Актуално
Накъде ще расте метрото?
Подземната железница влиза в "Слатина", но е спорно продължението й към Симеоновския лифт
/ брой: 81
Разширението на метрото винаги вълнува столичани, които досега не са попаднали в обсега му и не могат да се възползват от този бърз и удобен начин за придвижване. През последните осем месеца бяха разкрити осем нови станции на метрото по третата линия - от кв. "Хаджи Димитър" до бул. "Цар Борис III" и "Красно село". Преди дни тръгна и дългоочакваният участък от кв. "Овча купел" до кв. "Горна баня". Остава да се изградят и последните три метростанции от третата линия от кв. "Хаджи Димитър" до кв. "Левски Г", за да бъде завършено цялото трасе по третата линия. Те ще са готови най-рано през 2024 г., като ще струват 220 милиона лева.
От Столичната община вече имат планове и за така наречените далекоперспективни разклонения на съществуващите линии, които са в различен етап на обсъждане и проектиране. Едното е в "Люлин" в посока на Околовръстния път, другото е от бул. "Черни връх" в посока на "Студентски град" и "Витоша", третият участък е в северна посока след надлез "Надежда". Последното и най-спорно разширение, планирано за по-далечното бъдеще, е трасето от станцията "Бизнес парк", което пресича Околовръстния път, стига до няколко търговски обекта и завършва до Симеоновския лифт.
Идеята за това удължаване не е от вчера и периодично предизвиква бурни спорове за ефективността му. Последното сътресение бе миналата седмица, когато предложението на общината бе подложено на онлайн обществено обсъждане. Участъкът е по-къс от 2 километра, включва само две метростанции и според общината има за цел да се осигури връзка до планината Витоша и по-конкретно - да се ограничи трафикът на автомобили до станцията на Симеоновския лифт. Преди това то ще спира до "Икеа" и "Ринг мол", които са ябълката на раздора. Позицията на столичното кметство е, че първата станция цели да обслужва основно работещите в района, които в следващите десетина години се очаква да нараснат до 28 000. Живеещите там в момента обаче са едва 1300, с тенденция да се увеличат до 5000. Плановете на общината са втората станция да стига до лифта, а там да се направи буферен паркинг за 300 коли и автогара.
Проектът обаче има много противници. Те оспорват както ефективността му, така и числата, с които борави кметството. Един от най-важните поставени въпроси е какво налага и що за практика е да се изгражда най-скъпият обществен транспорт в район, който е по-скоро вилна зона без предвиждане за гъсто и интензивно строителство. Заслужава ли си да се дадат десетки милиони, за да се обслужат 5000 потенциални жители, след като други гъсто населени части на София имат далеч по-належаща нужда от транспорт, питат противниците на идеята. Те дават за пример и липсата на удобна улична регулация в района, заради която хора, живеещи на 600 метра от бъдеща спирка, ще трябва да вървят 50 минути по съществуващите улици, за да стигнат до нея. За да им се спести "маршируването", ще трябва да се изградят нови пътища, което също ще натовари финансово кметството. Известни съмнения буди въпросът доколко настоящите и бъдещите жители на района, които са с доста добри финансови възможности, биха използвали градски транспорт, включително и метрото, за сметка на автомобилите си. Затова и опозицията на проекта открито го определя като лобистки и обслужващ фирмени интереси в района.
Оспорващите идеята имат свои конкретни предложения като алтернатива. Основното е да се осигури удобен довеждащ транспорт от последната станция на първия лъч на метрото при бизнес парка, който да извозва по по-евтин начин до същите точки от заложеното метро. Една от идеите е бъдещото и отдавна промотирано от общината трамвайно трасе от бул. "Копенхаген", което трябва да премине през район "Младост", да се свърже и със Симеоновския лифт. Това от една страна ще осигури релсов път до "Симеоново", а от друга ще е доста по-евтин вариант. Финансирането на проекта също засега тъне в неяснота. Общината първо си е поставила за цел да одобри окончателно проекта, а после да търси финансиране. Не е ясно нито по коя европейска програма ще е то, нито колко, макар че се завъртя сумата около 100 милиона лева.
Заключителното обществено обсъждане, което евентуално ще покаже доколко кметството ще се съобрази със забележките на критикуващите проекта, е насрочено за 20 май. За една седмица по-рано е предвидена последната дискусия по друго разширение на подземната железница - към "Слатина". Проектът е в много по-напреднал етап, неговите подробности отдавна са ясни, а от няколко месеца тече и процедура по търсене на изпълнител на строителството. До две седмици трябва да са известни кандидатите за изграждането на участъка за 530 милиона лева. Процедурата обаче изисква провеждането на обществено обсъждане на подробния устройствен план за осигуряване на бъдещото трасе. Преминалата първа дискусия далеч не предизвика толкова спорове и протести от обществени организации и граждани, макар че на общинската власт не бяха спестени обвинения в обслужване на корпоративни интереси. Още преди години неправителствени организации предлагаха трасето да не се отклонява към зала "Арена Армеец" и бул. "Цариградско шосе", а да продължи към кв. "Дружба" 1 и 2, чиито части останаха непокрити от съществуващото метро. Идеята обаче не бе одобрена и сега последната станция ще обслужва мола и няколко търговски сгради на "Цариградско шосе".
Според разчетите на общината в обхвата на планирания участък живеят 68 000 души, очакват се близо 200 000 новодомци и още 50 000 работещи. Трасето ще е шесткилометрово с шест станции. То ще се разклонява от ул. "Шипка" при Военната академия. Първата станция ще е на кръстовищата на ул. "Ситняково" и ул. "Гео Милев", тя ще е дълга 150 метра и ще има шест входа. Следващата спирка ще е доста близо - на 800 метра, и ще бъде разположена на кръстовището на ул. "Гео Милев" и ул. "Николай Коперник". Третата станция отново е на кръстовището на ул. "Гео Милев" и ул. "Слатинска", а четвъртата - на бул. "Шипченски проход" и ул. "Асен Йорданов". Петата спирка ще е при зала "Арена Армеец", а последната - на бул. "Цариградско шосе", близо до болница "Света Анна". Тя ще е разположена по-дълбоко, тунелът ще се удължи с 200 метра, за да се изтеглят там влаковете. Предвижда се и двуетажен буферен паркинг.
Противниците на това трасе прогнозират, че то няма да е достатъчно ефективно, и настояват да се предвиди техническа възможност в бъдеще то да може да се разклони и в посока на кв. "Дружба". Стартът на тази линия зависи от изхода на обявената обществена поръчка, като кандидатите по нея ще станат ясни в средата на май.
За бъдещите разклонения и удължаване на метролинията от общината трябва обаче да заложат на повече съгласуване и по-малко конфронтация и съмнения, за да може най-удобният начин за придвижване да не бъде компрометиран.