20 Април 2024събота03:30 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Тенденции

Неприятностите при онлайн пазаруването

Наред с увеличаващата се търговия по интернет нарастват и жалбите от недоволни потребители

/ брой: 243

автор:Мая Йовановска

visibility 3199

Онлайн пазаруването е широко разпространено не само поради лекотата, с която можем да купим желаното по интернет, но и поради разнообразието на стоки и цени. Според изчисления на експерти онлайн продажбите в световен мащаб през 2020 г. се очаква да достигнат 4 трилиона долара - спрямо 1,6 трилиона долара през 2016 г., като подобни темпове за растеж се очакват и за онлайн търговията в ЕС.

Повече от една четвърт от българите, които ползват интернет, пазаруват и онлайн в мрежата, показват данни на "Евростат". За последните пет години делът на хората у нас, които пазаруват по интернет, е нараснал повече от два пъти - от около 10% през 2012 г. - до 27 на сто през м.г., показват данни на европейската статистика. Хората от градовете у нас пазаруват почти двойно повече онлайн от живеещите в селата. Средният процент на пазарувалите онлайн в ЕС е неколкократно по-висок - около 68%. Най-висок дял на онлайн пазаруването е отчетен във Великобритания - 86%, Швеция - 84%, Дания, Германия, Люксембург и Холандия - с по 82%. Най-нисък е делът на онлайн купувачите в Румъния - 23 на сто, България - 27 на сто, и Кипър - 39 на сто.

Сред най-честите покупки в интернет за българите най-висок дял заемат стоките за дома - 73%. Следват ги пътувания или хотелски резервации - 26%, билети за различни събития - 15%, покупка на дрехи или спортни стоки - около 14 на сто, различни видове електронно оборудване - също 14%, и др. Най-малко българите купуват онлайн лекарства, храни и напитки, както и филми и музика - средно между 4-5 на сто.

Наред с постоянно увеличаващия се дял на хората у нас, които поръчват по интенет, се оказва, че се повишават и жалбите срещу онлайн търговци. С около 20% повече са те за деветте месеца на тази година спрямо същия период на миналата, стана ясно от данни на Комисията за защита на потребителите (КЗП). Увеличаването на оплакванията е за проблеми, свързани основно с неспазване срока за доставка и отказа на търговците да приемат обратно стоката в 14-дневен срок, което е законово право на потребителите.

За най-често срещани проблеми при пазаруването онлайн българите определят трудностите при намирането на информация за гаранции и други законови права и доставката на погрешни или повредени стоки. Друг проблем е, когато крайните разходи са по-високи от посочените, като най-често това е по-висока цена за доставка или неочаквана такса за транзакция. Хората се оплакват и от проблеми, свързани с измама - стоките не са получени изобщо или имат финансови загуби заради злоупотреба с данните от кредитната карта на купувача. Потребителите са недоволни и заради трудности при подаване на оплакване и искане на обезщетение или получаване на незадоволителен отговор след подадено оплакване към търговеца. У нас потребители се оплакват и от това, че някои онлайн магазини не дават възможност за касово плащане, а използват кешово - основно чрез наложен платеж. Освен това точно в този период на годината - около коледните и новогодишните празници, заради нарастващия обем на пазаруването несгодите се оказват повече. Най-честата сред тях е забавяне на доставката.

Недостатъци

Наред с предимствата на онлайн пазаруването, то има и своите недостатъци. Кои са те?

- Възможни са усложнения и проблеми при доставката - рискът за увреждане на стоката или ненавременна доставка е доста голям при поръчките по интернет.

- Един от най-големите минуси е разминаването в снимковия материал на даден продукт и реалната му визия.

- Немарливо обслужване. Поръчвате стока, не сте доволни и се налага да я върнете. И често се налага ходене по мъките с безброй обяснения в писмен вид защо се налага да върнете дадения продукт. 

- Риск от измама. За голямо съжаление това е напълно възможно. Поръчвате стоката, плащате я онлайн, а тя никога не достига до вас. Това е проблемът с фалшивите сайтове, а статистиката показва, че дори и Комисията за защита на потребителите е почти безсилна в такива ситуации, ако предварително не сте си направили застраховка за пазаруване по интернет.

Фалшивите сайтове

КЗП например може да бъде полезна и при сделки, извършени на територията на Европейския съюз, чрез функциониращия към нея Европейски потребителски център. По-сложна е ситуацията с онлайн магазините, които са базирани в страни извън Европейския съюз и каквито доста често са използвани от потребителите за пазаруване. Правилата за онлайн търговията в държавите извън общността обаче могат да се подчиняват на различен нормативен ред. Има и фалшиви търговци, които целят да съберат парите на потребителите, да не доставят никакъв продукт и да изчезнат. 

Когато пазарувате от онлайн магазин, винаги проверявайте търговеца - регистрация на фирмата, кога е регистриран домейнът и кой е собственикът на сайта. Обикновено фалшивите онлайн магазини примамват потребителите с доста ниски цени на дрехи, обувки, почивки или друга търгувана стока през интернет магазини. Измамниците използват схемата с грешни домейни, наподобяващи известни онлайн магазини. Онлайн пазаруването отбелязва сериозен ръст в целия свят и то има много предимства, но и някои недостатъци за част, от които стана въпрос вече. Един от тях е и фактът, че не виждате продукта, който купувате, докато не се окаже твърде късно. А в някои случаи може и изобщо да не го видите. Една от често срещаните измами в интернет е създаването на фалшив магазин, който се използва за събиране на потребителски данни. Основната им примамка е достоверно изглеждащ сайт и големи промоции и редовно ниски цени.

Съвети

- На първо място потребителят има право на информация от продавача за предлаганата стока. Преди да извърши покупката, той трябва да предостави информация за своите имена и адрес и за основните характеристики на стоката или услугата. Потребителите имат право и на информация за цената на стоката или услугата с включените в нея данъци и такси, разходите за доставката, срокът, за който е валидно предложението му. Както и за условията за плащане, доставка, изпълнение, дата на която търговецът се задължава да достави стоките или да извърши услугите, и когато е приложимо  предвидените от търговеца начини за разглеждане на жалби от потребители и за възможността за оттегляне от поръчката.

- Промоционалните стоки може да са с ограничени наличности, но при извършването на поръчката търговецът трябва да ви информира за това. Съвсем наскоро имаше подобен случай с рекламирана, но неналична стока, заради което КЗП наложи санкция.

- Продавачът може да откаже доставка на заявените от вас стоки, но само при наличието на разумни аргументи.

- Настоявайте за спазване на срока за доставка. В противен случай имате право да се откажете от онлайн покупката.

- Ако сметна, че правата ми по време на онлайн пазаруване са нарушени, първо се опитвам да разреша проблема с продавача. Обикновено онлайн магазините се стараят да изчистват такива проблеми. Все пак при възникване на по-сериозни проблеми, свързани с онлайн пазаруването,  се обръщам към Комисията за защита на потребителите. Мога да отнеса проблема си и към Европейския потребителски център.

Плащане с карта

Пазарувайки с кредитната си карта, потребителите би трябвало да са сигурни, защото номерата на кредитните карти са лични данни и като такива са защитени от законодателството. Има обаче едно "но". Заради това винаги трябва да проверяваме страницата, на която въвеждаме номера. Просто погледнете дали адресът на уеб страницата започва с https:// вместо със стандартното http:// - което показва, че комуникацията в интернет е кодирана. Ако все пак бъдете измамени при пазаруване, уведомете незабавно вашата банка. Там ще вземат необходимите мерки по възстановяване на изгубената сума. От друга страна, ако смятате, че личните ви данни не са достатъчно добре защитени в конкретния сайт, се свържете с Комисията за защита на личните данни.

БСП огласява днес доклада за договора с ,,Боташ"

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

Еврото пак се отлага

автор:Дума

visibility 468

/ брой: 75

Руските активи - в полза на Украйна

автор:Дума

visibility 423

/ брой: 75

Полицията разтури лагер на 450 мигранти в Париж

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

САЩ връщат петролните санкции за Венецуела

автор:Дума

visibility 328

/ брой: 75

Накратко

автор:Дума

visibility 266

/ брой: 75

Признат провал

автор:Евгени Гаврилов

visibility 348

/ брой: 75

Отново за енергийно бедните

visibility 321

/ брой: 75

Липса на отговорност

автор:Александър Урумов

visibility 325

/ брой: 75

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ