Момчетата от интернет
Бъдещите руски билгейтсове и доналдтръмпове вярват в страната си и не разчитат на късмета
/ брой: 66
Алексей Аронов
Първия си милион повечето руски начинаещи предприемачи няма да похарчат за почивка или кола, а ще го инвестират за развитието на собствения си бизнес. Най-много младите търговци ги привличат интернет-проектите. Социологическата агенция "Левада-Център" и дружеството на предприемачите "Бизнес-Молодост" публикуваха общо изследване, в което се разказва какво представляват начинаещите бизнесмени.
Най-малко желаещи има да похарчат спечелените пари за благотворителност. Въпреки че на Запад такива вложения са много разпространени, каза пред "Российская газета" представителят на "Бизнес-Молодост" Александър Банкин. Чужденците оценяват разходите за благотворителност като инвестиция, та нали после на техните имена кръщават библиотеки, университети, училища. В Русия обаче подобни инициативи засега са екзотика.
Като цяло портретът на начинаещия бизнесмен изглежда така: мъж на 20-29 години, с висше образование, участник в различни тренинги и семинари. Той е от провинцията и доста скромно печели - до 30 хил. рубли месечно (750 евро - бел. ред.). Затова пък има собствен бизнес, където и отиват всичките му пари.
Бъдещите билгейтсове и доналдтръмпове са истински работохолици. Повечето от тях са убедени, че само с упорит труд можеш да извоюваш място под слънцето. Малцина от тях обаче разчитат на късмета. Младите търговци са истински патриоти. 84 процента от анкетираните смятат, че в Русия има повече възможности за постигане на успех, отколкото на Запад. Което обаче не пречи на половината от предприемачите да обмислят варианта да отидат да живеят в чужбина.
Родени бизнесмени сред анкетираните почти няма. Половината от тях се занимават с бизнес, за да осигурят на семейството и на себе си приемлив начин на живот. Освен това работата им харесва.
Интересно е, че 63% от младите бизнесмени мечтаят за онлайн търговия. "Това може да се обясни с факта, че анкетата е правена сред млади бизнесмени от достатъчно големи градове, а всички тези хора са "интернетизирани", обяснява президентът на сайта Superjob.ru Алексей Захаров. Онлайн търговията обаче е труден бизнес и начинаещи предприемачи често са се парили с това. Според експерта всички големи интернет-проекти в Русия са планово нерентабилни (т.е. те ще постигнат печалба, но не веднага). А малките онлайн-магазини дават по-малка печалба от улична сергия.
За такава рентабилност обаче младите бизнесмени естествено не искат и да слушат. Почти една пета от анкетираните се надява на доход от 3 милиона рубли месечно (74997 евро), че и отгоре.
Ето как коментира това Дмитрий Абзалов, вицепрезидент на Центъра за стратегически комуникации:
За да започнете бизнес в интернет, трябва да имате съответното техническо оборудване, а най-важното е - да имате готова база клиенти.
Има обаче и други варианти. Днес банките позволяват да се тегли кредит срещу грамотно направен бизнес план. Какво може да се направи с такива пари? Ще ви кажа четири варианта.
Първият - да откриете магазин на дребно. Хоризонтът на възвращаемост тук е 3-4 години. Вторият е сферата на услугите. Фризьорските салони бързо си връщат вложените пари. Тук е важно клиентите да бъдат спечелени с професионализъм, различно допълнително обслужване.
Третият вариант е ресторантьорския сектор. Въпреки че той изисква специални умения, там също има възможности за начинаещи бизнесмени. Например малките формати - кафене, бистро и т. н.
И накрая четвъртият - сферата на развлеченията. Тук има много възможности, като се започне от екскурзионни програми, които могат да се организират с помощта на социалните мрежи, и се стигне до спортни мероприятия.