Нарастват сигналите за измами при онлайн пазаруване
/ брой: 39
Увеличават се сигналите за измами при онлайн пазаруване, подадени към Европейския потребителски център. Потребители поръчват скъпи стоки за неколкостотин лева, а получават стоки за няколко долара. 75% от жалбите в центъра са именно за покупки в интернет. Те са осъществени през сайтове фантоми, социалните мрежи или от маркетплейсове (платформи с посреднически функции). Част от тях са регистрирани в Китай или някоя екзотична дестинация.
Потребителите си поръчват най-често маркови дрехи и обувки, а вместо това получават различни стоки - гривнички, пръстени, цвички, очила от по няколко долара и много често върху тях седи цената, обясни пред Нова телевизия Игнат Арсенов от центъра. Именно така търговецът доказва, че пратката е доставена. А потребителят остава не само с празни, но и с вързани ръце.
При схемата мнимите търговци ни привличат с атрактивни предложения, на ниски цени. Преди това ни проучват подробно - какво разглеждаме и купуваме в интернет. Подобни измами пречат и на имиджа на коректните електронни магазини, отчита Любомир Русанов от Българска Е-комерс асоциация.
"Плащането може да бъде оспорено, ако доставените стоки като качество не отговарят на поръчаното или ако има разминаване в сроковете на доставка. Процедурата се нарича charge back - "оспорване на плащане". Първо трябва да сме сигурни за точната причина за оспорване на плащане и в документацията да се посочи видът на оспорване - нужен е доказателствен материал, който да се предостави", каза експертът по картови плащания Ваня Манова.