Нова японска инвестиция в българското кисело мляко
Това стана ясно по време на посещение на вицепремиера Корнелия Нинова в "Ел Би Булгарикум"
/ брой: 91
Нова инвестиция в наука и високи технологии в България бе заявена от японската фирма "Мейджи". Компанията обяви желание да вложи средства в лабораторията за разширяване на научна и развойна дейност в "Ел Би Булгарикум". Това стана ясно по време на посещението на вицепремиера и министър на икономиката и индустрията Корнелия Нинова и посланика на Япония у нас Хироши Нарахира в държавната компания за производство на мляко. Двамата разгледаха производствените помещения и лабораториите, където се съхраняват над 1000 щама бактерии и повече от 100 закваски за оригиналното българско мляко. Голяма част от модерната техника в компанията е японска, а много от служителите в нея са били на обучение в Япония.
"Ел Би Булгарикум" е държавно предприятие и няма да се приватизира, увери Корнелия Нинова. Тя е първият министър от 20 години, който посещава лабораторията. Киселото мляко е марката на България, позната в целия свят, обявиха министър Нинова и посланикът на Япония.
Хироши Нарахира отбеляза, че за японците киселото мляко е символ на България, и разказа, че то влиза в Япония през 1970 г., когато е представено на "Експо Осака". "Тогава императорът спира на българския щанд и опитва киселото мляко. Това е много известна история в Япония", разказа той. Нарахира беше категоричен, че България привлича интереса на Япония и с това, че се намира на стратегическо място и че има много талантливи хора, особено в науката и IT-сектора.
Вицепремиерът Нинова и посланик Нарахира се обединиха около тезата, че сегашната трудна ситуация след КОВИД-кризата и заради войната в Украйна може да е възможност за развитие на двустранните връзки. "Стокообменът между Япония и България е повишен, има възможност и да задълбочим икономическите отношения между нашите две държави", каза вицепремиерът и допълни, че японските фирми са добре дошли в страната ни. Хироши Нарахира сподели, че министри и депутати от Япония проявяват интерес към визита в България и среща с министър Нинова.
Япония е приоритетен търговско-икономически партньор на България. Българският бизнес може да се превърне в доставчик на японски компании в сферата на информационните и комуникационните технологии и автоматизацията, машиностроенето, машинните части и инструменти, производството на автомобилни части, строителството, минната индустрия, фармацевтичната и козметичната промишленост и др. Вносът от Япония обхваща предимно автомобили, кабели, машинни части, машини и др.
Догодина ще се навършат 50 години от старта на производството и продажбите на кисело мляко с името "България" в Япония. Това става възможно, след като през 1972 г. българското правителство разрешава на японската корпорация "Мейджи Деъриз" да продава продукта. Днес между "Ел Би Булгарикум" и "Мейджи" има сключени и успешно осъществени три лицензионни договора, чрез които българското кисело мляко е разпространено на азиатските пазари. В процес на подготовка е и четвърти.