Нормотворчество
Нов закон със стари идеи
/ брой: 57
Като ветеран в попрището на образованието - начален курс, не мога да се съглася изцяло, че идеите в поредния проект на закон за образованието са нови. През 2010 г. пак се обсъждаше нов закон. Новото в него беше минаването с ДВОЙКА в по-горен клас, без да се уточнява от кой в кой клас. Това е сторено в настоящия проектозакон, а именно - от пети в шести клас, защото учениците вече имат повече от един учител, мотивира се образователният министър в тв предаване.
Не е важна двойката, а детето, заяви също от тв екрана г-жа Фандъкова (2010). Загрижен за децата от частните училища е г-н Игнатов, заделяйки им средства от ДЪРЖАВНИЯ бюджет, защото родителите им плащали данъци. Горките, те плащат такса по шест и повече хиляди лева на частното училище по собствено желание. Скандално е да делим децата, казва министърът, изброявайки държави и континенти, където това се считало за дискриминация, а и препоръката на ЕС трябвало да се спази! А болшинството ученици в общинските и държавни училища?!
Внукът ми от III до ХI клас (в момента) редовно участва в математически олимпиади на различно ниво, плащайки такса - от 5 лв. се увеличи на 8 и 12 лв. - за ХII клас. Защо?
Друга "новост" в проектозакона е да няма ОЦЕНКИ и ПОВТАРЯНЕ на класа в началния курс. Така беше и преди 1989 г., и малко по-късно. Цифровите оценки отстъпиха място на словесните - браво, отлично, много добре. Използвахме и "пчелички" като стимул. Това също потиска някои ученици. Неповтарянето на класа си продължава и досега. Преди имаше т.нар. "лятна работа" след приключване на учебната година. Учителят работеше с недостатъчно усвоилите материала ученици, преди да излезе в отпуск.
Поетапното въвеждане на целодневното обучение отново е включено в този проектозакон, но дали е съгласувано и със здравното министерство? Дали е осигурена необходимата база?
Следващата "новост" е избор на учебници, този път измежду повече от три предложени. Очевидно това ще са различни по съдържание, по обем или по сложност на учебния материал в тях, което ще доведе и до разлика в подготовката на учениците. Оттам - и до нереална цялостна оценка на нивото на образованието в страната.
Дано не се наложи след година пак да обсъждаме "нов" закон със стари идеи. За един мандат два закона за образованието стигат.
Милка ДУНГОВА, Кърджали