06 Юли 2020понеделник11:44 ч.

Яне ЯНКОВ:

На протест ще излязат 26 хиляди таксиджии

Готвените промени в Закона за автомобилните превози ще задълбочат проблемите в бранша, казва председателят на Националната федерация на таксиметровите водачи в България

/ брой: 242

автор:Мая Йовановска

visibility 1449

"Ако цените са фиксирани, качеството ще е определящо"

ЯНЕ ЯНКОВ е в бранша от 2001 година. От 2005 г. е председател на Независимото национално сдружение на таксиметровите водачи в България "Евротакс", а през 2007 г. става председател на Националната федерация на таксиметровите водачи в България. Зад организацията стоят 16 хиляди членове. За промените в Закона за автомобилни превози в организацията, заедно с Асоциацията на таксиметровите синдикати в България, имат единно становище. Двете формации са единодушни, че не приемат готвените промени в закона.

- Господин Янков, защо са недоволни таксиметровите шофьори от промените в Закона за автомобилните превози?
- Предлаганите от министъра на траспорта Александър Цветков промени са основният мотив, който обедини транспортния бранш на форум преди няколко дни във Велико Търново. Подготвихме декларация - протест срещу предлаганите от министъра промени в закона, която е адресирана и до премиера, до парламентарната транспортна комисия и до председателя на Народното събрание. Възмутени сме, че промените са изготвени без участието на голямата част от представителите на бранша. Не може да се предлагат законови промени, които не са обсъждани с браншовите организации.
- Колко организации са зад решението шофьорите да излязат на просет, ако се приемат промените?
- На форума присъстваха 24 сдружения и организации на таксиметрови шофьори, имаше и самостоятелни превозвачи, постоянно получаваме подкрепа. Организирането на форума трябваше да стане бързо, защото бяхме притиснати, след като научихме, че тази седмица законът ще влезе за разглеждане в пленарна зала. Зад това решение стоят 26 хиляди души, които представляват повече от 60 на сто от таксиметровия бранш в страната. От този закон ще пострадат повече от 90 на сто от целия таксиметров бранш.
- Какви са промените, които ще ударят бранша?
- За да не бъдем обвинявани от обществото, че не желаем регулация на цените на таксиметровите превози, целият форум се обедини да не е против слагането на таван на цените. Независимо че е недопустимо държавата да се меси в ценообразуването. По този член няма да протестираме.
- Нали имахте предложение за въвеждане на фиксирани цени за общините, отказахте ли се от тази идея?
- Това е наше предложение от 4 години. Не сме се отказали. Въвеждането на таван на цените всъщност е само една манипулация, едно отклоняване на общественото внимание от реалните проблеми. Затова решихме, че е най-разумно да си замълчим и да оставим министърът да покаже как ще се случи това. Особено ни смущават няколко други неща - регистрацията на автомобилите, допускането до пазара, регистрацията на таксиметровите водачи, издаването на разрешителни. Съществени проблеми не се засягат в промените на закона.
- Какво конкретно имате предвид?
- Допускането на нерегламентирани субекти да извършват таксиметров превоз.
- Нали огласиха, че с приемането на промените ще отпаднат черните превозвачи?
- От предлаганите от министъра текстове никъде не е видно, че тези проблеми ще се решат. Нека Цветков да каже по какъв начин ще отпадне сивата икономика? За да се случи това, реално ние предлагаме регистрацията на автомобилите и на водачите да се ползва само от свързани лица по смисъла на ТЗ и данъчно-осигурителния кодекс. Т.е. да могат да бъдат регистрирани като таксиметрови автомобили и водачи само свързани лица - или работодател - работник, или самото дружество да извършва дейността. А сега е "водач от името на превозвача за собствена сметка". Ако нешето предложение бъде възприето, 90 на сто от бранша в София например ще бъде изкаран на светло и ще започне да си плаща данъци и осигуровки. И ще се знае кой е действителният извършител на дейността, а сега не се знае. Виждаме автомобили с едни и същи стикери, а когато седнем вътре, виждаме, че дейността се извършва от едноличен търговец. С нешето предложение тази порочна практика ще отпадне. Но министърът изобщо не предлага подобно нещо. Освен това иска с промените в закона да избяга от едно задължение, в което сега е узязвим, а именно съдебните решения на ВКС, на прокуратурата, становищата на КЗК, указанията на НАП, с които Автомобилна администрация е длъжна да прилага закона такъв, какъвто е. Това не се случва сега. Той иска да размие, да разхвърля отговорностите за регистрацията между няколко институции, което ще създаде хаос на пазара, а така се обезмисля съществуването на Автомобилна администрация. Преди 10 години тази агенция беше създадена, за да изкара на светло онези 10-15 на сто сива икономика, която имаше в бранша. Вместо това стигнахме до 95 на сто сив сектор. Със създаването първоначално на ДАИ, сега - Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", вместо сивият сектор да намалее, той стана над 90 от бранша. В София картината е такава. В реалния сектор е само този, който плаща данъци.
- Чии интереси защитават промените в закона?
- Промените са лобистки. Чрез тях ще се въведат ненужни ограничения и същевременно се делегират права, заложени в членове, които касаят административно наказателните разпоредби. Делегират се права, в които Автомобилна администрация дотолкова се е самозабравила, че в техническите грешки е пропуснала, че става въпрос за водачи, които извършват обществен превоз на пътници, и е записала само "водачи на МПС". Това означава, че всеки един водач може да бъде санкциониран с 500 лв. за нещо, което те сметнат за нарушение. Ще имат право да спират от движение автомобил за 6 месеца и да определят място за домуване на колата. Ще могат да се свалят табелите на автомобилите и да се изземат регистрационните талони с цел преустановяване на административните нарушения. Автомобилът ще трябва да се закара на платен паркинг, посочен от контролния орган. Това може да стане при съставяне на актове, и то без преди това съдът да е дал решение дали наистина си виновен. Е, при тази корупция можете да си представите за какво става въпрос! Самият министър призна, че има корупция сред служителите в Автомобилна администрация, свързана с шофьорските книжки, но сега тези ще имат право да ни свалят номерата и да ни отнемат талоните още при съставянето на акта. И след 6 месеца или една година, докато съдът вземе решение, кой ще плаща на водача, който е купил автомобил на лизинг? Това е мярка за отстраняването от пазара на неудобните. Друг текст казва, че при проверка на контролните органи, ако водачът не притежава достатъчно налична хартия за разпечатка, глобата е до 500 лв.
- Колко шофьори са готови да излязат на протест?
- Представителите на всички организиции, участвали във форума, са готови да протестират. 26 хиляди водачи от цялата страна са готови да излязат на протест, ако тези промени бъдат приети. Има и други, които ще ни подкрепят, като разберат какво им готви този министър.
- А дали ще имате подкрепа от обществото, хората са недоволни от таксиметровите услуги?
- Неведнъж сме декларирали, че предлаганата услуга не е на необходимото ниво и с необходимото качество, а и не задоволява потребностите на хората. Нашата организация търпи много от упреците на обществото и затова винаги сме настоявали да има промяна. Но с предлаганите от министъра "промени" няма нищо да се промени във взаимоотношенията между потребител и водач. Затова според нас е много важно да се знае кой ще извършва дейността. Единствено Автомобилна администрация допуска кадрите на пазара, автомобилите. Агенцията определя реда и начина, по който се извършва дейността и се осъществява контролът. Тя е изцяло основният виновник за състоянието на пазара. Това е структурата, която е генератор на сивата икономика, на корупцията в бранша. Кой допуска недобросъвестните на пазара и кой определя правилата?
- Каква е себестойността на таксиметровата услуга?
- Една от фирмите в нашата организация например е принудена да вози най-евтино в София. Собственикът има трудови договори с шофьорите, автомобилите са негови, поддръжката е негова, но почти е стигнал до фалит, защото е принуден да вози на най-ниската цена. Това е, защото в неговите автомобили няма от т.нар. допълнителни устройства, които "помпат" цената. Не може да обявяваш официално една цена на стикера, а да вземаш на практика повече за километър пробег например. Ние сме против подобни практики. Когато си на светло и си в рамките на закона обаче, си обречен на фалит.
- По-добре ли е да има фиксирани цени, отколкото таван на цените?
- Фиксираните цени за общините ще намалят недоволството на клиентите. Такива са и европейските практики. В едно населено място цените трябва да са единни, за да може не цената, а качеството на услугите да е определящото. Сега разликата е в стотинки, уж "за да няма картел". Това е повече от картел. Не е картел само в очите на КЗК. И ако наистина такива са разликите в цените, защо има толкова различни крайни цени на такситата за едно и също разстояние? Разликата би трябвало да е с 10-12 стотинки, а не с няколко лева. Затова ние ще протестираме и няма да се съгласим с тези предложения на министъра. Промените няма да решат проблемите в сектора, ще ги задълбочат и така ще обслужат интересите на близки до министъра.

10 км опашка на „Кулата“ още от сутринта

автор:Дума

visibility 84

Българите влизат в Словакия само след PCR тест

автор:Дума

visibility 91

Борисов заряза мерките срещу КОВИД-19

автор:Дума

visibility 332

/ брой: 126

С 6 лв. по-скъпа е потребителската кошница

автор:Дума

visibility 294

/ брой: 126

Големите търговци плашат с бензинова криза

автор:Дума

visibility 280

/ брой: 126

Старите жилища поскъпват по-бързо от новите

автор:Дума

visibility 255

/ брой: 126

Кланици се оказаха огнища на COVID-19 и в Австрия

автор:Дума

visibility 88

Рекорден брой новозаразени в световен мащаб

автор:Дума

visibility 100

Втора локална карантина в Испания

автор:Дума

visibility 219

На гол тумбак - чифте компютри

автор:Велиана Христова

visibility 392

/ брой: 126

Въпроси за бъдещата работа на КЕВР

visibility 286

/ брой: 126

Новата конституция на Путин

автор:Мирослав Попов

visibility 286

/ брой: 126

ПЕНКА КАЛИНКОВА

visibility 219

/ брой: 126

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ