Петър Ценков:
Натрупахме необходимия опит за "Рали Дакар"!
/ брой: 1
Мони Георгиев
В Лима в събота стартира най-голямата автомобилна надпревара в света - "Рали Дакар". В автомобилния клас България ще бъде представена от "Ралирейд.БГ", включващ пилота Петър Ценков с навигатор Иван Маринов. Шофьорът ще застане зад волана на Opel Antara RR, след като в предните 2 сезона имаше успешни участия в надпреварата с ATV. За последно двамата участваха в престижните международни състезания "Silk Way Rally", Русия и "Рали Мароко", а вчера отпътуваха за Перу.
- Доволен ли сте от участието и постигнатите резултати в "Рали Мароко"?
- Като цяло - да, знаете, завършихме на 11-о място в клас Т1.1 при автомобилите и на 21-во в генералното класиране. Направихме спирания, имахме важно наказание от 3 минути, което ни попречи. Е, можеше и малко по-добре да се представим, но най-ценен е опитът, който събрахме от изявите си.
- Имахте ли достатъчно време за подготовка за това състезание?
- Не, само 3 седмици, а това е изключително малко.
- "Silk Way Rally" и "Рали Мароко" дойдоха месеци преди "Рали Дакар". Помогнаха ли ви за най-важната надпревара?
- Трасето в Русия е известно като "Малкият Дакар", тъй като също е съставено от дълги прави участъци, които са много тежки, провежда се в пустинята, а част от хората, които са го подготвили, са сред тези, които организират и най-престижната надпревара в света. Такива състезания помагат пилотите да се адаптират възможно най-добре към техниката.
- Готови ли са за най-голямото предизвикателство екипът и оборудването ви?
- Да, направихме добри тренировки. Придобихме много увереност от трасето в Африка. Трябваше да карам без задна скорост. Хубавото е, че нямаме проблеми с навигацията. Разчитам на отлично подготвен екип - механиците са Христо Николов, Теодор Николов, Радослав Кръстев, като основната задача на тримата е да се грижат колата да е в кондиция. Направихме подобрения по автомобила. Има и специален камион Mercedes 6х6.
- С какво се отличава еволюцията на колата?
- Сложихме по-големи радиатори, по-мощни вентилатори, направихме пълна ревизия на окачването, което се оказа, че е в трагично състояние. Поддръжката на такъв автомобил е доста скъпа. Да не говорим, че по стар български обичай имаше забавяне на части, които бяхме поръчали. Ако трябва да обобщя - най-сериозните промени са с системите за охлаждане и окачване.
- Има ли промени в трасето в сравнение с предходното рали "Дакар"?
- Да, трасето засега не е пределно ясно. Има каране в обратната посока още в началото. Ще бъде ужасно трудно още на старта. Времето за адаптация е нулево. Ще има и повече специални етапи.
- Може ли климатът да ви поднесе неприятна изненада?
Общо взето - не. Трябва да погледнем пак прогнозите, но там времето е доста по-топло от България, все пак говорим за пустинни области. Очаквам температури между 14 и 29 градуса. Това, което може да ни изненада, са бурите.
- Какви цели си поставяте за това състезание?
- На първо място, искаме да завършим. Това, което не си пожелавам, разбира се, е автомобилът да се обездвижи. Ние взехме много резервни части и не би трябвало да се стигне дотам. Суеверни сме, винаги желаем повече, но само за един момент всичко може да приключи.
- Предразположена ли е държавата да помага за развитието на този спорт и лесно ли се намират спонсори?
- Да, държавата ни помогна чрез Министерството на физическото възпитание и спорта и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Намерихме и редица спонсори, някои от които се включиха в последния момент.
- С какво промени автомобилният спорт живота ви?
- Много хубав и точен въпрос! Той ме промени доста! Занимаваме се с бизнес, но го правя само за да преживявам. В спорта обаче не всичко е бизнес! Учи те на мобилизация, състезанията са голямо приключение. Тук трябва и воля, и физическа сила, и бизнес, и връзки с медиите и обществеността, разбира се.
- Какви физически тренировки провеждате?
- Фитнес и бягане. Ходя в залата по 2 дни в седмицата, но е хубаво поне по 3, за съжаление нямам време. Физическата подготовка е задължителна. Заради натоварения график дори от няколко седмици не съм тренирал за съжаление...
- С какво щяхте да се занимавате, ако не бяхте пилот?
(Замисля се): - С нищо (следва усмивка).
*Роден е на 21 май 1963 г. в София
*Завършва Френската гимназия, а след това Техническия университет и УНСС
*Женен, има четирима сина
*Първият българин, завършил рали "Дакар"
*Постига световен рекорд, като изминава 1000 км за 24 часа по навигация в "24 часа на Атина"