Най-богатият 1% от световното население произвежда най-много въглеродни емисии
Най-богатият 1 процент от световното население е отговорен за над два пъти повече въглеродни емисии, отколкото най-бедната половина от световното население. Това се казва в доклад на организацията „Оксфам“, публикуван в навечерието на годишната сесия на Общото събрание на ООН следващата седмица, предадоха ДПА и БНР.
„Оксфам“ призова за ограничения за въглеродните емисии, произвеждани от богатите, повече вложения в публичната инфраструктура и икономиката да бъде преструктурирана така, че в климатично отношение да има по-голяма справедливост, посочва БТА.
Докладът акцентира върху данни, събирани между 1990 и 2015 г., период, в който в световен мащаб емисиите са се увеличили двойно.
Най-богатите 10% - 630 милиона души - са отговорни за над половината (52 на сто) от въглеродните емисии за това време, констатира документът.
Най-богатият 1% - 63 млн. души - са отговорни за 15 процента от световните емисии за периода, посочват изследователите.
По-бедната половина от световното население е отговорна за едва 7 процента от емисиите за същия период, заяви „Оксфам“.
Катастрофалните последици от климатичната криза вече се усещат в много части на света заради икономическата система, която разчита на консуматорството, непрекъснатия растеж и разделя света на икономически печеливши и губещи, каза Елен Емке, експерт по социални неравенства в „Оксфам-Германия“.
Най-бедните плащат цената за потреблението, на което се радва богато малцинство, каза тя.
В Германия най-богатите 10%, или 8,3 млн. души, са отговорни за 26 на сто от въглеродните емисии на федералната република за изследвания от „Оксфам“ период.
По-бедната половина от населението на Германия, която е пет пъти по-голяма, 41,5 млн. души, са произвели само със съвсем малко повече емисии, 29 процента.
Транспортът и в частност въздушният са една от най-важните области, в които могат да бъдат предприети мерки за ограничаване на климатичните промени. „Оксфам“ е особено критична и към автомобилите тип SUV (джиповете), които според нея са вторият по значимост причинител на емисии в периода 2010 - 2018 г.
„Трябва заедно да решим кризата с климата и неравенството“, каза Емке.
Тя призова за ограничения за прекомерното потребление на въглерод от най-богатите за сметка на всички останали и заяви, че добра първа стъпка би било облагането с данъци на SUV автомобилите и на хората, които летят често със самолети.
В предаването "Нещо повече" по БНР Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията коментира, че този доклад е доста по-критичен от обикновено:
"Той е аларма, че трябва да се събудим, защото не можем да продължаваме да водим този начин на живот, който произвежда въглеродни емисии повече, отколкото може да понесе природата. С тези темпове няма да успеем да постигнем целта да задържим затоплянето на атмосферата с по-малко от 1,5 градуса, което е целта на ООН за периода до края на това столетие".
Според него мерки трябва да вземат големите производители на енергия - САЩ и Китай. "Големите сили трябва да поведат тази трансформация", подчерта той.
"Ако по-бедната част от населението на планетата, около 90%, спре да потребява енергия, останалите 10% ще произведат толкова емисии, че няма да постигнем целите от градус и половина повишаване на температурата. Вече е доста късно и ако не се предприемат спешни мерки, ситуацията става доста тревожна", обясни Владимиров.