Позиция
Недоразумение със скулптура на Борис Христов
Не е ясно какво спира община Пловдив да направи необходимото готовата композиция да заеме полагащото й се място
/ брой: 86
Тази година в целия свят се чества стогодишнината на големия български бас Борис Христов. ЮНЕСКО отбелязва вековната му годишнина с музикални тържества, със събития, подобаващи за величието на нашия певец. От Ню Йорк до Япония ще има музикални празници за тази голяма годишнина! Ще се отбележи и в Пловдив, родния му град, където Операта сега има нова сграда - в бившия Профсъюзен дом, който след дълъг ремонт е превърнат в Културен дом "Борис Христов".
През 2011 година Цвятко Сиромашки подарява на къщата-музей (Музикален център) "Борис Христов" в София скулптурната композиция "Духовен мост", която е с внушителен двуметров ръст и е символ на сродяването на София, където възмъжава и учи певецът, и Пловдив - родния му град. Оттогава се заражда и идеята му за скулптура на Борис Христов за стогодишния му юбилей.
На 24 април 2011 г. известният творец Цвятко Сиромашки внася документ в Пловдивската община с предложение за преименуване на Профсъюзния дом в града на Културен дом "Борис Христов". Два месеца по-късно домът вече носи името на певеца. На 24 август 2011 г. Експертен архитектурен съвет към Пловдивската община дава разрешение за определеното място на започнатата от него скулптурна композиция на Борис Христов. На 02. 12. 2013 г. Сдружение "Добротворие" и Цвятко Сиромашки отправят писмо за създаването на скулптурната композиция на световния ни бас, прославил България. Не се получава отговор, а по силата на нашите закони това е мълчаливо съгласие за работа, още повече, че изрично е подчертано, че трудът на твореца ще е безвъзмезден, а пари ще се събират от дарения. Събират се 20 000 лева и продължават да идват средства от българи в страната и по света. Жорж Трак дарява 500 кг бронз за скулптурната композиция, осигурява помещение и условия за работа. Композицията е висока 1,90 м без постамента. Цвятко Сиромашки има два варианта за експонирането й. Когато я вижда зам.-кметът по културата Стефан Стоянов, възкликва, че е "много монументална". И... дотук!
Сега, в навечерието на 18 май, когато е рождената дата на Борис Христов, Сиромашки, въпреки болките си в тазобедрените стави, е готов със скулптурата, която вече се отлива в бронз. Но Пловдивската община отказва да я постави. Причината? Не е ясна!
НЯМА ВРЕМЕ! Светът вече е започнал големите чествания! Само в Пловдив - родния град на Борис Христов, където някога учителстват родителите му - българи, преселници от Македония, се бавят и не се организират, за да се постави пред Културния дом готовата скулптура на патрона! Какво се чака? Нима трябва Скопие да изпревари Пловдив и България? А и Пловдив кандидатства за европейска столица на културата?!
Има ли обяснение за това бавене?
Та Цвятко Сиромашки е доказал се голям творец! Той достойно е защитил името си с другите скулптурни композиции в Пловдив! В "Цар Симеоновата градина", създадена от Люсиен Шевалас, е композицията на така наречения "министър на цветята" Шевалас. На Гроздовия пазар е другата негова композиция - на Йосиф Шнитер. Това е чехът, който има големи заслуги за архитектурния облик на Пловдив. Пловдивчани и гостите на Града на тепетата помнят невероятната експозиция от "Родопските селца" на Цвятко Сиромашки, направени от "павенца", които звънтяха и пееха като чанове. Тя дълго време радваше очите, ушите и душите ни в двора на Куюмджиевата къща - Етнографският музей на града. Творби на скулптора Сиромашки има на много места по света, името му е известно и в Япония, Швеция, Италия, Германия...
Не е ясно какво спира общината в Пловдив да направи необходимото, за да се разреши НАВРЕМЕ да бъде поставена готовата скулптурна композиция на Борис Христов там, където й е мястото - пред Културния дом, пред входа на Операта!