Веселина Сариева:
Няма връзка с аудиторията
МК показва некомпетентност и неяснота какво наистина се случва с културата в България
/ брой: 49
Веселина Сариева е родена на 6 януари 1979 г. в Пловдив. Завършила е "Славянска филология" в Пловдивския университет, където е преподавала сръбска и хърватска литература. Получавала е отличия и награди за поезия и проза. Участва в местни и международни изложби на съвременно изкуство. Дебютната й стихосбирка "ощ" е с мултимедиен диск и с интернет версия. Заедно с Катрин Сариева е основателка на едноименната галерия в Пловдив, на "Open Arts Foundation" и кафенето с библиотека artnewscafe.
- Как бихте коментирали обществената поръчка за процедура за избор на изпълнители за организиране и провеждане на нови фестивали, финансирани по оперативна програма "Регионално развитие" на ЕС?
- Към съвременната актуална ситуация на българската култура Министерството на културата проявява абсолютно неразбиране, неяснота и неинформираност какво точно се случва в страната ни. Говорим за независима култура, която се е случвала в продължение на двадесет години, оцеляваща абсолютно без помощта на Министерството на културата, която се е превърнала във фактор. Но тази култура е тук, тази култура има своите потребители и хора, които я чакат всяка година, които я посещават, когато има необходимост. От друга страна, неспособност да се опише един културен фестивал такъв, какъвто трябва да бъде. И да има изисквания към конкретна организация, която да спази тези изисквания. По всичко личи, че Министерството на културата не организира фестивали, за да знае кои са важните неща, няма връзка с аудиторията. В случая конкретното за Нощта на музеите и галериите в Пловдив, която аз организирам с фондация "Отворени изкуства" повече от 8 години с посетители около 40 хиляди души - проявата всяка година се развива с участието на културни институти, това е събитие, което вече е достигнало максимума, отбелязан в тази програма, която иска да има 25 хиляди посетители на музейния фестивал и т.н. Каква е необходимостта по същото време да се случва втори такъв фестивал? Защото изрично в тази оперативна програма е упоменато, че времето на случване на новия фестивал ще бъде през пролета, през май, когато е едната Нощ на музеите и галериите, организирана от Министерството на културата, и другата, организирана от фондация "Отворени изкуства", и тя е само в Пловдив през септември и октомври. Тогава на човека, който ще спечели обществена поръчка, как неговите показатели ще бъдат измерени? Как ще бъде измерен неговият принос, че е докарал нови посетители, при положение че ние вече сме ги докарали? Ние вече сме отворили музеите. Другото, което смущава в тази поръчка, е, че идеята е събитията да се случат на открито, на площади. Не да се вкарват хората в музеите и те реално да произведат нов културен продукт или пък да получат средства за това да обогатят фондовете си и пр. Събитията ще се случват на открито, което на мен вече по-скоро ми прилича на култура на килограм... Намирам, че е хубаво да се правят нови фестивали, да има средства за тях, но по-добре трябва да се индентифицира наистина от какво има нужда, как да се събере и да се използват ресурсите на толкова много организации - ние сме 80 организиции, които са компетентни по отношение на културата в България. Няма начин да не бъдем компетентни, тъй като оцеляваме всяка година с компилативност. Въпросът е, че трябва да се погледне малко по-отговорно.
Освен това, когато говорим за европейски градове на културата, не съм убедена, че предложените фестивали отговарят на концепциите на конкретните градове за развитие на културата. Например концепцията на Пловдив за европейска столица на културата може би няма нищо общо с музеите, затова не съм съгласна, че те подпомагат тези концепции, даже може да им пречат в един момент...
- Ако министерството промени условията и коригира текстовете по програмата, ще кандидатствате ли в проекта?
- Чудесно е, че ще има корекция. В случая не знам какво означава да участвам в един музеен фестивал, при положение, че участвам от осем години и правя Нощта на музеите и галериите, и не знам защо трябва да споделям моя културен продукт, който с толкова усилия и труд, и средства, и партньорства съм създала, както и име на фестивал, който съм основала преди 8 години да правя част от политиката на Министерството на културата, при положение, знаете, фестивалите, които ще бъдат реализирани, ще останат собственост на МК. Реално аз би следвало да си продам събитието. Нямам намерение да кандидатствам по нито един от обявените фестивали от самото начало.