Колела
Немците ще адаптират аутобан за колите-роботи
/ брой: 36
Министерството на транспорта на Германия има намерение тази година да пусне първия по рода си пилотен проект на аутобан, приспособен за движещи се автономно автомобили-роботи.
Става дума за оборудване на част от автомагистралата A9 Берлин — Мюнхен със съответната за целта инфраструктура - сензори, системи за връзка път-автомобил и други технически приспособления. По този начин властите на Федералната република правят сериозна крачка за улесняване на тези автопроизводители, които вече не година и две работят върху развитието на безпилотните автомобили и тяхното реално пътно приложение.
Такъв е експерименталният модел на Mercedes F 015, който неслучайно направи дебюта си пред широката публика зад океана в Щатите. Именно там досега бяха направени най-едромащабните експерименти с автомобилите-роботи на обикновени пътища и дори се провеждат съревнования с такива конструкции.
Освен това в много от европейските проекти по темата ключови партньори са често и най-вече американски университети, чиито специалисти от години се напъват в създаването на алгоритми за управление на безпилотните леки автомобили.
Трябва да се отбележи, че тестови изпитания на автономно движещи се леки автомобили по обществени пътища и градски улици се правят непрекъснато от различни компании в различни страни. Но много малко са на брой примерите, когато изследователите успоредно с това са водили разговори за адаптация на пътищата за тези коли и за внедряване на стандартите от типа „кола към кола“ /Car2Car/ на държавно ниво, и са получавали подкрепа от съответните държавни органи за създаване и на съответстваща пътна инфраструктура.
Богат опит с машините без шофьор има концернът Volkswagen. Създадените от специалистите му разработки за експериментални автомобили на базата на серийни модели успяха да изкачат самостоятелно прочутото състезателно трасе на високопланинското състезание Пайкс-Пик в Колорадо, навъртаха кръгчета по истински писти, стояха в задръствания и излизаха на автомагистрали. Последното постижение на „вълците“ от Инголщат е автономният 900-километров пробег на безпилотния робот на базата на Audi A7 между Силициевата долина и Лас-Вегас, проведен на 5-и януари тази година.
Днес немците имат намерение да задействат държавен проект в тази област, а скоро ще бъдат последвани и от англичаните. Прессекретарят на федералното Министерство на транспорта на Германия Инго Стратер е уверен, че непрекъснатото „общуване“ на инфраструктурата на немските автомагистрали и автономните безпилотни автомобили ще позволи да се повиши безопасността на движението и чувствително да се намалят задръстванията. Държавните институции обещават твърдо, че първите тестове с безпилотниците ще могат да се извършат по автомагистралата A9 още през тази година.