Незначителни подробности
/ брой: 237
Да се смееш ли, да плачеш ли? Според международна класация се оказва, че родният пътнически превозвач - БДЖ, не е най-лошата железопътна компания! Изненадите продължават, защото БДЖ дори не е сред петте най-лоши железопътни компании. Освен това държавният ни жп оператор е похвален, че бил най-достъпната компания в Европа. В това българските пътници трудно могат да бъдат убедени по понятни причини.
В проучването са участвали 27 жп фирми. Те са оценявани от Европейската федерация за транспорт и околна среда по различни критерии, сред които цена и надеждност.
Според организацията достъпността е ключова за пътниците, които избират влака за пътуване на дълги разстояния. Проучването обаче показва, че някои големи оператори, като германската "Дойче Бан", френската "ЕсЕнСиЕф" и британската "Евростар" се представят слабо по този критерий. Същевременно ценообразуването представлява 25% от крайния резултат в класацията. Така в тази категория най-високите оценки са за българската БДЖ, следвана от португалската държавна железопътна компания (CP), гръцката "Хеленик трейнс", шведската железопътна компания за пътнически превози (SJ) и италианските оператори "Итало" и "Трениталия". Критериите в тази категория са специални тарифи, като отстъпки за семейства и определени възрастови групи, които могат да направят железопътния транспорт по-достъпен.
Моите уважения към Европейската федерация за транспорт и т.н., но явно огромните закъснения, неудобното пътуване, мръсотията, запалванията и прочее "екстри" (едни "късметлии" даже бутаха 114-тонен влак лятото), които БДЖ предлага, са незначителни подробности.
Извън шегата - на БДЖ й престои да се пребори с други играчи, частни компании, за нов договор за жп превоз на пътници от 2026 г. И бъдещето и започва да изглежда доста неясно предвид факта, че голяма поредица от правителства, включително настоящето, нямат смислена визия и стратегия как трябва да се развиват железниците. Още повече на свободен пазар.