"Активни потребители":
Облагането на старите коли няма да намали замърсяването
/ брой: 210
Новите по-високи данъци от догодина за старите автомобили няма да доведат до по-малко замърсяване на въздуха в големите градове. Това коментира по БНР изпълнителният директор на Българската национална асоциация "Активни потребители" Богомил Николов. "Този данък няма да промени нищо, въпреки че сам по себе си е революция. Ставките в данъка не са достатъчно амбициозни и не почиват на реалното замърсяване. Екологичният компонент се основава на декларациите на производителите. Мисля, че ще продължим да виждаме гъсти облаци дим от неизправни автомобили, защото системата ни за контрол не е наред", е мнението на експерта.
Според Николов още от началото "системата беше объркана"."Въведе се конкуренция в дейност, която по същество е контролна. Центровете за годишни прегледи се надпреварват да бъдат снизходителни, защото никой няма да отиде в център, който е много стриктен", коментира Николов. Според него много е важно КАТ да прави мобилни проверки за качеството на въздуха. "Може някой да е минал преглед, а колата му да замърсява. Всеки един данък трябва на първо място да бъде справедлив и да почива на реални данни. Газовите уредби замърсяват най-малко, а ще бъдат наказани с новия данък. Не виждам проблем наличието на катализатор да може да се проверява, включително от КАТ, и да има стимул за хората с работещи катализатори", смята Богомил Николов.
Според сдружението държавата трябва да се бори с проблема, като разработи на първо време краткосрочни мерки, с които да се подобри картината на въздуха в градовете. Като добър пример "Активни потребители" предлагат изцяло извеждане на ТИР-овете от централните улици. "За София например тангентите не са развитие за града и вкарват голям трафик в центъра. Разбира се, да построиш нови трасета е скъпо, обаче има и малки неща, които могат да доведат до промени - като например по-добри табели на входа на града, които да насочат обърканите камиони към тангентите.