
Миналия петък Ивайло Московски съобщи, че строежът на "Дунав мост 2" поскъпва с 25.77 млн. евро. Испанският строител ФСС е претендирал за 40 млн. евро заради забавяне на строителството по вина на държавата, но след преговори сумата е намалена.
Според актуализирания план на строителя мостът ще е готов на 29 ноември, съобщи още Московски. Съоръжението трябваше да е готово до края на 2010 г., когато изтече програма ИСПА, но след молбите на България и Румъния ЕК се съгласи да удължи срока на европейското финансиране с две години. Според Московски забавянето на проекта се дължи на неговата сложност, на изменения в националните законодателства на България и на Румъния при присъединяването ни към ЕС, съчетани с неблагоприятни инженерно-геоложки условия.
Допълнителното финансиране от 50 милиона лева ще се осигури основно чрез заем от Европейската инвстиционна банка. Бившият министър на транспорта Петър Мутафчиев също защити отпускането на допълнителното финансиране с цел довършване и изграждане в срок.