Не стигат пилоти за гражданската авиация
/ брой: 57
Десет на сто пилотите на българските авиокомпании са чужденци. Това каза Светослав Станулов, председател на Асоциацията на българските авиокомпании, при годишния отчет на авиационния пазар. У нас работят италианци, словенци, французи, сърби, хървати, македонци, поляци. Недостигът на година е около 20-30 пилоти при 750 лицензирани. Светослав Станулов напомни, че вече десет години в България стои въпросът за държавната поръчка при обучението на пилоти, но досега няма резултат, въпреки че обучението в нашата страна е в пъти по-евтино, отколкото в други европейски страни, и струва около 40-50 хиляди евро.
Йовко Йоцев, главен секретар на АБА, подчерта значението на подготовката и обучението на пилотите, в съответствие с европейските изисквания. "Българските авиокомпании са добре приети на европейския авиационен пазар заради стандарта при поддръжката на безопасност, които са същите като на нашите контрагенти. Българските пилоти преминават обучение с тренажори, което е на световно ниво и се дължи на промяна в симулаторните комплекси", подчерта той.
Йоцев съобщи обаче, че според изследване за необходимостта от пилоти в световен мащаб за периода 2017-2031 г. те трябва да са 537 хиляди, но до такъв брой няма да се достигне, защото капацитетът е хиляда нови пилоти на година. Като причина за това той посочи и недостатъчното обучение.
Министърът на транспорта Росен Желязков поздрави авиокомпаниите за добрите резултати. През 2018 г. през българските летища са преминали близо 12 млн. пътници, ръстът е 9,2%. Авиационният парк е от 60 самолета, 39 от тях са пътнически. 35% от машините работят на външния пазар - предимно в Европа, което показвало, че отговарят на евростандартите.