21 Юли 2019неделя07:29 ч.

Колела

Нива прекроената! Или как на Запад модифицираха руската легенда…

/ брой: 7

автор:Дума

visibility 422

Лада Нива е може би най-уникалният и известен руски автомобил. Той стана предтеча на цял един нов клас автомобили - всъдеходите със самоносеща каросерия и се задържа в производство непроменен вече почти половин век. Машината направи сериозен пробив и зад т.нар. “желязна завеса” и беше изнасяна в доста страни от света. Намери и многобройни фенове, най-вече в Европа – във Финландия, Франция, Германия, Италия и даже на други континенти - в Канада и Австралия. Там доста бързо започнаха да го прекрояват и модифицират. Колата печелеше заради добрата комбинация от достъпна цена, достатъчно качество, комфорт и високи офроуд възможности за времето си.

Зад границата почти веднага след старта на продажбите започнаха да приспособяват автомобила към различните пазарни сегменти – като плажен автомобил и други открити варианти. Най-лесното е било да се добави люк в покрива, както това прави през 1981 година компанията Deutsche Lada във версията NIva California. Той е бил огромен и се е затварял с платнен гюрук. С леки промени тази версия е предлагана във Федералната република чак до 2009 година!

Тази трансформация, обаче не превръщала Нива-та в плажен автомобил, затова някои дилъри на марката със собствени сили започват да модифицират купето на машината като кабриолет, ландо или файтон и да ги кръщават Niva-Kazbek или Niva-Lando.

Най-яките модификации на руската Нива прави компанията Poch, занимавала се с продажба на руските автомобили във Франция и станала известна с победите на фирмените си състезатели в ралито Париж-Дакар. Компанията Poch първа се сеща да показва автомобили в супермаркетите, а преустройването на купетата се извършвала от френските каросеристи. Кабриолетите с име Plein Soleil (под слънцето) излизат на пазара в началото на 80-е години на миналия век и са се правили по проста технология – отрязвали задната част на покрива, а за да компенсират отслабената конструкция на самоносещото купе, добавяли усилвания в него. Интересен детайл били новите външни огледала Vitaloni baby tornado, които се монтирали още на суперкара Lamborghini Countach! Машината се предлагала с два варианта на гюрука – тъмен многослоен за зимата и тънък светъл за лятото. До 1989 година са реализирани над 1000 кабриолета Lada Niva Plein Soleil от Poch. Френската компания е предлагала и специален пластмасов външен кит, който превръщал колата във варианта Lada 4x4 Niva St-Tropez.

В края на 1983 г. немският вносител на автомобилите ВАЗ - Deutsche Lada Automobil GmbH представил нов вариант за кабриолет на базата на Нива, разработен по поръчката му от каросеристите GWS от Фолксинген. Кабриолетът доста приличал на френския, но за усилването на купето се използвала пространствена тръбна рама. Напълно била променена задната част на колата, където се появил малък багажник с отделна вратичка, а задните светлини били от ВАЗ-2101.

В салона се монтирали доста по-спортни седалки, а по-ефектният външен вид се подчертавал от пластмасови раздувки на калниците в цвета на автомобила, както с по-широките гуми и алуминиеви джанти. Всички немски преработки носели обозначението Lada Niva Cabrio, но били доста по-скъпи от френските. 

От 1985 г. до началото на 1990-те години се предлагал по-прост вариант, направен от бременската компания Thiele Spezialfahrzeugbau GmbH. Кабриолетът им имал две модификации - Cabrio UT и Cabrio L. Първата била без задна седалка с преграда зад предните и като опция с пластмасова надстройка капак отзад. Втората имала четири места и по-добро оборудване, включващо чистачки на фаровете, усилвател на волана, спортен кожен волан, седалки Recaro, раздувки на калниците, лебедка и други. 

В 1987 г. във Великобритания предлагали Lada Niva Cossack с допълнително оборудване - люк в покрива, лети джанти, раздувки, но със стандартния двигател 1.6 л, 75к.с., но в предавателната кутия била добавена пета предавка. 

На пазара в Северна Америка – в Канада, също са се предлагали открити версии с име Lada Niva Cabriolet. Те се различавали от европейските доста, защото купето било преработено не като кабриолет, а като тип ландо – със срязана задна част, покривана при лошо време от гюрук и оставен твърд покрив над предните пътници, но с вграден люк. Аеродинамичният пластмасов кит бил на италиано-испански продавач на Нивите – Martorelli, а джантите BSA.

За две години в периода от 1992 г. до 1993 г. в Канада са направени и няколко десетки пикапа от предприятието Halifax Autoport от провинция Нова Шотландия. Там Лада Нива “оженвали” с леген от пикап на Chevrolet и в резултат се получил интересен хибрид на руския всъдеход и типичния американски пикап. 

Знаете ли, че: 

Огледалото в колата е било изобретено за състезателна кола 

Огледалото в колата е неизменен атрибут на всеки автомобил днес. Но то е изобретено, за да може състезателен автомобил да стане ... по-лек. Тази идея дошла в главата на пилота Рей Хароун, каращ състезателен вариант на автомобила Marmon 32В през 1911 година в прочутото състезание Indianapolis 500. Тогава всички автомобили били двуместни – отпред пилот, а малко по-назад механик, изпълняващ ролята и на ко-пилот, разказващ на състезателя какво става отзад. Рей решил да се откаже от механика, за да олекне колата му, и вместо него закрепил отпред на висока стойка огледало, в което поглеждал назад. Нововъведението му помогнало да спечели състезанието. 

Не конете, а колите били екотранспортът в началото на автоерата. 

Днес никой не нарича автомобилите с ДВГ “зелен” или екотранспорт. Но в началото на тяхната ера, “кашлящата” и бълваща черен дим машина е била екоалтернатива на конския транспорт. В тези години в големите градове се използвали толкова много каруци, файтони и омнибуси с конска тяга, че градовете буквално се задушавали от миризмата и изпаренията от конските фъшкии. Затова с появата на първите коли, започващи да ги заместват, те се смятали за далеч по-чист вид транспорт. 

Първото авторадио е било на Motorola

Името Motorola днес се свързва с мобилните телефони, но на практика тя стартира с радиоапарати. Именно тя през 1930 година разработва и почва да монтира в колите първите радиа. Тогава те са били предмет на разкоша – стрували $110 (еквивалентни днес на $3000), като автомобилът струвал около $650. Работата не е била и лесна – тогава за монтажа на радио в колата било нужно да работят двама души почти цяла седмица! 

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ