14 Август 2020петък02:59 ч.

Кап.-лейтенант Евстати Винаров

Знание

Морската мина на кап.-лейтенант Евстати Винаров

/ брой: 176

автор:Кирил Момчилов

visibility 1645

"Новата автоматическа електромеханическа мина за заграждане отговаря на условията, изискуеми се от една съвременна подводна мина с котва и може да се използва за заграждане на нашите морски и речни брегове, за което се реши да бъде приета за въоръжение във флота". Това четем като заключение в доклада на експертната комисия от 22 септември 1905 г. 

Новият вид морска мина е била дело на родения в Русе капитан-лейтенант от Българската флотилия Евстати Георгиев Винаров (1874-1915). По онова време изобретателят бил на служба в армията като началник на минната част на Дунавската флотилия. Той е носел най-голямата отговорност за минирането на българските пристанища по Черно море и Дунав. Щабните планове предвиждали набавянето не само на голямо количество, но и на достатъчно сигурни мини. Флотът ни разполагал с малко мини "Херц", дадени му от руската армия през 1884 г.

Не знаем колко дни и нощи изобретателят е бил надвесен над чертожния лист, какви и колко изчисления е направил, къде и как е бил изработен първият образец на мината. Все едно. По-важното е, че въпреки решението "да бъде приета за въоръжение на флота", мината била забравена. Ще попитате защо?

Защото началник на флота е бил не българин, а кап. първи ранг Пол Пишон. А той тупал с едната ръка по рамото Винаров, а с другата сключвал изгодни за себе си сделки с френската фирма "Оter Harle", която доставяла от чужбина мините за българския флот. Нищо че те били 6 пъти по-скъпи от нашите, ако бяхме ги произвели. Колко познато! 

Този случай на корупция не е единствен от онова време. Нито изобретателят Винаров е първият, чийто труд е бил захвърлен, а той - достойният българин, забравен. Не го търсете в енциклопедиите. След този скандален за армията ни епизод изобретателят остава във флота и с чувство на национална отговорност поема отбраната на Мраморно и Бяло море по време на Балканската война. В прощалната си заповед до своите подчинени и приемници от 3 януари 1915 г. Евстати Винаров зове "да се работи всеотдайно за доброто на България и за развитието на родния флот".

Животът на този морски офицер е изключително интересен, изпълнен с безброй успехи и неволи, пише за него Боян Драганов в третата си книга "Зад завесата на големите скандали" (2013). И още: "Като един от първостроителите на флота той оставя ярка следа в теорията и практиката на военното дело. Изявява се не само като командир с високи организаторски качества, но и със завидни умения на изобретател."         

Ден 36: Нови блокади в София, Русе, Варна и Пловдив

автор:Дума

visibility 16

Бойко Борисов се скри от НС и протеста

автор:Павлета Давидова

visibility 85

/ брой: 155

Морският сарай на Доган се оказа изцяло незаконен

автор:Дума

visibility 101

/ брой: 155

Домашните ремонти ще намаляват данъците

автор:Дума

visibility 72

/ брой: 155

Лаптопите най-търсени в кризата

автор:Дума

visibility 70

/ брой: 155

Българите карат най-старите коли в Европа

автор:Дума

visibility 70

/ брой: 155

59 на сто от хората правят застраховки по задължение

автор:Дума

visibility 65

/ брой: 155

Франция изпраща военни в Крит

автор:Дума

visibility 90

/ брой: 155

Помпео с антикитайска обиколка в Европа

автор:Дума

visibility 74

/ брой: 155

Краткии новини

автор:Дума

visibility 71

/ брой: 155

Ама кой щял да дойде, като се махне Борисов

visibility 129

/ брой: 155

Протестите са на народа

visibility 77

/ брой: 155

Датата

автор:Дума

visibility 80

/ брой: 155

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ